تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

لاریجانی: آمریکا به لیبرال-دموکراسی درعراق التزام ندارد

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به گزارش کروکر-پترائوس درباره عراق واکنش نشان داد.

علی لاریجانی در اشاره‌ای روشن به سخنان محمود احمدی‌نژاد که گفته بود ایران پس از خروج آمریکایی‌ها خلا قدرت در عراق را پر خواهد کرد، اظهار داشت ملت عراق، ملتی "رشید" است و احتیاج به کسی ندارد. گفته‌ای که کروکر- و پترائوس در کنگره آمریکا از آن به عنوان بینه‌ای برای ضرورت حضور در عراق استفاده کردند.

لاریجانی در یک کنفرانس خبری که از شبکه 6 تلویزیون ایران به طور زنده پخش می‌شد، درباره توافقات ایران و آژانس نیز به طور مفصل اظهار نظر کرد.

لاریجانی با اشاره به گزارش سفیر ایالات متحده و فرمانده نیروهای آمریکایی برای کنگره که در آن نقش ایران در عراق مخرب توصیف شده بود، یاددآوری کرد که ایران تنها کشوری در منطقه بود که از همان آغاز از روند سیاسی عراق پشتیبانی کرد.


علی لاریجانی در کنفرانس خبری روز چهارشنبه در تهران. فارس

علی لاریجانی همچنین ایالات متحده را متهم کرد که نمی‌خواهد در عراق، لبنان و سرزمین‌های فلسطینی دموکراسی برقرار شود.

لاریجانی گفت واشنگتن تنها به دموکراسی قبیله‌ای که حاصل مشورت سران طوایف است باور دارد.

لاریجانی در سخنانی کم‌سابقه اظهار داشت ایران از برقراری دموکراسی غربی در "عراق، فلسطین و لبنان" پشتیبانی می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به دولتمردان آمریکایی گفت اگر واقعا فکر می‌کنید دموکراسی لیبرال بهترین هدیه به بشریت است، به آن ملتزم باشید و به رای اکثریت احترام بگذارید.

لاریجانی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت در گزارش این دو مقام آمریکایی به نقش سازنده چند کشور اشاره بود که به گفته وی شبیه "شوخی" بود.

دبیر شورای امنیت ملی ایران، نحوه تنظیم این گزارش را "طبیعی" ارزیابی کرد و گفت پس از سفر جورج بوش به عراق این گزارش باید طوری تهیه می‌شد که خوشایند مقام‌های آمریکایی باشد.

لاریجانی از آمریکایی‌های پرسید که تاکنون چند بیمارستان، مدرسه و دانشگاه ساخته‌اند. لاریجانی خطاب به آمریکایی‌ها گفت که شما روزی چند ساعت به مردم عراق برق می‌دهید و آنگاه یادآور شد که ایران تنها کشوری است که سوخت و برق در اختیار مردم عراق قرار می‌دهد.

دبیر شورای امنیت ملی ایران با اشاره به اوضاع امنیتی سامرا گفت، وضع مناسب امنیتی این شهر نتیجه کار آمریکایی‌ها نبود بلکه ثمره کوشش‌های مراجع شیعه و مقامات بلندپایه ایرانی بوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران سیمای امنیتی عراق را به دو بخش مربوط به اشغالگران و تروریست‌ها تقسیم کرد که به گفته وی در گزارش مقامات آمریکایی به کنگره به مسئله اشغال توجه نشده بود.

علی لاریجانی از دولتمردان آمریکایی پرسید تروریست‌ها در عراق پیش از اشغال دراین کشور بودند یا پس از اشغال.

گزارشگری از لاریجانی درباره اظهارات احمدی‌نژاد که گفته بود ایران خلا قدرت در عراق را پر می‌کند پرسید و وی در پاسخ گفت کسی نباید نگران خلا قدرت در عراق باشد و ایران هیچگاه به دنبال لشگرکشی به جایی نخواهد بود.

لاریجانی موضع‌گیری مقامات آمریکایی در باره عراق را "فرار به جلو " خواند و اظهار داشت که واشنگتن می‌خواهد مشکلات خود را به دیگران نسبت دهد.

لاریجانی در پاسخ به گزارشگری که پرسید آیا با وجود این گزارش، ایران همچنان به مذاکره با آمریکا ادامه خواهد داد، اظهار داشت که مذاکره "ابزار رسیدن به هدف است"، و به شوخی گفت اگر هدف آمریکا از مذاکره "تفنن و سرگرمی است سن و سال ما از این مسائل گذشته است".


