تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رفسنجانی: پرونده هسته‌ای مفتوح است


اکبر هاشمی رفسنجانی روز جمعه سیاست‌‌های ایالات متحده در منطقه را شکست خورده ارزیابی کرد و نسبت به ایجاد تنش در روابط خارجی ایران هشدار داد.

رفسنجانی با اشاره به اوضاع عراق، افغانستان و لبنان، کاخ سفید را به درپیش گرفتن راه "مذاکره" دعوت کرد و در عین حال به سکانداران حکومت ایران توصیه کرد: "باید توجه داشته باشیم وقتی در مقابل ببر زخمی تیرخورده‌ای قرار می‌گیریم باید هوشیار باشیم و با تعقل و هوشیاری و متانت با مسئله‌ای كه مسئله بزرگ منطقه و جهان است مواجه شویم."

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در همان روزی که محمود احمدی‌نژاد پرونده هسته‌ای را "مختومه" اعلام کرد، اظهار داشت که این پرونده در مرحله حساسی است و همچنان "مفتوح" است.

هاشمی رفسنجانی در نخستین سخنرانی خود پس از انتخاب به ریاست مجلس خبرگان با بیان این‌که " دوره‌ جدیدی در خبرگان در حال آغاز شدن است" گفت:" اگرچه مسیر همان مسیری است که از اول طراحی شده و تا به حال عمل شده، اما بحث جدی و انتظار خود خبرگان این بود که از ظرفیت مهم نمایندگان خبرگان بیشتر برای مسایل جامعه استفاده شود که البته این هم حق‌شان است؛ چراکه نمایندگان خبرگان، نقطه تجمع دو رکن نظام ما هستند؛ رکن اول حفظ الاهیت نظام است که امروز با ولایت فقیه و نیابت امام زمان کشور اداره می‌شود و رکن دوم، اراده و رای مردم است که البته بر اساس این رکن همان نیابت امام زمان با خواست و اراده‌ مردم شکل اجرایی می‌گیرد."

او که در نماز جمعه تهران سخن می گفت، افزود: "وقتی مردم طبق قانون اساسی، علمایی را از خیل عظیم علما انتخاب می‌کنند، آنها حق دارند این تشخیص را بدهند و نظام هم وظیفه دارد که نظر آنها را اجرایی کند؛ در مساله‌ عزل و برکناری و یا جایگزینی. همچنین آنها موظفند عالی‌ترین مقام کشور را انتخاب کرده و مواظب باشند آن شرایطی که قانون اساسی برای ولی در نظر گرفته ادامه داشته باشد و مرتب مراقبت کنند این شرایط باقی بماند و اگر این شرایط باقی نماند فکری کنند".


هاشمی اضافه کرد: "انتخابات در مجلس خبرگان نه جنگ قدرت است و نه بحث جریان سیاسی خاصی مطرح است که به خاطر آن جریان سیاسی عمل کنند. البته ممکن است فردی متعلق به یک جریان سیاسی باشد اما در این‌جا چون خود و دیگران فکر می‌کنند بهتر می‌تواند انجام وظیفه کند به صحنه می‌آیند.".

رییس مجلس خبرگان با اشاره به اینکه "در انتخابات این مجلس همیشه پست‌ها به دیگران پیشنهاد می‌شود" گفت: "این‌طور نیست که افراد خود را به جلو بیاندازند و این روحیه در این چهار دوره در خبرگان جاری بوده و در آینده ان‌شاءالله چنین خواهد بود."

خطیب نماز جمعه‌ این هفته‌ تهران با بیان این‌که " طبق فرمایش رهبری، نمایندگی خبرگان از حساس‌ترین مسوولیت‌ها در کشور است" گفت: "کار حقیقی خبرگان شبیه یک نیروی نظامی در کشور است. وقتی یک نیروی مسلحی در کشور به وجود می‌آید و هزینه‌های زیادی هم برای تشکیل آن می‌شود برای این نیست که هر روز بجنگند. حتی ممکن است یک فرد نظامی در تمام عمر خود به میدان جنگ نرود. اما این‌ها هستند که کشور با وجود آنها در آرامش است و مرزها آرام است."

