تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بیانیه مطبوعاتی رادیو زمانه

یک سال پیش در 11 سپتامبر 2006 زمانه به عنوان رادیویی فارسی زبان و مستقل در هلند، کار خود را رسماً آغاز کرد. این رادیو که از نسل رادیوهای عصر دیجیتال و چندرسانه ای است با ایده روزنامه نگاری شهروندی و به شیوه تولید غیرمتمرکز کار می کند و در یک سال گذشته بیش از یکصد و پنجاه نفر از ایرانیان را در شبکه تهیه گنندگان و نویسندگان خود گرد هم آورده است که عمدتا از طریق ضبط خانگی و دیجیتالی به تهیه برنامه می پردازند.
بودجه این رادیو که برنامه هایش از راه موج کوتاه، اینترنت و ماهواره در سراسر جهان قابل دریافت است، از طریق سازمان غیردولتی پرس ناو تامین می شود و نتیجه تصویب طرح کمک به رسانه های مستقل ایرانی در پارلمان هلند است که با کوشش نماینده ایرانی تبار پارلمان، فرح کریمی، در سال 2004 تصویب شد. مدیر رادیو مهدی جامی است که بیش از یک دهه روزنامه نگاری حرفه ای در رسانه های بین المللی فارسی زبان را در کارنامه خود دارد.

زمانه با تاکید بر شناخت دست اول برنامه سازان خود از جامعه ایرانی شماری ازهمکاران اصلی خود را از ایران استخدام کرده است و در عین حال، گروه کثیری از روزنامه نگاران، روشنفکران و نویسندگان ایرانی نیز به همراه گروه تازه ای از شهروندان روزنامه نگار و کمتر شناخته در 30 شهر جهان از برنامه سازان این رادیواند.

وبسایت رادیو زمانه با رشدی سریع که نشاندهنده پاسخگویی به نیازهای مخاطبان خود است از زمان راه اندازی در سپتامبر 2006 تا دسامبر به حدود یک میلیون صفحه خوانده شده در ماه رسید و در طول شش ماه اول سال 2007 این رقم به چهار برابر افزایش یافت چنانکه در ماه جولای 4 میلیون صفحه در سایت زمانه خوانده شده است.

برنامه‌های رادیو زمانه که مخاطبان اصلی اش نسل جوان زیر 30 سال در ایران است دربرگیرنده اخبار، گفتگو، گزارش‌ و تحلیل های سیاسی، اجتماعی و گفتارهای فلسفی، ادبی و هنری متناسب با نیازهای مخاطب جوان است. برنامه ها در حال حاضر روزانه سه ساعت از ساعت 18:00 تا 21:00 به وقت اروپای مرکزی برابر با 20:30 تا 22:30 به وقت ایران پخش می شود و در طول 24 ساعت سه بار بازپخش می شود.

رسانه های ایرانی در داخل ایران عموماً در کنترل دولت اند و رسانه های ایرانی در برون مرز عمدتاً در چارچوب سیاستهای کشور متبوع خود فعالیت می کنند. زمانه از شمار رسانه های فارسی زبان است که با بودجه دولت یک کشور تامین می شود اما از سیاست های آن دولت مستقل است و تمام امور سیاستگذاری و مدیریتی آن را روزنامه نگاران ایرانی بر عهده دارند.

زمانه در جولای 2006 با دعوت گروهی 30 نفره از روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان ایرانی از کشورهای مختلف به یک کارگاه به تدوین سیاست خود پرداخت.

در شرایط محدود فعالیت رسانه ای در ایران، شمار زیادی از روزنامه نگاران، فعالان و اندیشمندان این کشور برای نشر افکار خود به رسانه مدرن وبلاگ روی آورده اند. زبان فارسی یکی از ده زبان نخست در دنیای وبلاگ نویسی است. گردانندگان رادیو زمانه هم اغلب وبلاگ نویس اند و وبلاگ نویسان را شهروندان روزنامه نگار ارزیابی می کنند و به همین دلیل ارتباط وسیعی با شبکه وبلاگ نویسان ایرانی دارند چنانکه زمانه "رادیوی وبلاگی" خوانده می شود؛ زمانه منعکس کننده ایده هایی است که پیش از این سکویی پرمخاطب برای ارائه آن وجود نداشته است. زمانه از این رهگذر و و با الهام از ارتباط دوسویه با مخاطبان در وبلاگها، کوشیده فضایی تازه در عرصه رسانه‌های ایرانی پدید آورد و رادیویی مشارکتی و دوسویه ایجاد کند.

