تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۵ شهریور


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۱۵ شهریور ۱۳۸۶
۶ سپتامبر ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

وین، اتریش: به گزارش رویترز، کارشناسان آژانس بین‌الملی انرژی اتمی معتقدند ایران هنوز به فناوری لازم برای راه‌اندازی و استفاده‌ی همزمان از ۳۰۰۰ سانتریفوژ دست نیافته است. پیش از این محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، از راه‌اندازی ۳۰۰۰ سانتریفوژ خبر داده بود. یکی از کارشناسان آژانش به رویترز گفته است احتمالا منظور آقای احمدی‌نژاد تعداد سانتریفوژهای نصب شده است که ربطی به استفاده‌ی زنجیره‌ای و مؤثر برای غنی‌سازی ندارد. در آخرین گزارش آژانس، که پنج‌شنبه‌ی گذشته منتشر شد، راه‌اندازی حداکثر ۲۰۰۰ سانتریفوژ که با ظرفیتی پایین‌تر از میزان بیشینه‌ی خود مشغول به کار هستند، تایید شده است.

بغداد، عراق: پلیس و ساکنان خشمگین بغداد می‌گویند در حمله‌ی هوایی شب گذشته‌ی هلیکوپترهای آمریکایی به منطقه‌ی الوشاش، ۱۴ غیرنظامی کشته شده‌اند. ارتش آمريكا این عمليات را «حمله به مواضع دشمن» اعلام کرده و افزوده است خانه‌های تخریب شده در این عملیات متعلق به عناصر افراط‌گرای شیعیان بوده.

کابل، افغانستان: ارتش آمريكا در افغانستان امروز با صدور اطلاعیه‌ای خبر داد نيروهای نظامی آمريكا و افغان در نبردی ۱۲ ساعته در جنوب افغانستان بيش از ۴۰ تن از پیکارجویان را از پای درآورده‌اند. محل این درگیری منطقه‌ی شاه‌والی کوت در ولایت قندهار ذکر شده است. بدين ترتيب شمار تلفات شبه نظاميان در چهارمين روز اين عمليات به ۲۰۰ تن رسيد.

سیدنی، استرالیا: جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا که در استرالیا به سر می‌برد، امروز با کاندیدای حزب کارگر (حزب مخالف) استرالیا دیدار کرد. كوين رود، كانديدای حزب كارگر، قول داده است در صورت برگزیده شدن به سمت نخست وزيری، نيروهای نظامی استراليا را از عراق فرا خواهد خواند.

مودنا، ایتالیا: بامداد امروز لوچیانو پاواروتی، خواننده‌ی اسطوره‌ای اپرا، در ۷۱ سالگی در زادگاهش درگذشت. پاواروتی مدت‌ها بود از سرطان لوزالمعده رنج می‌برد و در ژوییه‌ی سال گذشته مورد عمل جراحی قرار گرفته بود.

آیوا، آمریکا: سرانجام پس از ماه‌ها اشاره، فرد تامپسون، هنرپيشه‌ی هاليوود و سناتور پیشین، امروز اعلام کرد از طرف حزب جمهوریخواه در انتخابات رياست جمهوری ۲۰۰۸ آمريكا نامزد می‌شود. پیش از این ۸ جمهوریخواه دیگر نامزدی خود را اعلام کرده بودند.

بیروت، لبنان: منابع امنيتی لبنان امروز اعلام كردند موفق شده‌اند ۷ تن دیگر از اعضای فراری گروه فتح‌الاسلام را بازداشت کنند. بدین ترتیب تعداد بازداشت شدگان طی دو روز گذشته به ۹ نفر رسید. خبرنگار ایرنا از بیروت نیز گزارش کرده است در بین بازداشت شدگان یک الجزايری، يک تونسی و دو نفر ديگر كه احتمال می‌رود بنگلادشی يا آفريقايی غيرعرب باشند، دیده می‌شوند.

پاکوکو، میانمار: بیست تن از مسئولان دولتی میانمار که برای عذرخواهی از خشونت مأموران امنیتی نسبت به راهبان به صومعه‌ای در شهر پاكوكوی ميانمار رفته بودند امروز توسط راهبان به گروگان گرفته شدند. روز گذشته در جریان اعتراض راهبان نسبت به افزایش بهای سوخت، بین آنها و مأموران امنیتی میانمار درگیری پدید آمد که به زخمی شدن چند راهب منجر شد.

تهران، ایران: حسین شریعتمداری، مدير مسئول روزنامه‌ی كيهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است: «ياران انقلاب هرگز هاشمی، اين استوانه‌ی انقلاب، را تنها نمی‌گذارند». شریعتمداری با استقبال از برگزيده شدن هاشمی رفسنجانی به رياست مجلس خبرگان، و با اشاره به برخوردهای گروهی از اصلاح‌طلبان گفت: «تلاش برای انتساب ايشان به جبهه‌ی اصلاحات... تلاشی بيهوده است. همين چند ماه پيش يكی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب عمر مفيد آقای هاشمی را تمام شده و از ضرورت نيمكت‌نشينی او نوشتند، اما جبهه‌ی انقلاب به دفاع از او برخاست».

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)