تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"محاكمه و منع انتشار اخبار سه دانشجوی زندانی امیركبیر"

سه دانشجوی زندانی دانشگاه امیركبیر - احسان منصوری، مجید توكلی، و احمد قصابان- كه در بند امنیتی زندان اوین هستند احتمالاً تا آخر شهریور محاكمه می‌شوند. همچنین گفته می‌شود كه دادستان تهران با احضار مدیران مسئول چند روزنامه سراسری، آنها را از انتشار اخبار مربوط به این زندانیان منع كرده است.

studentsinjail-thumb.jpg

خبر گزاری ایسنا روز دوشنبه گزارش داده بود كه خانواده‌های دانشجویان زندانی امیركبیر با فرزندان خود ملاقات كرده‌اند. درهمین حال به گزارش خبرنامه امیركبیر در این ملاقات كه خانواده احمد قصابان و احسان منصوری موفق به انجام دیدار با فرزندان خود شدند، دانشجویان به خانواده‌های خود گفته‌اند كه مسئول پرونده آنها، قاضی حداد، به آنها اعلام كرده است که نخستین جلسه دادگاه آنها اواخر شهریورماه جاری خواهد بود. گزارش این خبرنامه حاكی ازآن است كه به دانشجویان گفته شده است كه در دادگاهی غیر علنی و بدون حضور وكیل محاكمه خواهند شد.

به گزارش این خبرنامه، بعد از ظهر همین روز خانواده این دانشجویان كه به همراه خانواده گروه دیگری از زندانیان سیاسی در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران حضور یافته بودند مورد "ضرب و شتم" نیروهای پلیس قرار گرفتند و از ورود آنها به دفتر سازمان ملل جلوگیری شده است. این تجمع و درگیری در پی اعلام سفر گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، لویس آربور، به تهران صورت گرفته است.

این در حالی است كه روز یكشنبه 120 نفر از روزنامه‌نگاران ایرانی در نامه‌ای كه در اعتراض به افزایش فشار و سانسور بر مطبوعات منتشر كردند، در اشاره به "تازه‌ترین اقدام" در سانسور مطبوعات اعلام داشتند كه "اخبار رسیده حکایت از این دارد که اخیراً یكی از مراجع قضایی از مدیران مسئول چند روزنامه خواسته‌اند تا از پوشش اخبار دانشجویی به خصوص سه دانشجوی دانشگاه امیر كبیر كه در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند خودداری کنند."

در همین رابطه خبرنامه امیركبیر در گزارش خود مرجع قضایی مورد ذكر را قاضی مرتضوی دادستان تهران معرفی كرده است. به گزارش این خبرنامه سعید مرتضوی "با احضار مدیران مسئول چهار روزنامه سراسری چاپ تهران در دفتر خود، به آنها هشدار داده است که درباره دانشجویان چیزی ننویسند". این خبرنامه همچنین می‌افزاید كه مرتضوی "فیلمی از اعترافات دانشجویان بازداشتی امیرکبیر" را برای این مدیران مسئول پخش كرده است و همچنین بخشی از پرونده آنها را كه "حاوی متن شنود تماس‌های پیش از بازداشت و اس ام اس های این دانشجویان بوده است" به آنها نشان داده است. این گزارش می‌افزاید كه مدیران مسئول تهدید شده‌اند در صورت انتشار اخبار مربوط به این دانشجویان نشریاتشان تعطیل خواهد شد.

شایان یادآوری است كه پس از ناآرامی‌های اردیبهشت ماه گذشته در دانشگاه امیركبیر هشت تن از دانشجویان عضو انجمن اسلامی این دانشگاه به اتهام "انتشار مطالب موهن" در نشریاتی با لوگوی نشریات این انجمن بازداشت شدند. از این هشت تن تاكنون 5 نفر آزاد شده‌اند و سه نفر دیگر یعنی مجید توكلی، احمد قصابان، و احسان منصوری اكنون حدود چهار ماه است كه در زندان به‌سر می‌برند. پس از آزادی شماری از این دانشجویان خانواده سه دانشجوی مذكور با انتشار نامه‌ای به مراجع قضایی اعلام كردند كه فرزندان‌شان زیر "شكنجه" مجبور به اعتراف شده‌اند و خواهان پیگیری قانونی این مسئله شدند. همچنین آزاد شدگان شرح مشابهی از شكنجه‌هایی كه بر آنها رفته بود را به نهادهای حقوق بشری ایرانی ارائه كردند. سه دانشجوی زندانی تاكنون هیچ‌گاه اتهامات منتسب به خود را نپذیرفته‌اند و آخرین بار نیز با انتشارنامه‌هایی جداگانه از داخل زندان، بر "جعلی" بودن نشریات یاد شده و عدم صحت انتساب آنها به خود تاكید كرده‌اند و گفته‌اند كه در زندان زیر شكنجه مجبور به قبول این اتهامات شده‌اند و این اعترافات را معتبر نمی‌دانند.

اعتراض بیش از ۱۲۰ روزنامه‌نگار به "فشارهای" حکومتی

"هنوز شکنجه نکرده‌ایم که بفهمید شکنجه یعنی چه"

دستورآیت‌الله شاهرودی برای پیگیری "شکنجه" دانشجویان

دادخواهی خانواده‌های زندانیان امیرکبیر از آیت‌الله شاهرودی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)