زمانه که خود را تریبونی برای کسانی می داند که تریبونی ندارند در سال گذشته موفق شده است صدای بسیاری از روشنفکران و نویسندگان ایران را به گوش مخاطبان برساند. برای اولین بار نویسندگان ایرانی که به رسانه های دولتی محلی دسترسی ندارند آثار خود را از طریق زمانه بازخوانی کرده اند. زمانه همچنین به توصیه و راهنمایی نویسندگان ایران برای جوانترها مسابقه آزاد قصه نویسی ترتیب داده است و تمامی قصه ها را در حرکتی ضد سانسور در سایت زمانه منتشر ساخته است. طراح این حرکت یکی از برجسته ترین نویسندگان ایرانی در تبعید، عباس معروفی مقیم برلین است؛ نویسنده ای که مجله اش در سال 1996 توقیف شد و به دنبال حکم زندان برایش، از کشور گریخت.

در طول 12 ماه گذشته زمانه مدافع صریح اللهجه حقوق زنان و روشنفکران ایرانی و دانشجویان و کارگران بوده است و در این مسیر تلاش کرده است تا منعکس کننده عمومی ترین گرایشهای مردم در شهرهای بزرگ ایران باشد یعنی همانها که مخاطب اصلی این رسانه هستند.

زمانه اکنون به عنوان یک رسانه مستقل و منتقد با رویکردی اجتماعی و فرهنگی شناخته می شود که توجه خاصی به مسائل بنیادین دموکراسی و حقوق بشر دارد. رسانه ای که آموزش برای رسیدن به دموکراسی و ساختن الگویی دموکراتیک از مدیریت رسانه ای را هدف قرار داده است.

مانیفست رادیو زمانه به انگلیسی

نظرهای خوانندگان

یک سالگی رادیو زمانه مبارک .
معمولن هر کشوری یک روز را به عنوان روز دروغ یا شوخی در نظر می گیرند . در ایران این روز سیزده فروردین یا سیزده بدر است . حالا رادیو زمانه قصد دارد روز تولدش را به عنوان روز دروغ یا شوخی مجازی جا بیندازد ؟

جسد ضحاک کشف شد
ایرانی شرمگین هالیوود
نامه بوش به مهدی جامی
صدای زن آزاد شد
اظهارات تاجبخش در اوین
پيشنهاد بوش به راديو زمانه
تأثیر گوجه‌فرنگی بر لایه‌های مغز
البرادعی شورای حکام را به نشانه اعتراض ترک کرد
...
امیدوارم فردا توضیحی در مورد اخباری که تیترهایشان در بالا آمد بدهید .:)

....
زمانه: بخش خبری سایت مطلبی به شوخی منتشر نکرده است و اخبار با ذکر منابع ذکر شده اند.

-- آذر ، Sep 11, 2007 در ساعت 11:59 PM

درود /

رادیو زمانه نیاز زمانه ما بود .

به سهم خودم خیلی استفاده کردم ..

پس به سهم خودم تبریک میگم !

وقت خوش ./././././././././././.

-- گنجشکک اشی مشی ، Sep 11, 2007 در ساعت 11:59 PM

تولد رادیو زمانه مصادف شده با تولد من! پس جفتشون شدیداً مبارک باشه!
من که معتادم به شما!
دوستتون دارم بچه ها!

-- بهنام ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

تبريك بابت يكسالگي‌اتان. اميدوارم كه بپاييد و بپوييد. سايت شما را به بسياري از دوستانم معرفي كرده‌ام و بدون اغراق هر روز صبح را با خواندن زمانه مي‌آغازم. چنانچه امكان دارد بخش انديشه زمانه را گسترش بدهيد و افراد بيشتري را دعوت به همكاري كنيد. به نظرم جاي پرداخت به سينما و فيلم‌هاي روز به نوعي خالي است.

-- صوفيان ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

خسته نباشید، یک سالی تان مبارک، امیدوارم این شروع خوب با ادامه بهتری همراه شود. متاسفم که بدلیل گرفتاری شغلی کمتر مجال بازدید از سایت و تبادل افکار با دوستان ندیده( بخصوص آقای برادری) را دارم. موفق باشید. مهدی هلند

-- مهدی ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

بقول قدیمی ها: پیر بشی الهی!
امیدوارم در سال جدید و سالهای سال بعد از این هم ، زمانه، سرشار از تحول ، زندگی و شادابی باشد.
و

-- حمید ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

از نظر فرهنگی، بهترین سایتی است که هر روز می خوانم. خسته نباشید.

