رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۶

هیلاری کلینتون: المالکی باید برود

هیلاری کلینتون سناتور دموکرات از پارلمان عراق خواست نوری المالکی نخست وزیر عراق را برکنار کند.

هیلاری کلینتون که امیدوار است نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 ایالات متحده باشد دومین سناتوری است که در روزهای اخیر خواستار برکناری نوری المالکی شده است.

سناتور کارل لوین، رییس کمیته نیروهای مسلح نیز پس از دیدار دو روزه خود از عراق خواستار خلع نخست وزیر عراق شده بود. این موضع لوین با واکنش نوری المالکی مواجه شد و وی آن را "غیر مسئولانه" خواند.


نوری المالکی. فرانس پرس

از سوی دیگر روز سه شنبه جورج بوش و ریان کروکر سفیر آمریکا در بغداد نیز به صف منتقدان المالکی پیوستند.

با این حال پس از واکنش تند المالکی به اظهارات مقام های آمریکایی، بوش روز چهارشنبه با لحنی دلجویانه بر حمایت خود از نخست وزیر عراق تاکید کرد و اظهار داشت که المالکی کار دشواری بر دوش دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون با اشاره به گفته های رییس کمیته نیروهای مسلح سنا، اظهار داشت سناتور لوین "تایید کرده است که ناکامی های دولت عراق این نظر رایج را تقویت کرده که دولت مالکی ناکارآمد است و نمی تواند موجب توافق سیاسی بشود چراکه به طور گسترده در دست سران مذهبی و فرقه ای است".

کلینتون افزود: "من هم مانند سناتور لوین امیدوارم که پارلمان عراق چهره ای کمتر واگرا و بیشتر همگرا را جایگزین نخست وزیر المالکی بکند".

خانم کلینتون با اشاره تلویحی به سخنان بوش گفت: "بسیار روشن است که هیچ راه حل نظامی برای جنگ فرقه ای در عراق وجود ندارد. ما باید به داوری کردن درباره جنگ پایان دهیم و خروج (نیروها) را آغاز بکنیم".

بوش روز چهارشنبه در برابر سربازان بازنشسته آمریکایی گفت که آمریکایی ها پس از سه دهه هنوز درباره ورود به جنگ ویتنام و خروج از آن بحث می کنند. بوش اظهار داشت نکته بی چون و چرا برای مخالفان و موافقان جنگ ویتنام این است که خروج نیروهای آمریکایی از ویتنام به بهای مرگ میلیون ها انسان بی گناه تمام شد.

اظهارات تند المالکی علیه واشنگتن در دمشق

دلجویی بوش از المالکی

نظرهای خوانندگان

Khanome clinton bayad in harf ro bezane chon Israel azash khaste ke hokamte shiee nabayd dar iraq pa beghire, va ino vaghti baraye taeediye kandid shodanesh be israel rafte bood behesh ghoftan ,

-- Az ، Aug 23, 2007 در ساعت 12:49 PM

هیلاری کلینتون چیزی جزیک ...سیاسی منافع اسراییل بیش نیست. اگر او در کشور دیگری بود بعنوان یک ستون پنجمی دستگیر می شد و به مرگ محکوم می شد. ولی گویا در آمریکاتمام افرادی که می خواهند رییس جمهور شوندباید مانند گدا به اسراییل رفته و سرسپردگی خود را ابراز دارند تا بتوانند از مواهب صیهونیسم که همان لابی اسراییل و امتدادش است که شامل امتیازات مالی، حمایت رسانه های گروهی، هالیوود و...........
برخوردار شوند. این دموکراسی فقط بدرد
صیهونیسم میخورد و مردم آمریکا هم از این
شعبده بازی ها به تنگ آمده اند. جایی که باید دموکراسی آورده شود آمریکاست بنابراین
ضرورت یک حمله پیش گیرانه برای آمریکا بشدت احساس می شود.

-- دارا ، Aug 23, 2007 در ساعت 12:49 PM

ديگه وقتش بود ...حالا اقاي نوری المالکی هی برو تهران ....

-- Dante دانته ، Aug 23, 2007 در ساعت 12:49 PM

بي كفايتي اين شخص مدتهاست عيان شده. پس از هر بار بالا رفتن آمار كشتار در عراق و به خصوص شهر بغداد ايشان طرح جديدي را براي كنترل اوضاع آغاز مي كنند. اما پس از مدتي ناكارامدي آن ثابت مي شود. ايشان نه تنها در بعد امنيتي بلكه در كنترل فساد اداري و همچنين بحران سياسي ناكارامد هستند. اميدوارم هر چه زودتر دو دشمن: ايران و آمريكا دست از از حمايت از او بردارند. گرچه عدم حمايت هر كدام باعث فروپاشي دولت او مي شود.

-- رامين ، Aug 24, 2007 در ساعت 12:49 PM