تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اوت: دومین ماه مرگبار عراق از سال ۲۰۰۳

آسوشیتد پرس به نقل از منابع عراقی گزارش می‌دهد ماه گذشته میلادی دست کم ۱۸۰۹ غیر نظامی در عراق کشته شدند که این میزان تلفات، از زمان حمله نیروهای ائتلاف به این کشور، به غیر از یک ماه سابقه نداشته است. در ماه ژوییه نیز ۱۷۶۰ غیر نظامی عراقی کشته شده بودند.


سرباز امریکایی و چند جوان بازداشت شده عراقی. فرانس پرس

تنها در ۱۴ماه اوت در پی حمله‌های انتحاری به منطقه یزیدی نشین عراق ( نزدیک مرز سوریه درشمال)، ۵۲۰ نفر کشته شدند. چهاردهم اوت به مرگبارترین روز عراق پس از حمله نیروهای ائتلاف در مارس ۲۰۰۳ تبدیل شد.

با این حال گفته می‌شود با وجود تلفات سنگین غیرنظامیان در شمال عراق، اوضاع امنیتی در دیگر بخش‌های عراق بهبود نسبی داشته است.

از سوی دیگر ۸۵ نفر از نیروهای ائتلاف در همین ماه کشته شدند که چهار نفر آنها بریتانیایی و بقیه آمریکایی بودند.

ماه پیش از آن نیز ۸۸ نیروی ائتلاف کشته شدند که ۷۹ نفر از آنها آمریکایی بودند.

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق می‌گوید افزایش نیروهای آمریکایی تلفات غیرنظامیان در بغداد را به نحو چشمگیری کاهش داده است. انتظار می‌رود پترائوس طی دو هفته آینده از همین منظر برای کنگره آمریکا درباره جنگ عراق سخن گوید.

در همین حال مقتدی صدر روحانی قدرتمند شیعه در عراق در ماه اوت دستور توقف شش ماه حمله به نیروهای ائتلاف را صادر کرد که با استقبال واشنگتن مواجه شد.

ارتش آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: "اگر فرمان صدر به اجرا درآید، نیروهای ائتلاف و نیروهای امنیتی عراقی، فرصت خواهند یافت تمرکز خود را بیشتر معطوف به القاعده عراق و دفاع از مردم عراق کنند."

در بخشی دیگر از این بیانیه از آتش‌بس جیش المهدی به عنوان "گامی مهم برای کمک به مقامات عراقی" یاد شده که بتوانند " توجه بیشتری" به راه‌کارهای "سیاسی و اقتصادی" داشته باشند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)