رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۷ شهریور


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۷ شهریور ۱۳۸۶
۲۹ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

بغداد، عراق: سفير ايران در بغداد صبح امروز خبر داد اعضای یک هيأت ايرانی که نیروهای آمریکایی روز گذشته آنان را بازداشت کرده بودند آزاد شده‌اند. به گزارش ایرنا،‌ حسن كاظمی قمی، سفیر ایران در عراق، گفت: «هيأت ايرانی ساعت ۷ بامداد امروز از سوی نظاميان آمريكا تحويل دفتر نخست‌وزيری عراق شد». ايرنا افراد آزادشده را «اعضای هيأت ايرانی اعزامی از سوی وزارت نيرو به منظور انجام امور برق‌رسانی و به دعوت وزارت برق عراق» خوانده است.

تهران، ایران: محمود احمدی‌نژاد در پیامی به عبدالله گل، برگزیده شدن او را به ریاست جمهوری ترکیه تبریک گفت. به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی رياست جمهوری، در پیام احمدی‌نژاد آمده است: «مايلم تبريكات صميمانه خود، دولت و ملت جمهوری اسلامی ايران را به جناب‌عالی ، دولت و ملت بزرگ تركيه ابلاغ نمايم. يقين دارم در دوران رياست جمهوری جناب‌عالی، دو كشور و دو ملت مسلمان جمهوری اسلامی ايران و جمهوری تركيه شاهد شكوفايی هر چه بيشتر روابط همه‌جانبه خود خواهند بود».

دمشق، سوریه: سخنگوی وزارت خارجه‌ی ايران با ابراز تأسف از موضع اخير نيكولا ساركوزی در باره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ايران، گفت: «مواضع ساركوزی مبتنی بر تحليلات و تفكرات نادرست است». به گزارش ایرنا از دمشق، محمدعلی حسینی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی الوطن گفت: «متأسفانه برخی مقامات اروپايی مواضع خود را بر اساس ديدگاه‌ها و تصوراتی نادرست پايه‌ريزی می‌كنند». نیکولا ساركوزی، رییس جمهوری فرانسه، دو روز پیش در جمع سفيران فرانسه، بحران ناشی از پرونده‌ی هسته‌ای ايران را مهم‌ترين بحران بين المللی شمرده و گفته بود: «داشتن بمب اتمی از سوی ايران و بمباران اين كشور، هر دو فاجعه‌آميز است».

غزنی، افغانستان: طالبان ۳ تن از گروگان‌های کره‌ای را امروز آزاد کرد و از آزادی سایر گروگان‌ها در روزهای آتی خبر داد. این ۳ زن به نیروهای صلیب سرخ تحویل داده شدند. قاری محمد بشیر، فرمانده ارشد طالبان، امروز به خبرنگار فرانس‌پرس گفت ۵ گروگان دیگر نیز امروز آزاد می‌شوند و ترتیب آزادی گروه سوم نیز داده خواهد شد. نماینده‌ی صلیب سرخ جهانی در افغانستان وضع جسمانی ۳ زن آزادشده را خوب توصیف کرد. آزادی گروگان‌های کره‌ای، که بیش از ۶ هفته را در اسارت به سر بردند، در پی کسب توافق در مذاكرات مستقيم طالبان با نمایندگان رسمی كره‌ی جنوبی در روز سه‌شنبه صورت می‌گیرد.
خبر تکمیلی: طالبان ۵ گروگان دیگر را آزاد کرد. آزادشدگان شامل ۴ زن و یک مرد هستند.

برمل، افغانستان: ظهر امروز بر اثر حمله‌ای انتحاری در شهر برمل، در جنوب شرقی افغانستان، ۶ نفر كشته و ۱۱ تن مجروح شدند. والی پكتيكا گفت: «در اين اقدام تروريستی ۲ سرباز افغان كشته و یک مأمور پليس مجروح شدند. سایر كشته‌شدگان و زخمی‌ها غيرنظامی هستند».

لندن، بریتانیا: بی‌نظير بوتو در گفت‌وگو با روزنامه‌ی دیلی‌تلگراف خبر داد پرويز مشرف با كناره‌گيری از مقام فرماندهی ارتش پاکستان موافقت كرده است. بی‌نظير بوتو، نخست‌وزير پیشین پاكستان كه در تبعید در لندن به سر می‌برد، افزود اگرچه موافقت‌نامه‌اش با پرويز مشرف هنوز تكميل نشده، اما موضوع استعفا از مقام فرماندهی ارتش، در اجرای موافقت‌نامه‌ی تقسیم قدرت حل شده است. نواز شريف نيز در گفت‌وگو با روزنامه‌ی فاينشال‌تايمز، که در شماره‌ی امروز آن منتشر شده است، اظهار داشت كه قصد دارد برای در دست گرفتن رهبری مبارزه با هدف سرنگونی مشرف، ظرف دو هفته‌ی آينده به پاكستان بازگردد.

توکیو،‌ ژاپن: آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، در آغاز سفری سه روزه به ژاپن امروز وارد توكيو شد و نخستين دور گفت‌وگوهای خود را با شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن، آغاز کرد. از آنجا که ژاپن میزبان نشست بعدی سران هشت کشور صنعتی در ژویيه‌ی سال بعد است، محورهای اصلی مذاكره‌ی رهبران دو كشور در اين زمينه و همچنین در زمینه‌ی گرمايش زمین است.

لندن، بریتانیا: در پی خودداری لندن از بیرون آوردن نظامیان بریتانیایی از عراق، امروز گروهی با نام «کمیسیون عراق» خواستار به کارگیری استراتژی‌ای مستقل از آمریکا شد. ماه گذشته همين گروه در گزارشی، تاکید کرده بود اهداف حضور نظامیان بریتانیایی در عراق باید بازبینی شوند. چندی پیش گوردون براون، نخست‌وزير، و ديويد ميلی‌بند، وزير خارجه‌ی بریتانیا، تعیین زمان عقب‌نشينی از بصره را به «شرايط» آینده احاله کرده بودند. روز گذشته نیز براون در پاسخ به نامه‌ی رهبر حزب ليبرال دموكرات گفته بود: «مأموریت مهم نظاميان ما در استان بصره هنوز تكميل نشده است».

لندن، بریتانیا: هزاران نفر از افسران شاغل در زندان‌های انگلیس و ولز، در اعتراض به شرايط کاری نامناسب و دستمزد پايين، از صبح امروز اعتصاب ۲۴ ساعته‌ای را آغاز کردند. اتحاديه‌ی افسران زندان‌ها تمديد اعتصاب را محتمل دانسته است. رييس این اتحاديه گفت تصميم به اعتصاب امروز پس از شكست مذاكرات و دو سال نااميدی از بهبود وضع كاری عملی شده است.

بندرعباس، ایران: خبرگزاری فارس به نقل از فرمانده انتظامی استان هرمزگان خبر داده است يک كشتی خارجی با ۵۰۰ هزار ليتر سوخت قاچاق در خليج فارس توقیف شده است. به گزارش فارس، منصور دشتی، فرمانده انتظامی هرمزگان، امروز گفت: «شب گذشته يک فروند كشتی خارجی كه سوخت قاچاق به مقصد يكی از كشورهای عربی حاشيه‌ی خليج فارس حمل می‌كرد، توسط پرسنل انتظامی استان شناسايی و تمام عوامل و خدمه‌ی آن دستگير شدند».