تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

البرادعی شورای حکام را به نشانه اعتراض ترک کرد


محمد البرادعی. فرانس پرس

محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نشانه اعتراض نسبت به موضع‌گیری اتحادیه اروپا درباره پرونده هسته‌ای ایران، این جلسه را ترک گفت.

خبرگزاری فرانسه، به نقل از یک دیپلمات‌ حاضر در شورای حکام گزارش می‌دهد: "او بیرون رفت چراکه اتحادیه اروپا از دبیر کل پشتیبانی نکرد."


یک دیپلمات دیگر که وی نیز خواست نامش فاش نشود، گفت: "(البرادعی) از سالن بیرون رفت."

ملیسا فلیمینگ، سخنگوی مدیر کل آژانس از هرگونه اظهار نظر درباره این خبر خودداری کرد اما فرانس پرس در خروجی خود آورده است این گزارش را چندین دیپلمات تایید کرده‌اند.

واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش نسبت به توافق اخیر آژانس با تهران معترضند چراکه به زعم آنها این توافق قطعنامه دیگر شورای امنیت علیه ایران را به تعویق خواهد انداخت.

تهران تعهد کرده است که طی یک جدول زمانی به پرسش‌های حل نشده آژانس درباره گذشته برنامه هسته‌ای‌ خود پاسخ گویند.

ایراد دیگر غربی‌ها به آژانس این است که ایران در این دوره زمانی می‌تواند غنی‌سازی را گسترش دهد.

یواخیم دوآرت نماینده پرتغال در آژانس که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، بیانیه این اتحادیه را قرائت کرد. در این بیانیه اتحادیه اروپا ادامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را مغایر با قعطنامه‌های شورای امنیت عنوان کرد.

نماینده پرتغال به نمایندگی از اتحادیه اروپا گفت از هنگام گزارش البرادعی در ماه مه، ایران بر ظرفیت غنی‌سازی خود افزوده است. دربیانیه اتحادیه اروپا همچنین از "عدم همکاری" ایران در برخی از بازرسی‌ها انتقاد شده بود.

برپایه این گزارش، البرادعی تا انتهای جلسه در بیرون از محل نشست به سربرد.پس از نماینده پرتغال، نمایندگان کانادا و نروژ هم در نشست به سخرانی پرداختند.

پیش از سخنرانی نماینده پرتغال، نورما میگوئلینا، نماینده کوبا در شورای حکام، به نمایندگی از کشورهای جنبش عدم تعهد بیاینه‌ای درپشتیبانی از توافق آژانس با تهران قرائت کرد.

نظرهای خوانندگان

با سلام
یا آقای آلبرادعی خیلی ساده است یا آنکه منافعش از این طریق بهتر تامین میشود. اینکه جمهوری اسلامی به دنبال بمب اتمی است جای شک ندارد و هدف از تمام این مذاکرات وقت کشی است که تا به حال جمهوری اسلامی به خوبی از آن استفاده کرده است.

-- داود ، Sep 11, 2007 در ساعت 11:59 PM

شاید ادرار داشته رفته توالت .... بیرون رفتن ممکنه هزار دلیل داشته باشه !

-- کیارش ، Sep 11, 2007 در ساعت 11:59 PM

نخیر آقای کیارش ادرار نداشته گند کارش در آمده از خجالت جلسه را ترک کرده فکر کرده می تواند باز هم سر اعضاء محترم را گرم کند..

-- طاهره راد ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

هیچ منبعی این خبر رو تایید نکرده. الله اکبر از بی دقتی جامی و یاران!
.....
زمانه: شاید خبرگزاری فرانسه منبع نباشد از دید شما

-- بدون نام ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

بعد از یک سال تره خرد نکردن برای چندین قطع نامه لازم الاجرای شورای امنیت، جناب البرداعی باید هم از این که قند و گلاب بیشتری به ج.ا تعارف نمی شود، دلخور باشد! دارم به این نتیجه می رسم که محمود چاخان دندان های این حضرات را درست شمرده!

-- حمید ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

زمانه در سالروز خودنمایی اش همه را به سخره گرفته است.!
دست مر یزاد آقای جامی!!!!!!!!!!!!!

-- سید مهدی طاهری ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

قطعنامه ی شورای امنیت، چه آن را قبول داشته باشیم یا نه، روشن است: ایران باید غنی سازی را متوقف کند. الان مساله این نیست که آقای البرداعی بگوید ایران قول داده است همکاری کند و این بار اطلاعاتی هم به ما داده است. مساله اینجاست که آقای البرداعی باید بگوید آیا ایران غنی سازی را متوقف کرد یا نه. ظاهرا ایران غنی سازی را متوقف نکرده است، پس باید تاوان آن را بدهد حتی آقای البرداعی قهر و جلسه را ترک کند.

-- احسان ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

واقعیت این است که آقای محمد حس بویائی اش و همچنان حس ششمش خوب کار می کند وگرنه رئیس سازمان انرژی هسته ای نمی شد.با این وجود اواین بار بدون درگیری زودرس(جنگ)می خواهد که کارش را به عنوان جایزه بگیر صلح نوبل به این کار حساس جهانی قبل از اینکه اتفاقی بیافتد راه حل منطقی پیدا کند.
هرچند که محمد بدون محمود نمی تواند جلو این جنگ نابهنگام خانمانسوز را بگیرد.

-- م.ساحل ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)