رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۶

نواز شریف: به زودی به پاکستان می‌آیم

دیوان عالی پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد نواز شریف نخست‌وزیر برکنار شده پاکستان، می‌تواند باردیگر به کشور بازگردد.

در پی صدور این رای، نواز شریف اظهار داشت در چند هفته آینده برای شرکت در انتخابات آینده پاکستان به این کشور بازخواهد گشت. دولت نواز شریف در سال 1999 با کودتای نظامی ژنرال پرویز مشرف سرنگون شد.


شادی هواداران نواز شریف از رای دیوان عالی. آسوشیتدپرس

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدها نفر از از هواداران نواز شریف پس از اعلام رای، در برابر ساختمان دادگاه به جشن و پایکوبی پرداختند و فریاد "مشرف برو" و "زنده باد نواز شریف" سردادند. وفاداران نواز شریف برای شکرگزاری دو بز را نیز در برابر دیوان عالی پاکستان قربانی کردند.

افتخار محمد چودهری، قاضی ارشد دیوان عالی پاکستان، در رای خود با اشاره به نواز شریف و برادرش شهباز گفت: "حق مسلم آنهاست تا بازگردند و در کشور به عنوان یک شهروند پاکستان زندگی کنند".

نواز شریف در سال 2000 ،یک سال پس از سرنگونی، به همراه خانواده خود به عربستان رفت. ژنرال مشرف نخست وزیر برکنار شده را به اتهام هواپیماربایی، طفره رفتن از مالیات و خیانت به حبس ابد محکوم کرده بود.


قربانی برای نواز شریف. آسوشیتد پرس

قاضی افتخار محمد چودهری، که خود چندی پیش با رای دیوان عالی پاکستان به سمت خود دوباره منصوب شد، اظهار داشت بازگشت شهباز و نواز شریف در امنیت خواهد بود و آنها" از سوی دولت فدرال یا دولت‌های ایالتی یا هر نهاد دیگری هیچ گونه محدود نخواهند شد و برای آنها مانع‌تراشی نمی‌شود".

نواز شریف از لندن به یک تلویزیون محلی در پاکستان گفت: "امروز، روز شکست خودکامگی و روز جشن مردم پاکستان است".

نواز شریف همچنین اعلام کرد "در کوتاه‌ترین زمان ممکن" به پاکستان بازمی‌گردد و خواستار تشکیل نشست حزب مسلم لیگ خواهد شد.