تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دستگیری ۴۵ نفر در شب گذشته

پس از گذشت چند ماه از شروع طرح موسوم به "برخورد با اراذل و اوباش"، و پس از بازداشت ده‌ها نفر تحت این عنوان، و اعدام گروهی از آنان، امروز بار دیگر محمدرضا علیپور رییس پلیس امنیت عمومی تهران خبر از دستگیری 45 نفر دیگر در شب گذشته داد.


دستگیری های روز شنبه. فارس

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد‌رضا علیپور امروز در جمع خبرنگاران بر ادامه "طرح برخورد با اراذل و اوباش" در تهران تاکید کرده و گفته است "شب گذشته در اجرای مرحله سوم طرح برخورد با اراذل و اوباش که از 25 اردیبهشت ماه در تهران آغاز شد، ماموران پلیس امنیت تهران بزرگ با اقدامات اطلاعاتی و جمع‌آوری اطلاعات و اخبار موثق محل حضور، تعدادی از اراذل و اوباش را که بعد از اجرای طرح امنیت اجتماعی متواری شده بودند، شناسایی و در یک عملیات ضربتی از ساعت 6 بعد از ظهر تا پاسی از بامداد تعداد 45 نفر از این اراذل و اوباش را دستگیر کردند."

علیپور با بیان این‌که "بیشترین دستگیری‌ها در منطقه غرب، جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی تهران" انجام شده است، افزود "هیچ‌گونه تغییری در روش برخورد با اراذل و اوباش ایجاد نشد" و تاکید کرد "این افراد باید تلخی برخورد پلیس با آنها را لمس می‌کردند و پلیس هم با اتکا به مردم مطالبات آنها را دنبال می‌کند."

علیپور اظهار داشت "تعدادی از افرادی" که دیشب دستگیر شده‌اند با "تشکیل گروهی به نام لینچان اقدام به نزاع و درگیری با سلاح و قمه در پارک می‌کردند."

علیپور شمار دستگیرشدگان موسوم به "اراذل و اوباش" را در مراحل سه گانه "اجرای امنیت اجتماعی" در تهران، 842 نفر اعلام کرده است.

برخوردهای پلیس در شرایطی ادامه می‌یابد که هنوز اعتراضات حقوقی به نحوه دستگیری و نگهداری بدون محاکمه این افراد ادامه دارد، و علاوه بر آن اعدام شماری از این دستگیرشدگان و اعلام صدور کیفر خواست اعدام برای شمار دیگر اعتراضات جهانی و داخلی را برانگیخته است.

در همین زمینه عمادالدین باقی با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به مراجع دینی و شماری از رهبران احزاب ایرانی از ایشان خواست تا در برابر "موج اعدام‌ها" سکوت نکنند. باقی در این نامه گفته است "اعدام‌های اخیر که بسیاری از آنها مرتکب هیچ قتل نفسی نشده بودند و بنا ‌به اقرار برخی متولیان، صرفاً به قصد ارعاب انجام شده است مصداق بارز اسراف در قتل است."

عمادالدین باقی، رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان، همچنین در این نامه درباره این اعدام‌ها آورده است "بنا‌بر اطلاع دقیق از محتوای تعدادی از پرونده‌ها و با ملاحظه و استناد آرای صادره، بسیاری از این افراد حتی طبق قوانین جاری نیز نباید اعدام می‌شدند . صرف‌نظر از دیدگاه شخصی خود درباره نفی اعدام و با فرض موافقت کامل با تمام قوانین و مقررات کنونی سالب حیات، بدون شک اعدام کسی که بدون رعایت کامل تشریفات دادرسی عادلانه کشته شود نه یک مجازات قانونی که یک نوع جنایت به شمار می‌آید این در حالی است که در هر محکمه‌ای با اسناد و مدارک و پرونده‌ها و احکام صادره نشان می‌دهم که عده زیادی از اعدام‌شدگان یا فاقد وکیل بوده‌اند یا بدون فرصت فرجام‌خواهی اعدام شده‌اند، یا به‌رغم وجود شبهات بسیار در پرونده که ازمصادیق مسلم قاعده درء بوده است اعدام گردیده‌اند یا اساساً جرم اعلام‌شده مجازات اعدام نداشته یا در پرونده‌های دیگر، افرادی با جرائم مشابه یا سنگین‌تر اعدام نشده و محکومیت‌های بسیار خفیف‌تر گرفته‌اند. نمونه‌های چندی را می‌توان مستنداً نشان داد که اعدام آنان حتی براساس مندرجات دادنامه صادره نیز فاقد وجاهت قانونی و شرعی بوده است."

جنتی: اگر علی بود بیش از اینها اعدام می‌کرد

نظرهای خوانندگان

باور ما نمی شود در سر ما نمی رود ایرانیان مصداق امتی هستند تا خودشان مورد ظلم قرارنگیرند هرگز به دیگری نمی اندیشند ظلمی ااین گونه خدایا نازیسم هم نکرد بی محاکمه بدون ارتکاب قتل فقط باچند بهتان ملا وآخوند که همگان را آمریکایی کافر ومزاحم نوامیس وشرور می نامند وخود از همه بدتر می کنند خدایا ظلم آشکارا تا چه حد چگونه شاه ورضا شاه و...نکردند این گونه

-- بدون نام ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:59 PM

زمانی خواهد رسید که برخی از این اراذل نیروی انتظامی به دست مردم میفتند و آنگاه درد تمامی جوانان و نفرین مادرانشان را با تمام وجود درک میکنند

پاینده باد ایران

-- pelak e FARVAHAR ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:59 PM

آقاي پيك فروهر فكر نمي كنيد اين دور خون و خون ريزي و انتقام جايي بايد به پايان برسد ، ظاهران شما هم با اين اشرار نيروي انتظامي از لحاظ عقيده تفاوتي نداريد ، تاریخ مملكت گل وبلل را نگاه كنيد زنجيري است از انتقام و خون وخونريزي
هر گاو گند چاله دهانی آتشفشان روشن زخمی ...

