تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اظهارات تاجبخش در اوین

کیان تاجبخش، محقق ایرانی آمریکایی زندانی در اوین که ماه گذشته در یک برنامه تلویزیونی تهیه شده از سوی وزارت اطلاعات ایران با عنوان "به اسم دموکراسی" خود را از طراحان آنچه که "براندازی نرم" نامیده می شود، معرفی کرده بود، با خبرنگاران داخلی و خارجی دیدار کرد.

این در حالی است که پس از آزادی هاله اسفندیاری از زندان، تا امروز خبری از وضعیت تاجبخش منتشر نشده بود و تنها قاضی حداد در یک مصاحبه کوتاه در فردای روز آزادی اسفندیاری وعده داده بود که تاجبخش نیز به زودی آزاد خواهد شد.

خبرگزاری فارس، امروز در گزارشی که از مصاحبه تاجبخش ارسال کرده به نقل از وی نوشته است که وضعیت مناسبی در زندان دارد و تنها مشکل‌اش عدم وجود استخر است.

فارس می نویسد: "تاجبخش که به اتهام براندازی نرم از 120 روز پیش در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد، هنگام بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از این زندان، در جمع آنها به تشریح وضعیت خود در زندان پرداخت."

برپایه این گزارش، وی با اشاره به شرایط جسمی و روحی‌اش در زندان گفت:
"شرایط و وضعیتم در زندان مناسب است و همه وسائل شخصی زندگی از جمله میز، یخچال، تلویزیون و کتاب دارم، اما استخر ندارم."

فارس به نقل از تاجبخش می‌افزاید: "با وجود آنکه طبق قانون زندانیان باید هفته‌ای یک بار با خانواده خود تماس تلفنی داشته باشند، اما با توجه به شرایط همسرم که باردار است، اینجانب هر روز با او تماس تلفنی دارم و هر هفته نیز با خانواده‌ام ملاقات می‌کنم."

تاجبخش به خبرنگاران گفت: "دسترسی به کتاب های شخصی‌ام مناسب است و به کلی از شرایط حال حاضر در زندان رضایت دارم."

وی بدون اشاره به موضوع پرونده و اتهاماتش هرگونه اظهار نظر در این خصوص را به مصاحبه خبری خود با خبرنگاران در آینده موکول کرد.

این پژوهشگر ابراز امیدواری کرد بزودی تحقیقات پرونده‌اش تمام شود.

تاجبخش با اشاره به اعترافاتش در برنامه "به اسم دموکراسی" و پخش آن از شبکه یک سیما گفت :"در تکمیل آن موضوع و پرداختن به زوایای در آینده با این برنامه بطور مفصل صحبت خواهم کرد."

به گفته تاجبخش، وی از زمان بازداشت تاکنون در بند انفرادی بسر می‌برد.

گزارش فارس از وضعیت تاجبخش در حالی بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفته است که در هفته‌های اخیر بسیاری از نهاد های مدافع حقوق بشر از بی‌اطلاعی نسبت به سرنوشت وی در زندان ابراز نگرانی کرده بودند.

به نظر می رسد که فراهم شدن شرایط برای دیدار کیان تاجبخش با خبرنگاران بی‌ارتباط با سفر نماینده حقوق بشر به ایران، و سخنانی که هاله اسفندیاری پس از بازگشت به آمریکا درباره شرایط زندان گفته است، نباشد.

وی دیروز در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت: "در زندان مورد "بد رفتاری"، قرار نداشته است.

اتهام اسفندیاری "تلاش برای براندازی" حکومت ایران است که وی دیروز نیز این اتهام را رد کرد و گفت هنوز هم معتقد است دولت‌ها باید با یکدیگر گفتگو کنند.

