رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۶

وزیر خارجه فرانسه: المالکی باید برود


photo by AFP کوشنه و طالبانی

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، خواستار برکناری نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق شد و اظهار داشت ایالات متحده کاملا از درک رقابت‌های باستانی این کشور عاجز است.
برنارد کوشنر به نشریه آمریکایی نیوزویک گفت: "من 10 – 15 دقیقه پیش با (کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا) صحبت می‌کردم، به او گفتم، گوش کن به جای وی (المالکی) باید فرد دیگری بیاید."

وزیر امورخارجه دولت نیکولا سرکوزی افزود: "بسیاری معتقدند این نخست وزیر باید عوض بشود. من نمی‌‌دانم که آیا چنین تغییری صورت می‌گیرد یا نه، چراکه به نظر می‌رسد رییس‌جمهور بوش به اقای المالکی علاقمند است. اما این دولت کارایی ندارد."


نوری المالکی و برناردکوشنه دستان هم را روز نوزدهم ماه اوت در بغداد فشردند. رویترز

در همین حال نوری المالکی از فرانسه خواسته است به دلیل این اظهارات رسما پوزش بخواهد.
نوری‌المالکی گفت: "درگذشته شما از رژیم سابق پشتیبانی می‌کردید. تا امروز ما باهم خوب بودیم که ناگهان شما تصمیم گرفتید از وفاداران رژیم سابق پشتیبانی کنید."

برنارد کوشنر همچنین خواستار مشارکت بیشتر اروپایی‌ها در عراق شد و افزود: "همچنان که گفتم، در عراق بحران وجود دارد، بحرانی که همه ما را تهدید می‌کند …هرچه وزرا و هیات‌های اروپایی بیشتر به عراق بپردازند، بهتر است."

کوشنر که خود پس از رسیدن به صدارت، در ماه اوت از عراق بازدید کرد، اظهار داشت: "دو دسته آدم در عراق وجود دارد: آنهایی که واقع‌گرا هستند و به شما می‌گویند اوضاع بد است و افرادی که با واقعیت تماسی ندارند و در منطقه سبز (بغداد) زندگی می‌کنند و می‌گویند همه چیز خوب است، اوضاع مرتب است."

وزیر امورخارجه فرانسه افزود: "در محلی که به آن عراق گفته می‌شود همه چیز هست، همه مشکلات جهان: خشونت، قتل سیاسی، برخورد مذاهب، تقابل جوامعی که در نظر با هم متحدند و باهم گفتگو دارند، اما در عمل نبردی باستانی برای سلطه بر یکدیگر وجود دارد."

کوشنر اظهار داشت: "همه اینها با مسئله نفت پیوند خورده است … نفوذ کشورهای همسایه نیز در عراق وجود دارد، کشورهایی که به واسطه شبه‌نظامیان، پول و سلاح، می‌توانند اوضاع عراق را به نفع خود تغییر دهند."

کوشنر به نیوزویک گفت: "به گمان من عراق چه بسا کوره حوادثی برای خشونت بیشتر در منطقه و جهان است. (وضعیت عراق به مثابه) جهانی‌سازی ترور است. همه کسی آنجا است. تنها القاعده نیست... یکی از آنها ایران است که می‌خواهد قدرت اتمی شود."."


وزیر امور خارجه جنگ فرقه‌ای در عراق را ادامه "6000 سال خشونت" دانست و گفت ایالات متحده از درک این مسئله عاجز است.




هیلاری کلینتون: المالکی باید برود

اظهارات تند المالکی علیه واشنگتن در دمشق

دلجویی بوش از المالکی

بوش: المالکی حرف دلش را به‌ ایرانی‌ها نزد