دبیر شورای امنیت ملی ایران با بیان اینکه تلفات عراقی‌ها در گزارش‌های آمریکایی‌ها کمرنگ است اظهار داشت که ایالات متحده تنها تلفات نظامیان خود را برجسته می‌کند و مدعی شد که واشنگتن به این موضوع "طبقاتی" نگاه می‌کند.

دبیر شورای امنیت ملی با اشاره به گفته‌ مقامات آمریکایی که در صورت خروج زود هنگام ایالات متحده از عراق، ایران برنده سناریوی عراق خواهد بود، اظهار داشت "مطمئن باشید هر چه (در عراق) بمانید به نفع ما است."

لاریجانی سخن خود را اینگونه تشریح کرد که هنگام ورود نیروهای آمریکایی در عراق، 45 درصد عراقی معتقد بودند که ائتلاف برای دموکراسی به این کشور آمده و هم اکنون تنها 3 درصد به این نظر اعتقاد دارند.

لاریجانی با لحنی کنایه‌آمیز خطاب به آمریکایی‌ها گفت: "هرچه بمانید کلا به نفع منطقه است."

لاریجانی با اشاره به گزارش کروکر-پترائوس که در آن سپاه پاسداران به مداخله در عراق متهم شده بود، گفت، مقامات آمریکایی مدعی‌اند پنجاه نفر از اعضای سپاه پاسداران را دستگیر کرده‌اند، من همین جا از آنها می‌خواهم نام پنج نفر از این افراد را منتشر کنند، یا دست کم از دو نفر از آنها در گزارش خود نام می‌بردید.

لاریجانی سپس به فهرستی از موضع‌گیری‌ها و اقدامات ایران در برابر مسئله عراق اشاره کرد و گفت تنها ایران بود که از رفراندوم برای تصویب قانون اساسی و انتخابات مجلس عراق حمایت کرد.

لاریجانی گفت همه شما می‌دانید تروریست‌ها از کجا می‌آیند و جنس آنها مشخص است. لاریجانی بدون نام بردن از کشوری گفت تروریست‌ها از کشورهای متحد آمریکا می‌آیند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود مجلس اعلی، دو جناح حزب الدعوه، گروه‌های مستقل و جناح طالبانی و بارزانی مورد حمایت ایران هستند و تهران همواره به آنها توصیه کرده است که در روند سیاسی عراق مشارکت داشته باشند.

علی لاریجانی رایان کروکر، سفیر آمریکا را متهم کرد که با یک گروه تروریستی جلسه داشته است. وی همچنین مدعی شد که سی آی ای و سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه برای تضعیف دولت عراق پنهانی دیدار داشته‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خطاب به آمریکایی‌ها گفت شما 10 میلیون دلار برای عزت الدوری، معاون صدام جایزه می‌گذارید اما پنهانی با وی مذاکره می‌کنید.

لاریجانی گفت مقامات واشنگتن تلاش‌های آیت الله سیستانی برای رسیدن به توافق سیاسی را به پای چند هزار پاسبان و سرباز نوشته‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بار دیگر واشنگتن را متهم کرد که با مجاهدین خلق و گروه‌هایی مانند پژاک برای انجام عملیات خرابکاری در خاک ایران همکاری می‌کند و آن را نشانه درماندگی ایالات متحده برشمرد.

لاریجانی در پاسخ به خبرنگاری که نظر وی را درباره تهدید نظامی آمریکا جویا شده بود اظهار داشت که ما نمی‌توانیم جلوی سخن گفتن دیگران را بگیریم. وی تهدیدات واشنگتن را به "غرش‌های سهمگین" تشبیه کرد که بیشتر به "شیپور فرار" شباهت دارد.

لاریجانی با این حال گفت اگر آمریکایی‌ها "معقول" عمل نکنند در منطقه دچار مشکل خواهند شد.

لاریجانی گفت ایالات متحده موتور صدام را به راه انداخت اما دیگر نتوانست جلوی آن را بگیرد. لاریجانی همچنین عامل ایجاد طالبان را آمریکا دانست که برای مقابله با شوروی سابق و ایران ایجاد شده بود که به گفته وی این گروه نیز از کنترل آمریکایی‌ها خارج شد. لاریجانی گفت آمریکایی‌ها اگر مختصر عقلی داشته باشند به ایران حمله نمی‌کنند.

