رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۷

تاجزاده: آیا ظرفیت روحانیون از نظامیان سکولار ترکیه کمتر است


مصطفی تاجزاده در نشست فصلی روسای مناطق جبهه‌مشارکت، مردم و روحانیان حاکم بر ایران را با این پرسش "مهم" مواجه دانسته که "آیا ظرفیت روحانیون تشیع برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم از نظامیان سکولار ترکیه کمتر است؟"

معاون پیشین وزارت کشور، در این نشست گفت: "انتظار تاریخی از اقتدارگرایان این است که عملکردشان اینگونه نباشد که با آمریکا مذاکره و با دموکراسی مقابله کنند. چراکه تنها با عکس این عملکرد است که می‌توان در برابر هر زورگویی ایستاد. یعنی در صورتی می‌توان با سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا مقابله کرد که دموکراسی در کشور حاکم شود".

تاجزاده تاکید کرد "این اتهام که اقتدارگرایان با آمریکا سازش می‌کنند اما منتقدین را در داخل سرکوب می‌کنند، متوجه آنها شده است".

تاجزاده درباره شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هشتم که قرار است 24 اسفندماه سال‌جاری برگزار شود، اظهار داشت "شرایط انتخابات برای اصلاح‌طلبان به لحاظ حاکمیتی نامناسب اما به لحاظ سیاسی و مردمی به نفع اصلاح‌طلبان است... اولین مانعی که برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات وجود دارد، مسئله ردصلاحیت‌ داوطلبان است. اخیراً نماینده ولی‌فقیه در بسیج اعلام کرده است که خطر اصلاح‌طلبان معتدل بیشتر از اصلاح‌طلبان رادیکال است. بنابراین، باید همه اصلاح‌طلبان را ردصلاحیت کرد".

به گزارش نوروز، تاجزاده "مانع دوم برای اصلاح‌طلبان" در راه شرکت در انتخابات را آنچه که وی"دخالت‌های دستگاه حکومتی از حزب پادگانی تا صداوسیما در انتخابات"، می‌خواند، دانست و مدعی شد "شواهد حاکی از آن است هنوز اقتدارگرایان درس لازم را از گذشته و شرایط بین‌المللی نگرفته‌اند".

مصطفی تاجزاده قرینه ادعای خود را چنین بیان داشت: "در هفته‌های گذشته میزان اظهارنظرهای فرماندهان نظامی به سود اقتدارگرایان وعلیه اصلاح‌طلبان تشدید شده است وحتی پیشنهاد می‌دهند بسیج با اصولگرایان لیست مشترک بدهد؛ یعنی به نفع یک طرف وارد صحنه شوند."

معاون سیاسی وزارت کشور در دوران ریاست جمهوری خاتمی "سلامت انتخابات" را "دغدغه" اصلاح‌طلبان دانست و اظهار داشت "در منطقه خاورمیانه کشورهایی هستند که در آنها انتخابات آزاد وسالم برگزار می شود اما ارتش بیگانه آنها را اشغال کرده است. کشورهایی هم داریم که در آن انتخابات فرمایشی است. در مقابل مدلی نیز داریم مانند ترکیه که بدون آنکه اشغال شده باشد و با اینکه نظام سکولار دارد، دارای انتخابات آزاد است. ترکیه امروز تبدیل شده به کشوری اسلامی که در آن انتخابات صددرصد سالم وآزاد برگزارمی‌شود و یک حزب اسلامگرا در نظام سکولار دو قوه را به دست آورده و ریاست‌جمهوری را هم به‌احتمال زیاد به دست می‌آورد".

تاجزاده سپس با یادآوری انتخابات ترکیه تصریح کرد :"آینده نشان می‌دهد که آیا ظرفیت روحانیون تشیع برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم از نظامیان سکولار ترکیه کمتر است یا نه؟ این سوال مهمی است که مردم و روحانیون ایران باید به آن پاسخ دهند".

تاجزاده به مذاکرات نمایندگان ایران آمریکا در عراق نیز اشاره کرد و گفت: "اگرمنافع ملت عراق ایجاب می‌کند با آمریکا به‌رغم خصومت‌های چند دهه‌ای مذاکره کنیم، منافع ملت ایران نیز ایجاب می‌کند که با آمریکا در تمامی زمینه‌هایی که به منافع ملی ما مربوط می‌شود، مذاکره کنیم و کشور را از شرایط بحرانی و تحریم نجات دهیم".

در این نشست مصطفی تاجزاده شرایط سیاسی‌ حاکم بر مذاکرات ایران و آمریکا را چنین تشریح کرد: "یک زمانی در شرایطی می‌توانستیم با آمریکا مذاکره کنیم که رییس‌جمهور آمریکا به دنبال دست دادن با رییس‌جمهور ایران بود، اما با شعارهای رادیکال با مذاکره با آمریکا مخالفت می‌کردند. الان دولت در شرایطی با آمریکا مذاکره می‌کند که آمریکا چند قطعنامه تحریم را علیه ایران صادر کرده و در پی تصویب قطعنامه تحریم دیگری است، بیش از پنج نفر از دیپلمات‌های ایرانی نزدیک هفت ماه است که نزد آمریکا گروگان گرفته شده‌اند و به‌رغم سه بار مذاکره با آمریکا هنوز آزاد نشده‌اند، صدای آمریکا رسما علیه جمهوری اسلامی برنامه‌های خود را گسترش می‌دهد و دولت و کنگره آمریکا سالانه حداقل 75 میلیون دلاربرای مقابله با جمهوری اسلامی اختصاص داده است."

