رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۶

"گام مهمی به جلو" در همکاری با آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه اعلام کرد تصمیم ایران برای پاسخگویی به پرسش‌های کلیدی برنامه‌ هسته‌ای‌اش " گام مهمی به پیش" است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش امروز خود یادآور شد ایران همچنان دو قطعنامه شورای امنیت برای توقف غنی‌سازی اورانیوم را نادیده گرفته اما در عین حال از سرعت غنی‌سازی کاسته است.

آژانس در این گزارش تاکید کرده است "این برنامه کاری گام مهمی به پیش است،" که اشاره دارد به توافق صورت گرفته با تهران که به موجب آن ایران متعهد شده در یک جدول زمانی به پرسش‌های "حل‌نشده" برنامه هسته‌ای خود پاسخ گوید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس با این همه خاطر نشان ساخته است "آن هنگام که برنامه هسته‌ای ایران روشن شد، ایران همچنان باید درباره دامنه و ماهیت برنامه کنونی و آینده هسته‌ای خود به اعتماد سازی ادامه بدهد."

35 عضو شورای حکام آژانس دهم سپتامبر این گزارش را بررسی خواهند کرد.

آژانس همچنین می‌گوید ایران به پرسش‌های مربوط به تجربیاتش درباره کار با پلوتونیوم پاسخ داده است. پاسخ به پرسش‌های مربوط به پلوتونیوم از جمله مواردی بود که تهران و آژانس درباره آن به توافق دست یافتند.


پلوتونیوم یکی از چندین مسئله‌ای است که شورای امنیت به دلیل آن ایران را تحریم کرد.

واشنگتن تهران را متهم می‌سازد که در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند.

اولی هاینونن، معاون دبیرکل آژانس که با مقام‌های ایرانی بر سر رسیدن به یک جدول زمانی به توافق رسید، امروز به خبرنگاران گفت: "به گمان ما آنچه که هم‌اکنون به آن رسیدیم، گام مهمی است."

هاینونن اظهار داشت هدف این بود که برای پرسش‌های آژانس درباره فعالیت‌های پنهانی اتمی ایران در گذشته، پاسخی بیابیم که این موضع در پایان سال مختومه شود.

معاون بخش حفاظت و ایمنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد، این برای نخستین بار است که ایران برای بررسی اسنادی که ایالات متحده ارایه داده، موافقت کرده است؛ آمریکا می‌گوید ایران پنهانی به فرآوری اورانیوم برای مقاصد نظامی اقدام کرده، به آزمایش مواد به شدت منفجره دست زده و کلاهک هسته‌ای در یک موشک نصب کرده است.

اولی هاینونن با بیان اینکه توافق به دست آمده با ایران "نامحدود" نیست، اظهار داشت: "در واقع (برنامه اتمی) ایران محک می‌خورد ... اگر پاسخ‌ها قانع‌کننده نبود ما پرسش‌های تازه‌ای پیش می‌کشیم تا هنگامی که قانع شویم و بتوانیم به لحاظ فنی نتیجه بگیریم که موضوع حل شده است."