رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۱ شهریور


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۱ شهریور ۱۳۸۶
۲۳ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

کنعان، عراق: افراد مسلح امروز با حمله به روستای کنعان در شمال شرقی بغداد، ۱۲ غیرنظامی را کشتند و ۱۲ تن دیگر را با خود به اسارت بردند. ژنرال علی دليان، فرمانده پليس بعقوبه، امروز گفت مهاجمان در این حمله همچنین يک مسجد و دو منزل مسكونی را ويران كردند که تعدادی از ساكنان اين دو خانه هنوز در زير آوار مانده‌اند. دلیان احتمال داد حمله کنندگان از اعضای شاخه‌ی عراق القاعده باشند. آنها پس از ترک روستا، ۵ زن و ۷ كودک را نیز با خود بردند.

بغداد، عراق: ارتش آمریکا در عراق امروز اعلام کرد در ۲ حمله‌ی انتحاری به ستون‌هایی از نظامیان در شمال بغداد، ۴ سرباز عراقی کشته و ۱۱ نظامی آمریکایی مجروح شدند. بیانیه‌ی ارتش آمریکا محل دقیق انفجار را ذکر نکرده است. روز گذشته نیز ۱۴ نظامی آمریکایی در سقوط هلیکوپتر کشته شدند که بدترین حادثه در نوع خود توصیف شده است. از سوی دیگر، شب گذشته در عملياتی انتحاری در یک بازار در شمال شرقی بعقوبه، ۱۶ ‬نفر كشته و حدود ۳۰ ‬نفر مجروح شدند.

ژیری، افغانستان: دو سرباز کانادایی و مترجم افغان آنها صبح امروز بر اثر انفجار بمب در شهر ژیری، در ولایت قندهار، كشته شدند. در اين حادثه همچنين يک سرباز و ۲ خبرنگار كانادايی مجروح شدند.

خاباروفسک، روسیه: يک جنگنده‌ی سوخو ۲۴ نيروی هوايی روسيه صبح امروز در جنوب فرودگاه خوریا، در ایالت خاباروفسک سقوط كرد. دو خلبان اين هواپيما، که سرگرم پروازی آموزشی بود، با استفاده از چتر نجات از اين حادثه جان سالم به در بردند.

نیویورک، سازمان ملل: روز گذشته بان كی مون، دبيركل سازمان ملل متحد، ديويد شيرر را به عنوان معاون نماينده‌ی ويژه‌ی خود در عراق منصوب کرد. حیطه‌ی وظایف شیرر امور انسان‌دوستانه، بازسازی و توسعه خواهد بود.

ورشو، لهستان: نيروهای امدادی همچنان جست‌وجو برای يافتن ۱۰ تن از ناپدیدشدگان توفان منطقه‌ی درياچه‌ای لهستان را ادامه می‌دهند. تاکنون مرگ ۳ نفر بر اثر توفان روز سه‌شنبه در این منطقه تایید شده است.

بغداد، عراق: رييس جمعيت هلال احمر عراق شب گذشته اعلام کرد شمار قربانیان انفجارهای هفته‌ی گذشته در سنجار به ۵۲۰ ‬نفر رسیده است.

بغداد، عراق: وزارت كشور عراق از دستگيری عامل ترور استاندار المثنی خبر داد. عبدالکریم خلف، سخنگوی وزارت کشور عراق، امروز به خبرنگاران گفت: «فردی به نام رسول عبدالامير، كه يک گروه مسلح را رهبری می‌کند، استاندار المثنی را ترور كرده است». محمدعلی الحسانی، استاندار المثنی، در جنوب عراق، دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته بر اثر انفجار بمب در مسیر حرکت اتومبیلش به قتل رسيد.

تهران، ایران: در مسابقات نوزدهمین المپیاد جهانی کامپیوتر، که در کرواسی برگزار شد، سپيده مه‌آبادی از ایران موفق شد به مدال طلای این مسابقات دست یابد. به گزارش ایسنا، سپیده مه‌آبادی دومين دختر تاريخ این مسابقات است که مدال طلای كامپيوتر را دریافت کرد. نوزدهمين المپياد جهانی كامپيوتر روزهای ۲۴ تا ۳۱ مرداد ماه در كرواسی برگزار شد. تیم ایران بامداد امروز به تهران بازگشت.

مکزیکوسیتی، مکزیک: تيم واليبال نوجوانان ايران صبح امروز در برابر تیم آرژانتین شکست خورد اما به‌خاطر ميانگين بهتر امتيازات به جمع چهار تيم پايانی مسابقات دهمين دوره‌ی رقابت‌های واليبال قهرمانی نوجوانان جهان راه يافت.