گزارشگر دیگری با اشاره به اظهارات البرادعی که امروز گفته بود که نسبت به حل پرونده هسته‌ای ایران نه خوشبین است و نه بدبین از لاریجانی نظر وی را جویا شد. مذاکره کننده ارشد ایران در پرونده هسته‌ای گفت ایران گام بسیار مهم و تعیین کننده در توافق با آژانس برداشته است.

لاریجانی اظهار داشت که حاصل توافقش با سولانا و آژانس این بوده است که تهران ظرف دوماه به مسائل حل نشده گذشته برنامه هسته‌ای خود پاسخ گوید. لاریجانی افزود که تا کنون مسئله پلوتونیوم، آلودگی کرج و بازدید از تاسیاست اتمی اراک حل شده است. وی با این حال خاطر نشان کرد که همانند البرادعی نسبت به گشایش در پرونده هسته‌ای ایران نه خوشبین است و نه بد بدبین.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پرونده هسته‌ای، با اشاره به بدبینی ایالات متحده نسبت به آینده برنامه هسته‌ای ایران گفت در مذاکرات هسته‌ای با پدیده نوینی مواجه هستیم. لاریجانی گفت این از "معجزات" برخی کشورها است که "جنبه رجال الغیب" پیدا کرده‌اند. لاریجانی سپس اظهارات البرادعی را شاهد گرفت که گفته است آژانس درباره آینده کشورها ماموریتی ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با این حال تاکید کرد که ایران همواره آماده است آژانس بر برنامه هسته‌اش نظارت داشته باشد تا از انحراف احتمالی خاطر جمع باشد.

علی لاریجانی با اشاره به "هولوکاست هسته‌ای" که بوش هشدار داده بود، گفت "آن آقا نهایت ابتکار عملش را به کار گرفت" و "هولوکاست هسته‌ای" را مطرح کرد. وی خطاب به بوش گفت: "هولوکاست هسته‌ای برازنده شماست نه ما."

خبرنگاری از لاریجانی پرسید آیا ایران فهرست دانشمندان هسته‌ای خود را به آژانس می‌دهد و وی درپاسخ گفت کسی حق ندارد از ایران چنین درخواستی بکند.

خبرنگاری از لاریجانی پرسید چه توافقی میان ایران و آژانس صورت گرفته که حتی البرادعی روز سه‌شنبه به نشانه اعتراض به مواضع اروپایی‌ها، نشست شورای حکام را ترک کرد. لاریجانی نیز گفت برای دیپلمات‌های ایرانی از محل بیت‌المال هزینه می‌شود تا در مذاکرات به پیشرفت برسند نه اینکه بروند نافله بخوانند.

فريدمن: ايران می تواند متحد طبيعی آمريکا باشد

نظرهای خوانندگان

پس متوجه شدیم تنها کشوری که به لیبرال-دموکراسی التزام ندارد فقط و فقط در جهان آمریکاست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://freedomisnotfree.blogfa.com/

-- آزادی بی بها نیست ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

واقعا عجیب است این سیاست جمهوری اسلامی و آدم نمی داند که باید با اینها چکار کند که البته مقابله با این سیاست ها کار آسانی نیست چون اصلا سیستمی ندارند و هر لحظه و هر کاری که بخواهند میکنند و یا میگویند بدون اینکه به اصولی پایبند باشند. صحبت از شیطان بزرگ میکنند و مذاکره با آنها را در رابطه با ایران حرام میکنند اما در رابطه با عراق حلال و به قول ا لاصغر وقتی یک نفر اعتراف به جاسوسی کرد و یا اعتراف به تجاوز به خاک ایران تازه برایش لباس نو میخرند و آزادش میکنند. با انواع و اقسام لوازمی که در دست دارند لیبراسیم را نفی میکنند و در مورد کشور به قول خودشان برادر خواستار آن میشوند. خلاص اگر بخواهیم فرمول های اینها را بفهمیم غیر از سردرد هیج چیزی نداریم چون این از مابهتران اصلا فرمولی ندارند و هر لحظه را با گذراندن آن لحظه سر میکنند و به خاطر همین است که دایم منتظر ظهور امام غایب هستند ولی مثل اینکه امام دوازدهم هم زیاد جرات ساماندهی این بی سامانی را ندارد و ترجیح میدهد در خفا باشد

-- داریوش ، Sep 13, 2007 در ساعت 11:59 PM

خوشمان آمد ازین کنایات جگر خراشی که روانه‌ی حضرت مستطاب بوش شد.

-- سوشیانت ، Sep 13, 2007 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)