رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۶

"آوارگی در عراق رو به افزایش است"

آوارگی عراقی‌ها رکورد تازه‌ای در خاورمیانه به جا گذاشت.

كميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل امروز، سه‌شنبه، اعلام كرد بر اثر تنش‌های فرقه‌ای، بيش از ۴ ميليون عراقی از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنيفر پاگونيس، سخنگوی كميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل، در ژنو به خبرنگاران گفت: «تخمين زده می‌شود كه ۴,۲‬ ميليون عراقی از خانه‌هايشان بيرون رانده شده‌اند. اكنون هر ماه ۶۰ ‬هزار عراقی آواره می‌شوند در حالی‌كه اين رقم در گذشته ۵۰ ‬هزار نفر بود».

بيش از ۲ ‬ميليون آواره‌ی عراقی در داخل عراق به سر می‌برند كه نيمی از آنها پس از انفجار فوريه‌ی ۲۰۰۶ ‬در سامرا مجبور به ترک خانه‌هايشان شدند.

خانم پاگونیس هشدار داد: «بسياری از آوارگان در اردوگاه‌های موقت، و تحت شرايطی نامناسب به سر می‌برند و به دلايلی امنيتی به امدادگران دسترسی ندارند».

در تنش‌های فرقه‌ای بین شیعیان و سنی‌ها، تاکنون ده‌ها هزار تن در عراق کشته شده‌اند. به گفته‌ی پاگونیس، بسياری از مردم «ترجيح مي‌دهند پيش از اين‌كه مجبور به ترک مناطق دارای قوميت‌های تركيبی شوند، خودشان محل زندگی‌شان را ترک كنند».

بيش از ۱,۴ ‬ميليون نفر از آوارگان عراقی به سوريه و بين ۵۰۰ ‬تا ۷۵۰ ‬هزار نفر نيز به اردن رفته‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان به همراه یونیسف اعلام کرده است برای آموزش ۱۵۵ هزار آواره‌ی عراقی در سال تحصیلی ۸ - ۲۰۰۷ به ۱۲۹ میلیون دلار نیاز است. این مبلغ امکان تحصیل را برای ۱۰۰ هزار آواره در سوریه، ۵۰ هزار نفر در اردن، ۲ هزار نفر در مصر، ۱۵۰۰ نفر در لبنان و ۱۵۰۰ نفر دیگر در سایر کشورهای میزبان فراهم خواهد کرد.

ایالات متحده ۳۰ میلیون دلار از این مبلغ را تقبل کرده است.

سخنگوی کمیساری عالی پناهندگان همچنين اعلام كرد شمار عراقی‌های متقاضی پناهندگی در اروپا در نيمه‌ی نخست سال جاری به حدود ۲۰ ‬هزار نفر افزايش يافته است.