تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

واکنش ایران به گزارش دو مقام آمریکایی درباره عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به گزارش فرمانده نیروهای آمریکایی و سفیر ایالات متحده در عراق واکنش نشان داد و اظهار داشت گزارش مذکور واشنگتن را از آنچه که "باتلاق" عراق نامید، نجات نمی دهد.

محمد علی حسینی کمتر از ۴۸ ساعت به گزارش دو مقام کشوری و لشگری آمریکایی به کنگره آمریکا که در آن به نقش ایران در نا امنی ها در عراق اشاره شده بود پاسخ داد و گفت: "دولت بوش در نظر دارد بخش عمده‌ای از مشكلات را به دیگران منتقل نماید."

رایان کروکر و دیوید پترائو در گزارشی که روز دوشنبه ارائه دادند بارها از ایران به عنوان عامل بی ثباتی در عراق نام بردند.

به گزارش ایرنا، حسینی درباره این گزارش اظهار داشت: "گزارش مذكور بیانگر خواست‌ها و اولویت‌های واقعی قاطبه مردم آمریكا و نمایندگان آنها و نخبگان و فرهیختگان آن كشور نبوده و رافع تراژدی تلفات انسانی و مشكلات ناشی از فشارهای مالی مالیات دهندگان آمریكایی و همچنین آلام، مصائب و نگرانی‌های جامعه آمریكا به ویژه خانواده‌های سربازان آمریكایی نخواهد بود."

حسینی افزود: "از ابتدا هم مشخص بود كه تهیه این گزارش در راستای شرایط انتخاباتی آتی آمریكا و تامین كننده نیازهای گروه نومحافظه‌كار آمریكا برای یافتن محمل‌های قانونی جهت ادامه اشغالگری و توجیه اقدامات جاری خواهد بود."

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: "دولت بوش در نظر دارد بخش عمده‌ای از مشكلات را به دیگران منتقل نموده و نمایندگان مردم آمریكا را در استمرار اشغالگری و گسترش نظامی گری در عراق با خود همراه سازد تا از فشار رو به فزونی ملت آمریكا علیه جنگ طلبان حاكم بكاهد."


به گفته حسینی "طرح این قبیل ادعاها و اتهامات نمی‌تواند بار سنگین اشتباهات و بی‌تدبیری دولتمردان آمریكا را متوجه همسایگان عراق بسازد."

رایان کروکر، و ژنرال پترائوس که در برابر کمیته نیروهای مسلح و کمیته روابط خارجی سخن می گفتند، به نمایندگان آمریکایی هشدار دادند که در صورت خروج زود هنگام از عراق، این کشور عرصه قدرت نمایی ایران خواهد شد.

رایان کروکر این ادعا را به اظهارات رییس جمهور احمدی نژاد مستند کرد که پیش از این گفته بود در صورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق، ایران خلا قدرت در این کشور را پر خواهد کرد.

به گفته این دو مقام آمریکایی خروج زود هنگام از عراق دستاوردهای واشنگتن در مبارزه با القاعده در عراق را نیز از بین می برد، و یک فاجعه انسانی در این کشور رقم خواهد خورد.

کروکر که طرف مذاکره با حسن قمی، همتای ایرانی خود در عراق است همچنین گفت علی رغم مذاکره با ایران، تهران این موضوع را نادیده گرفته است که مشکل در عراق، برای منافعش عواقب خواهد داشت.

فرمانده نیروهای آمریکایی نیز گفت شبه نظامیان شیعه در عراق آلت دست ایران هستند و تهران می خواهد نیرویی همانند حزب الله لبنان در این کشور درست کند. پترائوس با این حال از اعلام آتش بس مقتدی صدر استقبال کرد.

در این میان به سوریه نیز اشاره شد و مقامات آمریکایی اظهار داشتند که نیروهای ضد آمریکایی از مرزهای این کشور آمد و شد دارند. این گزارش به نحوی بود که کمتر از نقش متحدان آمریکا در عراق سخن به میان آمد.

در این گزارش از استان غربی الانبار به عنوان نمونه پیشرفت امنیتی یاد شد. این دو مقام آمریکایی توافق با سران طوایف سنی مذهب این استان برای رویارویی با القاعده را نقطه عطفی برشمردند که می تواند به دیگر نقاط عراق نیز تسری یابد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)