تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۱ شهریور


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۱۱ شهریور ۱۳۸۶
۲ سپتامبر ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران گفت: «چنان‌چه قطعنامه‌ی جديدی عليه ايران صادر شود در همكاری با آژانس تجديد نظر و گزينه‌های مختلف را بررسی می‌كنيم». به گزارش ایرنا، محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه، امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: «اجرای پروتكل الحاقی در گذشته از سوی ايران، اقدامی داوطلبانه بود. اجرای پروتكل الحاقی نياز به مصوبه‌ی مجلس دارد و بر اساس مصوبه‌ی ديگر مجلس، تا زمانی كه بررسی موضوع هسته‌ای ايران به آژانس برنگردد هيچ اقدام داوطلبانه‌ای، از جمله اجرای پروتكل، را نخواهيم داشت». به گزارش ایسنا، حسینی گزارش جديد البرادعی را «موفقيت ديگری ‌برای ديپلماسی هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران» دانست و گفت: «اين گزارش جايگاه فنی و حقوقی آژانس را كه توسط برخی كشورها در حال خدشه بود، اعتبار بخشيد». سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران در پاسخ به سوالی در باره‌ی سخنان جرج بوش در مورد هالوكاست اتمی ایران گفت: «در مورد هالوكاست هسته‌ای يا نسل‌كشی هسته‌ای، اين امر توسط آمريكا در هيروشيما و ناكازاكی رخ داد؛ جمهوری اسلامی ايران بارها اعلام كرده كه هيچ تهاجمی به كشور ديگری نداشته بلكه قربانی عمليات تروريستی و جنگ تحميلی بوده كه تحت حمايت آمريكا شكل گرفت. تروريسم و افراط‌گرايی در منطقه مولود و دست‌پروده‌ی آمريكايی‌هاست».

تهران، ایران: معاون وزيرخارجه‌ی ایران گفت: «آلمان ديگر شريک تجاری ما نيست». به گزارش ایسنا، علیرضا شیخ‌عطار، معاون اقتصادی وزارت خارجه، گفت: «آلمان بزرگ‌ترين شريک تجاری كشورمان نيست و در حال حاضر چين بزرگ‌ترين شريک تجاری ايران است». شیخ‌عطار افزود: تمايل شركت‌های داخلی اين است كه بتدريج روابط اقتصادی را از اروپا به سمت كشور‌های ديگر هدايت كنند». وی همچنین گفت: «حتا در اروپا نيز به جای سه كشور اصلی آلمان، فرانسه و انگليس كه تأمين كننده‌ی اصلی كالا‌های صنعتی كشورمان محسوب می‌شدند، شركت‌ها سعی دارند سراغ بازار‌های جديدی چون اسپانيا و كشور‌های شمال اروپا، ايتاليا و حتا خارج از اروپا بروند. به طوری كه روابط تجاری ايران و چين در سال گذشته به ۱۵ ميليارد دلار رسيد؛ يعنی سه برابر روابطی كه با آلمان داشتيم».

تهران، ایران: وزارت كشور ایران اعلام كرد: «فرايند تأسيس و نظارت بر سمن‌ها مكانيزه می‌شود». سمن نامی‌ست که به سازمان‌های غیردولتی (NGO) داده شده و شکل کوتاه‌شده‌ی «سازمان‌های مردم‌نهاد» است. به نوشته‌ی پايگاه اطلاع‌رسانی وزارت كشور، به منظور مكانيزه كردن فرآيند تأسيس و نظارت برعملكرد سازمان‌های مردم‌نهاد، پروژه‌ی بازنگری پرونده‌ها در دستور كار اين وزارتخانه قرار گرفته است. بر اساس همين گزارش، در اين پروژه حدود ۲ هزار پرونده با هدف استخراج اطلاعات مورد نياز و ثبت رايانه‌ای بازنگری می‌شود. این گزارش می‌افزاید پروژه‌ی مكانيزه كردن از ابتدای خرداد ماه آغاز شده و به مدت شش ماه ادامه خواهد داشت.

لندن، بریتانیا: دومين ژنرال ارشد انگليسی نیز از سياست‌های آمریکا در عراق انتقاد كرد. تیم کراس، یکی از نظامیان ارشد بریتانیایی در جنگ عراق، در مصاحبه با روزنامه‌ی ساندی میرور وضع عراق را «مصیبت‌بار» توصیف کرد. تیم کراس همچنین گفته است پیش از آغاز حمله به عراق، نگرانی عمیق خود را در باره‌ی مشكلات عظيم پس از حمله ابراز كرده بود، اما دونالد رامسفلد، وزير دفاع سابق آمريكا، نسبت به آن «بی‌توجهی» کرده بود. تیم کراس ۵۹ ساله همچنین گفته است در سال ۲۰۰۳ و قبل از حمله به عراق، در واشنگتن با رامسفلد ملاقات كرده و به او از «ضرورت حضور نيروهای بين‌المللی و همكاری بیشتر با سازمان ملل پس از حمله برای بازسازی اين كشور» گفته بوده است. به گفته‌ی كراس، رامسفلد حاضر به پذیرفتن حرف‌های او نبود و در پاسخ به این بسنده کرد که: متقاعد شده‌ایم حمله‌ی سريع، نسبت به ایجاد دموكراسی، اولويت دارد.