نظرهای خوانندگان

نمایش پشت نمایش!!!!
http://freedomisnotfree.blogfa.com/

-- آزادی بی بها نیست ، Sep 11, 2007 در ساعت 10:30 PM

من مصرّانه از اقای تاجبخش می خواهم مدّت اقامت خود را در هتل اوین افزایش دهند و ما هم در عوض قول می دهیم با جمع اوری امضا از رییس سازمان زندان های ایران بخواهیم هر چه زودتر نسبت به افتتاح استخر زندان اوین اقدام کند!!!

-- کاوه ، Sep 11, 2007 در ساعت 10:30 PM

از جکوزی و سونا چیزی نگفت. مشکوک می زد!

-- ژولیت ، Sep 11, 2007 در ساعت 10:30 PM

... مثل اینکه این موضوع دارد فراموش می شود که روشنفکر مدافع ارزش های اخلاقی و سیاسی است ؛ فراموش می شود که روشنفکران سیستم دفاعی جامعه هستند و باید نوک پیان حمله باشند .
روشنفکران امروز با کمال پر رویی تنها خود را شارحان وضع موجود می دانند. و نه تنها حاضر به خط شکنی نیستند بلکه با کوچکترین فشاری کوتاه می آیند.
بماند ؛ هیچ بعید نیست که واقعا آقای تاجبخش در شرایط فیزیکی مناسبی باشد . حاکمیت هم با فراهم آوردن شرایط بسیار مناسب برای افرادی در قد و قواره جهانبگلو و تاجبخش و امثالهم - که اعتبار علمی شان انکار نا پذیر است - دانشجویان و فعالین سیاسی را روز به روز مایوس تر می کنند ... حالا من نمی دانم اگر جای ای افراد باشم در عمل چه خواهم کرد ولی به خودم و همه می گویم :
جگر شیر نداری سفر عشق نرو

-- همون ، Sep 11, 2007 در ساعت 10:30 PM

... مثل اینکه این موضوع دارد فراموش می شود که روشنفکر مدافع ارزش های اخلاقی و سیاسی است ؛ فراموش می شود که روشنفکران سیستم دفاعی جامعه هستند و باید نوک پیان حمله باشند .
روشنفکران امروز با کمال پر رویی تنها خود را شارحان وضع موجود می دانند. و نه تنها حاضر به خط شکنی نیستند بلکه با کوچکترین فشاری کوتاه می آیند.
بماند ؛ هیچ بعید نیست که واقعا آقای تاجبخش در شرایط فیزیکی مناسبی باشد . حاکمیت هم با فراهم آوردن شرایط بسیار مناسب برای افرادی در قد و قواره جهانبگلو و تاجبخش و امثالهم - که اعتبار علمی شان انکار نا پذیر است - دانشجویان و فعالین سیاسی را روز به روز مایوس تر می کنند ... حالا من نمی دانم اگر جای این افراد باشم در عمل چه خواهم کرد ولی به خودم و همه می گویم :
جگر شیر نداری سفر عشق نرو

-- همون ، Sep 11, 2007 در ساعت 10:30 PM

آها...حالا فهميدم چرا هميشه ميگفتند" زندانِ مخوف اوين"..چونکه استخر نداشته. آخه اين چه هتلی هست که يک استخر هم نداره؟
لابد اگه استخر هم در اين هتل ساخته بشه باز هم زندانيان عزيز اعتراض ميکنن که چرا کازينو ندارن، و چرا استخرشون مختلط نيست؟

-- kami ، Sep 11, 2007 در ساعت 10:30 PM

بابا! این "استخر نداشتن " یک نکته ی انحرافی بود یا بهتر است که بگویم کنایه آمیز به نظر میرسید.
لطفاً دقت بفرمایید.

-- سمیرا ، Sep 12, 2007 در ساعت 10:30 PM

اينطور كه آقاي تاجبخش از زندان اوين تعريف مي كنند به نظر مياد ايشان در بهشت زندگي مي كنند - ايكاش ما هم يكي از زندانيان زندان اوين بوديم البته استخر نبود اشكالي نداره پيشكش .

-- منيژه ، Sep 12, 2007 در ساعت 10:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)