رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۶

عبدالله گل برای دومین بار رای نیاورد


رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه (چپ) و عبدالله گل وزیر خارجه . رویترز

عبدالله گل، وزیر امورخارجه ترکیه، برای بار دوم نتوانست رای لازم پارلمان را برای تصدی مقام ریاست جمهوری این کشور به دست آورد.

عبدالله گل، نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه، در رای گیری روز جمعه از مجموع 550 رای، 337 رای به دست آورد. گل برای رسیدن به ریاست جمهوری ترکیه به 30 رای دیگر نیاز داشت تا در دور دوم رای‌گیری دوسوم کل آرا را کسب کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این رای گیری صباح‌الدین کاکماک اوغلو کاندیدای راستگرایان پارلمان 71 رای، و تایفون ایچلی کاندیدای حزب چپ دموکراتیک 14 رای به دست آوردند.

نظرهای خوانندگان

ترک ها زرنگ شدند . نمی خواهند این کلاه گشادی که به سر ما رفت به سرشان برود ابه خاطر همین تجربه ای که از کشور ایران با ین انقلاب آب دوغ خیاری که داشت مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد شدند وحالا عبدلله گل را قبول نمی کنند تا به فلاکت کشور ما دچار نشوند خوش به حالشان عقلشان می رسد چه کار کنند ما که گول خوردیم زندگی مان را به این آخوند ها باختیم

-- yashar ، Aug 24, 2007 در ساعت 02:59 PM

یاشار جان!
اتفاقا بر عکس به نظر میرسد. اختلاف فاحش آرا نشانه تغییر افکار عمومی در ترکیه است. تا چند سال قبل چنین یکه تازی قابل مشاهده نبود!

-- ناصر ، Aug 25, 2007 در ساعت 02:59 PM

یاشار جان!
اتفاقا بر عکس به نظر میرسد. اختلاف فاحش آرا نشانه تغییر افکار عمومی در ترکیه است. تا چند سال قبل چنین یکه تازی قابل مشاهده نبود!

-- ناصر ، Aug 25, 2007 در ساعت 02:59 PM

dadash, dafe ye sevvom lazem nist 2/3 biare, kamtar am biare raees mishe. tond naro!

-- majid ، Aug 25, 2007 در ساعت 02:59 PM

شما به این میگویید زرنگی؟ ده سال پیش نجم الدین اربکان و حزب اسلام گرایش نوزده درصد کل آراء را داشت و اکنون اردوغان با اکثریت قاطع کرسی های پارلمان بدون نیاز به هیچ ائتلافی دولت را در دست دارد و عبدالله گل هم برای ریاست جمهوری خیز برداشته! اگر قانون دو سوم آراء نمایندگان پارلمان را حد لازم برای دور دوم تعیین نکرده بود و اکثریت مطلق کافی بود، الان رییس جمهور هم شده بود. حال ببینید جهت از ده سال پیش تا بحال کدام وری بوده و خیلی به زرنگی ترکها باور نداشته باشید! آنها دارند با شتاب به سوی مصیبت عظمای حاکمیت نمایندگان خدا بر روی زمین پیش می روند و خودشان هم از این بابت چندان نگران به نظر نمی رسند! گویا تنها ملتی که نگران آنهاست، ماییم که نزدیک به سه دهه است این مصیبت بر سرمان آوار شده!

-- فرید ، Aug 25, 2007 در ساعت 02:59 PM