مزارشریف، افغانستان: شب گذشته بمبی در شهر مزار شریف منفجر شد که به زخمی شدن ۹ غیرنظامی، از جمله ۲ زن، منجر شد. به گفته‌ی رييس پليس ولايت بلخ، حال ۴ تن از زخمی‌ها وخيم است. تاكنون هيچ گروهی مسئوليت این انفجار را بر عهده نگرفته است. ولایت بلخ، و مرکز آن شهر مزار شریف، از جمله مناطق افغانستان است که کمتر انفجاری در آن روی می‌دهد.

المکلا، یمن: امروز در درگيری بین تظاهركنندگان و نیروهای امنیتی شهر المکلا، در جنوب یمن، یک نفر كشته و ۹ نفر زخمی شدند. یک گروه حقوق بشر علت تظاهرات را افزایش قیمت‌ها در برخی استان‌های فقیر ذکر کرده است. شاهدان همچنین از بازداشت شماری از تظاهرکنندگان خبر داده‌اند. روز گذشته نیز پلیس شهر عدن در حدود ۱۰۰ نفر از تظاهرکنندگانی را که به وضع حقوق بازنشستگی اعتراض داشتند بازداشت کرد اما کمی بعد آنها آزاد شدند.

نهرالبارد، لبنان: صبح امروز در نبرد نیروهای نظامی لبنان با شورشیان فتح‌الاسلام ۲۰ شورشی از پای درآمدند. به گفته‌ی سخنگوی ارتش لبنان، تعدادی از اعضای فتح‌الاسلام صبح امروز در تلاش برای فرار از اردوگاه نهرالبارد، با نیروهای نظامی درگیر شدند. در اين درگيری همچنين بیش از ۱۰ تن از شورشیان بازداشت شدند. گروه اسلامگرای فتح‌الاسلام، که تخمین زده می‌شود تنها ۷۰ عضو آن همچنان در اردوگاه باشند، پیوندی ایدئولوژیک با القاعده دارند.

بغداد، عراق: مقتدا صدر از دولت عراق خواست تحقيقات «عادلانه‌ای» را در باره‌ی درگيری‌های هفته‌ی گذشته در شهر كربلا انجام دهد. هوادارن صدر نيز اعلام كردند در صورتی که دولت از تحقيق در این باره سر باز زند، دست به اقدام‌هایی دیگر خواهند زد. در پی حوادث خونین کربلا در روز سه‌شنبه‌ی گذشته، که بیش از ۵۰ کشته و صدها مجروح به همراه داشت، جیش‌المهدی، وابسته به مقتدا صدر، فعالیت خود را برای شش ماه به حال تعلیق درآورد.

واشنگتن، آمریکا: یک سناتور آمریکایی در پی رسوایی جنسی، امروز اعلام کرد از سمت خود استعفا خواهد کرد. لری كرگ، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیداهو، هفته‌ی گذشته در فرودگاه مینه‌سوتا به اتهام «جلب توجه جنسی» از سوی یک پلیس مخفی بازداشت شد. این سناتور ۶۲ ساله، مدت ۲۷ سال است که در کنگره‌ی آمریکاست.

تهران، ایران: جلسه‌ی رسيدگی به اتهامات مسعود حيدری، مديرعامل سابق خبرگزاری كار ايران، ايلنا، هشتم مهرماه در شعبه‌ی ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران به رياست قاضی حسينيان برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا، شاكيان ايلنا در اين پرونده وزارت علوم،‌ دانشگاه اميركبير و دبير اسبق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه اميركبير هستند. سایت اینترنتی ایلنا در حال حاضر فیلتر است.

نظرهای خوانندگان

در خبر آلمان دیگر شریک تجاری...ایران نیست. آیا معاون وزارت امور خارجه ایران تفاوت بین خریدار و فروشنده جنس های بنجل و تاراج سرمایه های ملی ایران را با شریک ...نمیداند . بمانند ، پند واژه {ضرب المثل) :تا ابله در جهان هست مفلس در نمیماند

-- جهان ، Sep 2, 2007 در ساعت 01:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)