تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کراکر: "از عراق برویم ایران برنده می‌شود"

رایان کراکر، سفیر آمریکا در عراق روز دوشنبه گفت: "اگر ایالات متحده عراق را ترک کند، ایران برنده خواهد بود."
به گزارش خبرگزاری فرانسه کراکر در شهادت خود در برابر کنگره آمریکا افزود: "بی شک در چنین سناریویی ایران برنده خواهد بود و نفوذ خود را بر منابع عراق و احتمالاً خاک عراق، استحکام خواهد بخشید."

رایان کراکر و ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق قرار است طی دو روز در برابر چهار کمیته کنگره شهادت دهند.

به گزارش همین خبرگزاری، ژنرال پتریوس نیز در رابطه با ایران گفت:
"ایران از طریق شبه‌نظامیان شیعه، یک جنگ وکالتی را در عراق به پیش می‌برد." وی افزود: "به‌طوری فزاینده برای نیروهای ائتلاف و رهبران عراق آشکار شده که ایران از طریق استفاده از نیروی قدس، می‌خواهد گروه‌های ویژه‌ای در عراق را به نیروهایی حزب‌الله‌مانند تبدیل کند تا به وکالت از ایران و برای منافع ایران علیه دولت عراق و نیروهای ائتلاف بجنگند."

"بهبود شرایط و کاهش نیروها"

به گزارش سی‌ان‌ان، دیوید پتریوس در گزارش خود به کنگره، افزایش اخیر نیروهای آمریکایی در عراق را "باعث بهبود شرایط امنیتی در آن کشور" داانسته است.

او در این گزارش خود که برای خط مشی آینده جرج بوش در عراق، اهمیتی اساسی دارد اظهار داشت: "ما می‌توانیم تا تابستان آینده سطح نیروهای خود در عراق را به سطح پیش از افزایش برگردانیم بدون این‌که در اوضاع امنیتی خللی وارد آید."

پتریوس برنامه افزایش نیروها را "موفقیت‌آمیز" نامید و از "کاهش چشمگیر" شمار تلفات غیر نظامی در عراق سخن گفت.
او همچنین از احتمال ادامه کاهش نیروها پس از تابستان ۲۰۰۸ خبر داد ولی برنامه‌ریزی درازمدت در این مورد را در این مرحله دشوار دانست.

القاعده

پتریوس "چشمگیرترین تحول شش ماه گذشته" را "طرد القاعده و دیگر افراطگرایان از سوی قبایل و شهروندان عراقی" عنوان کرد. ولی افزود: توازن القاعده به هم خورده ولی شکست نخورده‌است.

نیروهای امنیتی عراق

ژنرال پتریوس در گزارش خود از مهارت بیشتر نیروهای امنیتی عراق سخن گفت. به گفته او، این نیروها ظرفیت‌های بیشتری پیدا کرده‌اند و وظایف بیشتری را به عهده گرفته‌اند. در بسیاری از موارد دیگر نیازی به نظارت نیروهای ائتلاف بر کار نیروهای عراقی نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)