تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خاتمی خواستار اتحاد اصولگرایان "راستین" و اصلاح‌طلبان "اصیل" شد

محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین ایران، خواستار اتحاد اصولگرایان "راستین" و اصلاح‌طلبان "اصیل" برای به دست گرفتن کرسی‌های مجلس هشتم شد.

به گزارش ایسنا، محمد خاتمی در جمع نخبگان استان‌های مازندران و گلستان اظهار داشت: "همواره یکی از آسیب‌های نظام دینی این بوده است که به ظواهر توجه زیاد و از باطن غفلت ‌کند و یک نوع قشری‌گری به جامعه حاکم شود که روح جامعه را از بین ببرد. آیا در نظام جمهوری اسلامی ایران، امروز دست کم در بخش‌هایی از آن به ظواهر دین نگاه می‌شود یا به باطن آن؟ و چقدر تعصبات و ذهنیات خودمان را اصل می‌دانیم و به خاطر آن حاضریم روح اسلام را از بین ببریم؟ چقدر بداخلاقی را در جامعه رایج می‌کنیم ؟"


خاتمی افزود: "بداخلاقی همیشه وجود دارد، مهم این است که بداخلاقی‌ها به نام اسلام و ارزش های انقلاب تجلی پیدا نکند."

خاتمی در ادامه سخنانش گفت: "فکر می‌کنم مسئله بارز تفاوت میان اصلاح‌طلبان اصیل با دیگران، در عرصه حیات اجتماعی جامعه این است که چقدر به مردم و جمهوریت نظام باور دارند یا ندارند؟ به همین دلیل است که انتخابات برای ما مهم است. مهم این است کسانی که انتخابات را اداره می‌کنند به انتخابات و رای مردم و آزادی آنها، حرمت و شخصیت مردم ایمان داشته باشند و زمینه را برای ظهور و بروز آن فراهم کنند."

خاتمی اظهار داشت: "در کشور ما این تجربه تکرار شده که سلیقه‌ای که روی کار می‌آید، عرصه را برای دیگری تنگ می‌کند. هنوز کار داریم تا بتوانیم دموکراسی و جمهوریت را پیاده کنیم؛ چون اصل مهم دموکراسی و جمهوریت تحمل یکدیگر است و بهره‌گیری از نیروهایی که در چارچوب قواعد و ضوابط بازی حرکت می‌کنند. سرمایه‌های انسانی و معنوی این کشور ارزان به دست نیامده است که ارزان از میان برود."

وی افزود: "اما کنار رفتن یا کنار گذاشتن نیروها یک امر است که متاسفانه کم و بیش در همه دوره‌ها وجود داشته است، ولی فاجعه آن است که همه نیروها و احیاناً شخصیت‌ها، به انواع اتهامات ناروا متهم و فاسد و مضر معرفی شوند."

خاتمی تاکید کرد: "باید اختلافات فرعی‌مان را کنار بگذاریم و اتحاد داشته و روی حداقل‌ها اتفاق نظر داشته باشیم. در این صورت می‌توان شاهد شکل‌گیری مجلس عاقل، منطقی، پخته ، با تدبیر و کارشناس بود و چنین نیروهایی هم در میان اصولگرایان راستین و نیز اصلاح‌طلبان اصیل فراوان هستند. عمق وجدان جامعه هم همین را می‌پسندد."

رییس بنیاد باران گفت: "اگر راه‌های رایج بسته است، می‌توان به میان مردم رفت و چهره به چهره با آنان روبرو شد و جامعه را توجیه کرد. ما دلمان برای انقلاب، اسلام و ایران می‌سوزد و احساس می کنیم وضعیت می‌تواند بهتر از این که هست باشد. خیلی نباید به آینده بدبین بود. ان‌شاءالله نتیجه کار هر چه باشد، قوت اسلام ، جمهوری اسلامی و سربلندی ایران و اعتلای شأن والای مردم باشد."

نظرهای خوانندگان

اقای خاتمی هنوز دچار توهم است و فکر میکند این رژیم قابل اصلاح است. آقا بیدار شو و چشمانتو باز کن و کمی به اطراف نگاه کن زندانها انباشته از جوانان و زنان و آزادی خواهان است خبر داری که هروز جوانان و زنان را به بالای چوبه دار میکشند و یا سر در زیر عبا داری سید؟ هست روزنامه یی که بتواند حرف های تو را بدون سانسور بنویسد؟ اگر به این حرفها ادامه دهی به عنوان خاین به خلق و مملکت برچسب خواهی خورد . آقا آنچه بوگند گرفته دیگر تزکیه ندارد و آنچه یک بار بالا آورده شده خوردن ندارد. اگر مرهم درد نمی شوی نمک روی زخم مشو مرد. اگر از حق خودت میخواهی بگذر اما حقوق مردم را زیر پا نگذار. برای چی و کی اینقدر از ظلم دفاع میکنی؟ دل در گرو شیطان داری یا از دشمن ارتزاق میکنی؟ چرا ضجه خلق را نمی شنوی گوشت را باز کن. جرات مقابله با ظالم را نداری حداقل دهانت را ببند.

-- داریوش ، Sep 11, 2007 در ساعت 03:16 PM

باز هم مسخره بازی زمانه!

-- سید مهدی طاهری ، Sep 12, 2007 در ساعت 03:16 PM

شما ها هم بله؟؟؟؟ به مجردی که یکساله شدید سانسور را اجرا میکنید؟ شما ها که در ایرا ن نیستید و قاضی مرتضوی کاری باهاتان ندارد شما دیگر چرا؟ حیف که خیلی از رسانه های ایرانی مثل چلوکبابی ها میمانند و به مجردی که جندتا مشتری پیدا کردند کباب کوچک میشود و کیفیت بد. شاید هم که با خاتمی سرو سری دارید که انتقاد به او را خوش ندارید؟

-- داریوش ، Sep 13, 2007 در ساعت 03:16 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)