رییس مجلس خبرگان افزود: "خبرگان را می‌توان به این نیرو تشبیه کرد؛ چراکه با وجود خبرگان، مردم خیالشان راحت است و اگر حادثه‌ای برای ولی فقیه پیش آید، فورا تصمیم می‌گیرند و خلاء این مقام بزرگ را پر می‌کنند و عدم مشروعیت نظام پیش نمی‌آید؛ همان‌طور که بعد از رحلت امام خمینی این اقدام صورت گرفت."

هاشمی رفسنجانی یادآور شد: "بعد از رحلت امام انتخاب فردی به عنوان جایگزین ایشان بسیار سخت و نگران‌کننده بود. اما شاهد بودیم مجلس خبرگان ظرف یک روز توانستند تصمیم مناسبی بگیرند و فردی را که البته خود امام نیز از قبل به انتخاب ایشان کمک کرده بودند را انتخاب کنند و امروز بعد از گذشت سال‌ها، خبرگان صحت تصمیم خود را می‌بیند."
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:"اگر آن روز خبرگان نبود و یا از عهده تصمیم برنمی‌آمد، امروز هنوز ما در حال جنگ با عراق بودیم. خبرگان ثابت کرده که هم تصمیم‌گیران خوبی و هم ناظران و مراقبان خوبی هستند و البته بسیار هم کم‌هزینه‌اند."



به گزارش ایسنا، رییس مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنان خود مسئله هسته‌ای را بسیار مهم دانست و گفت: "هنوز این پرونده‌ ظالمانه علیه ایران که بر اساس آن در آژانس و شورای امنیت برای ما قطعنامه صادر کردند و ایران مظلوم را تحت فشار قرار دادند، مساله‌ حائز اهمیتی است."

هاشمی‌رفسنجانی افزود: "اخیرا آژانس ـ البته اگر حقیقتا حسن نیتی داشته باشد ـ یک حرکت مناسبی را شروع کرده است که در یک زمان معینی در آژانس پرونده به نقطه‌ مطلوبی برسد. البته همین اقدام که هنوز هم معلوم نیست آنها به دنبال چه هستند، مورد قبول آمریکا، فرانسه و بسیاری کشورهای غربی نیست و آنها می‌گویند البرادعی بیخود کرده و باید همان راه شورای امنیت را برویم."
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به آمریکا و غربی‌ها نصیحت کرد: "این‌قدر اشتباهات خود را تکرار نکنید. مطمئن باشید ایران اسلامی به دنبال سلاح هسته‌ ای نیست و تکنولوژی صلح‌آمیز هسته ای در ایران در خدمت بشریت و نه در خدمت تجاوز به دیگران قرار می‌گیرد".

احمدی‌نژاد: غربی‌ها به ما التماس می‌کنند

نظرهای خوانندگان

جالب است که این گفته هاشمی در خبرها صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نوعی سانسور شد و در مقابل گفته احمدی نژاد مبنی بر مختومه شدن پرونده هسته ای به تناوب و با اشکال مختلف تکرار گردید

-- محمد/ ، Sep 7, 2007 در ساعت 11:37 PM

ازبعضی چیزها بخار بلند میشود ولی از این مرد دودوزه باز بخاری بلند نمیشود. اینها همه از یک کرباسند و نباید به آنها امید بست باید خود راه خودمان را باز کنیم همانطور که آمریکا و غرب هم دلشان به حال ما نسوخته است یک روز هم گاندی و یا ماندلا برای ایرانی ها ظهور خواهد کرد. باید ما فرهنگ عشق را ترویج کنیم و از مرگ و خشونت پرهیز کنیم. ما همه در مقابل فرزندان خود مسئول هستیم که آینده ایران با آینده فرزندان ما گره خورده است.

-- داریوش ، Sep 7, 2007 در ساعت 11:37 PM

هم رفسنجانی درست میگوید هم احمدی نژاد پرونده هسته ای باز و بسته است!

-- حمید ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:37 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)