-- مهدي طبا ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:59 PM

كاش نظرات موافق رو هم چاپ مي كرديد . اونوقت ما هم نظر مي داديم

-- صادق ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:59 PM

آیا کسی تعریف دقیقی از معنی ًاراذل و اوباشً میشناسد و یا اینهم مثل مفسد فی الارض نا مفهوم است؟. و ایا کسانی که با کشتی های پانصدهزار لیتری گازوئیل از کشور خارج میکنند جزو اراذل و اوباش محسوب شده و پس از شناسائی ( که البته ! کار بسیار مشکلی است !!) بگردن آنها نیز آفتابه آویزان خواهند کرد ؟.

-- بیژن ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:59 PM

به تمامی احزاب و گروه‌ها سیاسی

اگر به اعدام‌ها اعتراض نکنید فردا این شتر دم در شما نیز خواهد خوابید.
این تجربه را قبلا داشته‌ام. نه؟ اعدام‌های 60 را به خاطر دارید؟
ما ایرانیان چقدر فراموشکاریم!

-- رامین م ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:59 PM

همدردی با اراذل و اوباش؟
امیدوارم کار برخی از دستگیرنشدگان نباشد. به هر حال، کار قانونی و درست نیروی انتظامی را باید تقدیر کرد. متأسفانه سیاسی‌بازی و تلاش برای ضدیت با نظام باعث شده که امنیت و سلامت مردم نیز در نظر برخی بی‌ارزش شود و به خود اجازه دهند که این چنین بنویسند.

-- حمیدص ، Sep 10, 2007 در ساعت 11:59 PM


به تمامی احزاب و گروه‌ها سیاسی
به اعدام‌ها اعتراض كنيد.
اعدام‌های 60 را به خاطر دارید؟

-- بدون نام ، Sep 10, 2007 در ساعت 11:59 PM

خوب کاری کردن

-- k ، Sep 10, 2007 در ساعت 11:59 PM

آقای باقی از شما می پرسم قبل ار انقلاب چند مو رد قتل به یاد می آورید ؟ایاز یادتان است؟ همان قاتل کودک سه ساله اهوازی؟چند روز پش پدری کودک هفت ساله خودش را خفه کرد . چند هفته پیش مادری کودکان خود را در رودخانه انداخت . چندوقت پیش پسری مادرشراکشت ...........آمار جرم وجنایت بسیار تکان دهنده میباشد. علت اکثر جرمها ریشه در فقر اقتصادی وفرهنگی دارد.اما به جای مبارزه با فقر با فقرا این مفلوکان جامعه برخورد میشود . من مخالف مجازات مجرم در دادگهی علنی و منصفانه نیستم .محیط زندگی در شکل گیر ی شخصیت انسانها عامل تعیین کننده است هرکس دیگری اگر جای این مفلو کان بود چیزی ,یا کسی بیشر از این نگون بختان نمی شدند. من هم مثل شما معتقدم در یک دادگاه علنی با حق داشتن وکیل باید به جرام رسیدگی شود اگر انسان متمدنی هستیم .

-- helal_j3@yahoo.com ، Sep 10, 2007 در ساعت 11:59 PM

جنتی .. علی مگه بدون محاکمه هم می کشت؟
بدون مدرکهم می کشت .. نام مقدس علی رو به خودت نبند که با اون عمامه کث...

-- parvin_amani ، Sep 10, 2007 در ساعت 11:59 PM

به جنتی و بقیه باید گفت این دروغ ها را به حضرت علی نبند که جهان را خدایی هست. فکر حساب کتاب آن دنیا هم باش. شهریار شعری دارد که:
بحز از علی که گوید به پسر که دشمن من
چو اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا

-- باربد ، Sep 11, 2007 در ساعت 11:59 PM

به آقای باقی بگویید اگر ناموس خودش یکی از این قربانیان بود یا اگر خودش در محله ایی بود که یکی از این اشرار آرامش آنها را گرفته بود باز هم اینگونه صحبت می کرد .البته به نظر می رسد ایشان آنچنان غیرتی هم در وجودشان نیست که زیاد نگران ناموس خود باشند . دزدی ناموس دل هر مرد با غیرتی را بدرد می آورد .

-- بدون نام ، Sep 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

من با مسائل سياسي كاري ندارم و نظرم را اعلام نمي كنم اما حتي اگر حكومت جمهوري اسلامي هم مورد قبول مردم نباشد و يا بسياري از مسائل ديگر به اين حكومت بچسبد اما در عين حال من از نيروي انتظامي بخاطر دستگيري اراذل و اوباش تشكر و قدرداني مي كنم حتي اگر بجرم ارعاب هم اين اراذل را اعدام كنند حقشان است كساني هم كه اعتراض مي كنند هنوز ناموسشان گير اين افراد در كوچه و خيابان گرفتار نشده است .
باز هم مي گويم هميشه بايد حرف حق زد اگر اين حكومت هيچ چيزش خوب نباشد از اين بابت من از نيروي انتظامي تشكر مي كنم ودست آنها را مي بوسم

-- عادل ، Apr 28, 2008 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)