رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۶

"پرویز مشرف از سوی بوتو تحت فشار نیست"

پرویز مشرف روز پنجشنبه، هرگونه فشار از سوی بی‌نظیر بوتو برای اتخاد تصمیم فوری بر سر تقسیم قدرت را رد کرد.

خانم بوتو پیش از این گفته بود منتظر خواهد ماند که ببیند رییس‌جمهوری نظامی پاکستان تا پایان این هفته بر سر بازگشت وی به قدرت توافق می‌کند یا خیر.

wpak129.jpg

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرلشگر رشید قریشی، سخنگوی پرویز مشرف امروز در واکنش به اظهارات بوتو با صدور بیانیه‌ای گفت: "با وجود اینکه رییس‌جمهوری به گفتگو و مشورت درباره همه موضوعات مهم باور دارد، وی هرگز زیر هیچ فشار یا ضرب‌الاجلی کار نمی‌کند."

سخنگوی ژنرال مشرف افزود: "رییس‌جمهوری همه تصمیم‌های خود را تنها در راستای منفعت ملی در زمان مناسب و برپایه قانون اساسی و مقررات اتخاذ می‌کند."

آن چنان‌ که منابع سیاسی پاکستانی می‌گویند، بزرگترین مسئله‌ای که میان نمایندگان بوتو و مشرف بر سر آن بحث شده، این است که آیا رییس‌جمهوری نظامی پاکستان پیش از حضور در پارلمان به منظور احراز رای برای ریاست‌جمهوری دوباره، یونیفورم نظامی خود را از تن درمی‌آورد یا همچنان درلباس نظامی به پارلمان می‌رود. زمان حضور مشرف در پارلمان سپتامبر یا اکتبر خواهد بود.

به گفته همین منابع پاکستانی، دیگر خواسته بوتو، دست کشیدن مشرف از قدرت و انحلال مجلس سفلی است.

بی‌نظیر بوتو در مصاحبه‌های متعدد گفته است بیشتر مسائل میان او و مشرف حل و فصل شده است.

خانم بوتو روز پنجشنبه در گفتگویی با روزنامه گاردین اظهار داشت که مشرف همچنین پذیرفته است از اتهامات فساد مالی علیه وی، همسرش و چندین نفر از قانونگذاران پاکستانی دست بکشد.

رهبر حزب مردم پاکستان به گاردین گفت: "پیشرفت‌های بسیاری صورت گرفته است، به ویژه درباره یونیفورم. اما این به عهده رییس‌جمهوری است که آنها را اعلام کند."

نخست‌وزیر پیشین پاکستان با بیان اینکه تا روز جمعه چیزی نخواهد گفت، اظهار داشت: "هیچ ضرب‌الاجلی در کار نیست، اما ما باید بدانیم که در کجا قرار داریم."

خانم بوتو که برای دو دوره در سال‌های 1998 تا 1990 و 1993 تا 1996 نخست‌وزیر پاکستان بود، گفت احتمال دارد تا ماه سپتامبر به پاکستان بازگردد.

مذاکره با بی‌نظیر بوتو در دولت پاکستان با مخالفت‌‌هایی نیز روبرو شده است. ایجاز الحق، وزیر امور مذهبی پاکستان که پدرش ژنرال ضیاءالحق، پدر بوتو را به دار آویخت، یادآور شد که مشرف برای تصدی دوباره ریاست‌جمهوری به رای اعتماد پارلمان نیاز دارد.

ایجازالحق در مخالفت با این مذاکرات گفت: "بی‌نظیر بوتو از رییس‌جمهور مشرف باج می‌گیرد تا از در پشتی به قدرت بازگردد."

نواز شریف: به زودی به پاکستان می‌آیم

مشرف حالت فوق‌العاده اعلام نمی‌کند

"گفتگوی محرمانه پرویز مشرف و بی‌نظیر بوتو"

مخالفان مشرف به یک پیروزی دست یافتند

پایان آتش‌بس طوایف و آغاز حملات انتحاری و"جهاد"در پاکستان