تاجزاده افزود: "در شرایطی با آمریکا مذاکره می‌شود که پذیرفته‌ایم تمامی سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پاسخ دهیم؛ کاری که چند سال پیش انجام ندادیم و امکان بازدید ازتاسیسات اراک را فراهم کرده‌ایم. یعنی نه تنها از NPT خارج نشده‌ایم، بلکه پروتکل الحاقی را هم پذیرفته‌ایم. در حالیکه در تحریم گسترده به‌سر می‌بریم و در شرایطی که چنان موقعیت ایران تضعیف شده است که امکان ملاقات رییس‌جمهور ایران با رییس‌جمهور روسیه فراهم نشد و به‌علت سرمقاله نسنجیده نماینده ولی‌فقیه در روزنامه «کیهان»، وزیر خارجه ایران سراسیمه به بحرین می‌رود و بدون ملاقات با امیر آن کشور، مراتب عذرخواهی کشور را به اطلاع آنان می‌رساند."

تاجزاده با اشاره به وضعیت سیاسی اقتصادی کشور در دو سال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، مدعی شد: "در دو سال گذشته احمدی‌نژاد بنیادهای اقتدارگرایی را تضعیف کرده است".

مصطفی تاجزاده در ادامه این ادعا گفت: "اختلافات اقتدارگرایان با محافظه‌کاران روزبه‌روز بیشتر می‌شود، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مقبولیت جناح مقابل رو به کاهش است و در عین حال، محبوبیت خاتمی رو به افزایش است".


وی برپایه همین فرض گفت :"اصلاح‌طلبان حول محور خاتمی ائتلاف کرده‌اند و به آینده امیدوارند".

مصطفی تاجزاده با اشاره به تصمیم اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات آینده مجلس اظهارداشت که این تصمیم در شرایطی صورت گرفته "که خواست اقتدارگراها برگزاری انتخابات غیرسالم و غیرآزاد است. در این شرایط باید ببینیم چگونه می‌‌توانیم با بسیج عمومی مانع تحقق این خواست شویم." او با ابراز این عقیده که "تنها راه نجات ایران تحقق دموکراسی است"، با اشاره به شعارهای حامیان معین در انتخابات ریاست جمهوری گذشته اظهار داشت "دو سال پیش، همه انتقاد می‌کردند که چرا شعار اصلی‌تان در انتخابات، دموکراسی است اما بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که راه نجات کشور دموکراسی و برگزاری انتخابات سالم است."

نظرهای خوانندگان

Aghaye tajzadeh in harfaye shoma ehtemalan baraye ine ke be gheirate akhoudatoun bar bokhore!!! vali lazem nist in hame be khod zahmat bedi, javabe porseshe shoma "bale"hast. Dar zemn matalebe gheirati ra hengami bayad matrah kard ke gheiratmardan goush bedahand. Motavajeh shodid? be nazare man motavajeh nashodid

-- NAM ، Aug 24, 2007 در ساعت 11:45 PM

پاسخ این پرسش ها را باید در قانون اساسی و ساختار سیاسی حکومت جستجو کرد. آنچه که امروز در فضای سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی مملکت می گذره ، و کسانی که پست های مهم مملکت رو در دست دارند ، عینا" بر اساس خواسته ی ولی فقیه هستند. وقتی در قانون اساسی این کشور ، فرماندهی هر سه قوه ، تمامی نیرو های نظامی ، فرهنگی و ... به یک شخص واگذار می شه ، نباید انتظار تحقق چیز هایی چون "انتخابات آزاد" ، "دموکراسی" و... رو داشت. به طور خلاصه بگم ، مشکلات این حکومت تنها در صورتی از طریق "اصلاحات" قابل حله که اصلاحات ، نقش رهبر و حدود اختیاراتش رو در قانون اساسی هدف بگیره. غیر از این ، هیچ اصلاحاتی عملی و با دوام نخواهد بود.

-- پویا ، Aug 25, 2007 در ساعت 11:45 PM

ضمن تاييد اظهارات برادر بزرگوار تاج زاده متذكر ميشود جناح انحصار طلب هنرش در اين است كه اكثريت ملت در صحنه نباشد و با 10 الي 15درصد كه از اول انقلاب هم مشروعيت مردميشان همين مقدار بوده پيروز شود حضرات براي رسيدن به هدف روي كمونيستها راسفيد كرده اند ولي ميدنند حنايش در بين ملت رنگ ندارد و ماهيتشان برملا شده ديگر با پول و وعده هاي توخالي نيز حتي 10درصد عوام نيز فريب نخواهند خورد بخاطر همين است كه دوسال مانده به انتخابات رياست جمهوري از پديد آمدن حماسه اي ديگر به وحشت افتاده اند و دست وپا ميزنند0

-- محمد موسوي ، Aug 25, 2007 در ساعت 11:45 PM

محمد جان زیاد هم امیدوار نباش.
از ماست که بر ماست

-- سعید ، Aug 25, 2007 در ساعت 11:45 PM

به نظر من بهترین راه بهبودی اوضاع کشور موافقط خاتمی برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری است

-- ثمین ، Jul 14, 2008 در ساعت 11:45 PM