-- کریم ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

زمانه ای نو و گاهی شگفت...
مي توان هر بار که در تار نما سرگردان و بی برنامه هستيم با آن سرگرم شد و آموخت. گاهی پا نوشت خوانندگان بهتر از متن است و همين باور به رسانه را بيشتر مي کند. بخش خبری خيلی دير است و جا مي ماند. سمت و سوی رسانه ای گاهی ساده انگارانه رخ مي نمايد... نه هميشه !
...ولی خوب است، ساده است و افتاده چونان درختی که بارش زياد است و سايه اش دلپذير همين بس است ...نيست؟
برلين
بريران

-- بريران ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

مبارک است.
امیدوارم که بتوانید در این روزگار دری به دنیای دمکراسی بگشايید و زبانی باشید برای گفتمان.
به قول اشپربر: امیدوارم توانتان بزرگتر از درد های ما باشد. ( نقل به مضمون از مقدمه قطعه اشکی در اقیانوس )

-- از وارثان مالک دوزخ ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

رسيدن اولين سالگرد ِ تاسيس راديو زمانه را خدمت تمام ِ گردانندگان آن تبريك عرض مي‌نمايم، و ضمن تقدير و تشكر از ايشان به لحاظ ِ تعامل ِ دوجانبه اي كه با «وبلاگ‌نويسان» دارند، آرزومندم كه اين رسانه در مسير «انتقاد سازنده» به بيراههء «انتقادات ِ پوپوليستي» قدم نگذارد و همانگونه كه محفلي براي اجراي ايده هاي بكر ِ ژروناليستي و فرهنگي است، تريبوني رسا باشد براي بيان دردهاي مردمي كه در حالِ‌دروني‌شان، دچار ِ «فقر فرهنگي» و و در حالِ‌بيروني‌شان، گرفتارِ «فقر مادي» و «اقتصادي» هستند
http://hooliganboy.blogspot.com/

-- محمد تاج احمدي ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

دوستان، خسته نباشید یا درست تر شاید مانده نباشید. یک سال تلاش پرثمرتان مبارک.
هر چند که در محدوده سنی و مکانی مخاطبان اصلی تان قرار ندارم، اما می توانم بگویم که تقریبا روزم را با شما آغاز می کنم. و همیشه هم به جز اخبار که تازه و تنوری است، مطالب دیگری هم برای خواندن یا شنیدن پیدا می کنم.
نکته کوچکی هم دارم و آن اینکه بر روی موج کوتاه برنامه هایتان در اروپا پارازیت زیاد دارد. آیا امکان تقویت رله رادیویی را دارید تا کسانی هم که به اینترنت دسترسی ندارند بیشتر از برنامه هایتان استفاده کنند.
دستتان را به گرمی می فشارم و برایتان آرزوی موفقیت بشتر و بیشتر دارم.

-- فرشته ، Sep 13, 2007 در ساعت 11:59 PM

چرا برای دانلود اطوار در می اورید شاید فکر می کنید خیلی تحفه هستید ؟ لابد دیگه مثل
همه بچه مسلمونها ....

-- بدون نام ، Sep 13, 2007 در ساعت 11:59 PM

بی هیچ اغراقی بگویم زمانه را بسیار می پسندم چرا که نیاز های من را در همه بخشها پاسخ می دهد اما اگر می شد آهنگهایش را دانلود کرد 100% بود هرچند حالا 99% است. به هر حال دست مریزاد

-- فرهاد ، Sep 13, 2007 در ساعت 11:59 PM

پاينده و سازنده باشيد. تا اينجا از كاركردتان خرسند بوده ام. اميد است كه راهتان رو به جلو باشد. و آهسته يكي از تاريخ سازان بازگشت فرهنگي گرديد. (تريپ فرهنگ ايراني!farhangiran.com)

-- ماني ، Sep 14, 2007 در ساعت 11:59 PM

مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه اعطار بگوید.
تلاش کرده اید بیطرف بمانید اما از آنسوی بام فرو افتادید، خبرها و مطالب خودتان را با دیگر رادیوها و سایتها مقایسه کنید، انوقت آه از نهادتان بر خواهد آمد، اگر منصف باشید، برای نمونه، اخبار و تحلیل محدودی و خیلی کلی از سرکوبها ارائه میدهید که بکسی برنخورد، مثل اصلاح طلبان حکومتی با چراغ خاموش از کنار سالگرد کشتارهایی که در میهن ما اتفاق افتاده ، گذشتید. لطفاً پشت دیوار بطرفی خود را پنهان نکنید. از جنبشهای اجتماعی درون کشور هم برای خودتان، بیحساب کتاب اعتبار کسب نکنید به صرف بردن فقط نامشان.

-- بهروز فدائی ، Sep 14, 2007 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)