تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

البرادعی: از شنیدن بمباران ایران به لرزه می‌افتم

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت توافق با تهران بر سر بازرسی‌‌های این آژانس ضروری است چراکه به گفته وی از آن رویارویی که می‌تواند به جنگ بیانجامد جلوگیری می‌کند.

محمد البرداعی با انتقاد برخی منتقدان مواجه شده است که چرا آژانس برای رسیدن به پاسخ پرسش‌های حل نشده‌ ایران، با تهران بر سر یک جدول زمانی به توافق رسیده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد یکی از پرسش‌هایی که ایران باید درباره گذشته برنامه اتمی خود به آن پاسخ گوید، در اختیار داشتن اسنادی است که در آن شیوه ساخت هسته درونی بمب اتم درج شده است.

روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه نوشت البرادعی نتوانسته است جلوی غنی‌سازی اورانیوم ایران را بگیرد.

albaradeyi.jpg

محمد البرادعی در واکنش به این انتقادها اظهار داشت "تلاش هماهنگ‌شده‌ای" در برخی روزنامه‌ها صورت گرفته "تا این روند(مذاکره با ایران)، آژانس و خود مرا تضعیف کند."

محمد البرادعی در وین به گزارشگران گفت: "از یک سو من می‌بینم که ایران به ادامه غنی‌سازی خود، بدون تایید لازم و قاطعانه ما، ادامه می‌دهد ... از سوی دیگر کوس جنگ کسانی را می‌شنوم که اساسا می‌گویند راه‌حل، بمباران ایران است."

محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با لحنی انذار دهنده اظهار داشت که از شنیدن بمباران ایران به "لرزه" می‌افتد.

البرادعی تصریح کرد که حال و هوای حاکم بر حرف‌های پیرامون برنامه اتمی ایران یادآور دوره پیش از جنگ عراق است. وی خاطرنشان ساخت که در آن دوره نیز خواستار فرصت دادن به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود تا ادعاهای صدام در مورد جنگ‌افزارهای کشتار جمعی را به تایید برسانند.

به گزارش آسوشیتد پرس، البرداعی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: "ما تاکنون نه چیزی دال بر نظامی شدن برنامه‌ هسته‌ای ایرانی‌ها دیده‌ایم، و نه اطلاعاتی در این باره دریافت کرده‌ایم- هیچ نشانه مشکوک یا گزارش‌ اطلاعاتی (هم) دریافت نکرده‌ایم."

دبیرکل بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: "بر پایه شواهدی که داریم، ما ... یک خطر مسلم و موجود نمی‌بینیم که نیازمند باشید فراتر از دیپلماسی بروید."

البرداعی افزود: "ما یک جدول زمانی داریم که می‌توانیم در ... دسامبر به روشنی بفهمیم که آیا ایران با حسن نیت آماده است با ما کار کند یا ... در حال زمان خریدن است."

محمد البرادعی با اشاره تلویحی به واکنش منفی واشنگتن در قبال توافق آژانس با تهران گفت: "در چند سال گذشته، شورای امنیت به ما می گفت که ما باید مسائل حل نشده (برنامه هسته ای ایران) را روشن کنیم … بدیهی است که باید از (کار) ما استقبال می شد."

کار ایران بر روی پلوتونیوم که در ساخت جنگ افزار هسته ای کاربرد دارد، اسنادی که گفته می شود مربوط به نمک سبز است که برای انفجار بمب اتم کارایی دارد، و نیز اثرات اورانیوم بسیار غنی شده، از جمله مسائلی است که ایران باید برای آنها توضیح دهد.

احمدی‌نژاد: من مهندسم، جنگ نمی‌شود

واشنگتن: گزارش آژانس چیزی را تغییر نمی‌دهد

گام مهمی به جلو در همکاری با آژانس

هشدار البرداعی به "نودیوانگان" طرفدار جنگ با ایران

ساندی تایمز: "حمله سه روزه آمریکا برای نابودی توان نظامی ایران"

نظرهای خوانندگان

خطر جنگ افروز ها و زمینه ساز ها جدی است باتکیه به همه روشها باید به مقابله با آنها شتافت

-- ج.خ ، Sep 8, 2007 در ساعت 09:30 PM

شاید بهتر باشد که در این مورد آقای البرادعی با نابکارانی مثل بوش و احمدی نژاد صحبت کند و به این ها خرفهم کند که جنگ دردی را دوا نمیکند و به دردها می افزاید. لجاجت های فردی این اشخاص در هر لباس و مذهبی که هستند اگرچه هردو طرف ادعای متافیزیکی و آسمانی دارند سرانجامی جز درد و ذلت برای مردمی بیگناه نخواهد داشت باید همصدا شویم که ما از جنگ و مرگ و بیخانمانی بیزاریم. ما صلح و صفا میخواهیم. به نسل جوان بیاموزیم که دیگر زمان خشونت گذشته و شهادت بوی نا گرفته در عین شجاعت عشق را پاس بداریم و بگوییم که هرگز به جبهه نمیرویم حتی برای شما آقای خامنه یی و آقای بوش اگر دوست داری خودتان بجنگید

-- داریوش ، Sep 8, 2007 در ساعت 09:30 PM

دنیای عجیبی است و دست تقدیر دو دیوانه را در ایران وامریکا رئیس جمهور کرده است . اشخاصی که سخنان ورفتار آنها نشان از بیماری روانی و روحی آنهاست . ظاهرادر این دنیای وارونه عقلا برسر حرف های این دو برسر دوراهی مانده اند . اگرما خواستار صلح باشیم باید چه کسی راببینیم .

-- بدون نام ، Sep 8, 2007 در ساعت 09:30 PM

معلوم میشود همسر البرادعی ( که ظاهرا ایرانیست) توانسته یک عرب را کمی دلبسته ایران کند . از او سپاسگزارم

-- پیروز ، Sep 9, 2007 در ساعت 09:30 PM

البرادعی نترس زمین زیر پای مومنین نمی لرزد.

-- رضا ، Sep 10, 2007 در ساعت 09:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)