تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

لاریجانی: آمریکا "حامی"‌ گروه‌های مسلح در ایران است

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز پنجشنبه ایالات متحده را متهم کرد که از گرو‌‌ه‌های مسلح ضددولتی در ایران پشتیبانی می‌کند.

علی لاریجانی در سخنرانی خود در مدرسه دارالشفای قم لحن واشنگتن در برابر ایران را "خشمگینانه و ماجراجویانه" خواند و اظهار داشت: "آمریکا به حدی ناتوان شده که با تقویت گروه‌های کوچکی همچون "پژاک" و اشرار می‌خواهد کارهایی در حد انفجار لوله های نفت ایران انجام دهد."

در روزهای اخیر درگیری میان نیروهای دولتی و گروه‌های مسلح مستقر در مرزهای غربی ایران افزایش یافته است.


لاریجانی در قم. ایرنا

به گزارش ایرنا ، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به سیاست هسته‌ای تهران گفت: "مساله انرژی هسته ای جزو فناوری های استراتژیک نظام جمهوری اسلامی است و ایران از آن عقب نشینی نمی‌کند."

علی لاریجانی افزود: "عمر مفید سوخت های فسیلی تا‪ ۳۰‬سال آینده بوده و بعد از آن نیازمند تامین سوخت ازطریق انرژی هسته ای هستیم. "

مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در پرونده هسته‌ای گفت: "اگر امروز ایران برای داشتن انرژی هسته‌ای پافشاری می کند نه به دلیل لجبازی بلکه به خاطر آینده‌نگری و دوراندیشی مسئولان نظام است که بعد از اتمام سوخت های فسیلی کشور سوخت جایگزین داشته باشد."

وی هدف کشورهای غربی از راه اندازی بانک جهانی سوخت را، جلوگیری از دستیابی سایر کشورها به دانش هسته ای دانست و اظهار دانشت: "اینان می‌خواهند جلوی پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران را بگیرند".

دبیر شورای امنیت ملی در بخشی دیگر از اظهاراتش سیاست واشنگتن در عراق را به باد انتقاد گرفت و گفت: "آمریکا در همه امور در این کشور رفوزه شده و نه خود می تواند کاری انجام دهد و نه اجازه می‌دهد دولت فعلی عراق امور را بدست بگیرد".

لاریجانی با بیان اینکه ایران "به انرژی هسته‌ای دست یافته"، تحریم‌های شورای امنیت را بی‌اثر دانست و آن را موجب "رشد و شکوفایی علمی ایران" ارزیابی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دلیل فشار غرب بر ایرانِ پس از انقلاب را اینگونه بیان کرد: "دنیای غرب که مدعی حمایت از دموکراسی است، ملت ایران را به خاطر سرنگونی یک دیکتاتور - رژیم پهلوی - مجازات کرد و با حمایت از گروه های تجزیه طلب و تروریست و صدام درصدد فشار به انقلاب نوپای ایران برآمد."

وی با بیان اینکه غرب در زمان شاه قردادهای سنگین هسته ای با ایران داشت و برای آموزش نیروهای انسانی و انتقال فناوری هسته ای به ایران متعهد شده بود، اظهار داشت: " شاه ژاندارم آنان در منطقه بود و این دانش را نمی‌خواهند در اختیار همه بگذارند."

لاریجانی افزود: "غرب با وجود تمام فشارها و تصویب قطعنامه به نتیجه‌ای نرسیده و گمان می‌کردند ایران با چند قطعنامه عقب نشینی می‌کند".

لاریجانی اظهار داشت "ایران حسن نیت خود را در همکاری با آژانس انرژی اتمی نشان داده است" و به کشورهای غربی توصیه کرد از "سیاست غلط قبلی خود و رجزخوانی" دست بردارند.

لاریجانی خطاب به گرو‌ه‌های سیاسی داخلی ایران گفت: "جریان‌های مختلف بدانند ما در حال نبرد هستیم و کسی پیروز است که متحد باشد".

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین از "تفاهم" بر سر یک "طرح زمانبندی تامین سوخت" با روس‌ها خبر داد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)