رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۳۰ مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۳۰ مرداد ۱۳۸۶
۲۱ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

اردبیل،‌ ایران: محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری ايران، امروز به دعوت رسمی الهام علی‌اف، رييس جمهوری آذربايجان، عازم باكو شد. به گزارش ایرنا،‌ احمدی‌نژاد در مسير سفر به جمهوری آذربايجان، پیش از ظهر امروز وارد اردبيل شد و در سفر چند ساعته‌ی خود به این شهر، سبلان پارچه‌ی اردبيل را، که گفته شده است «بزرگ‌ترين واحد توليدی نساجی كشور» است، افتتاح کرد. احمدی‌نژاد سپس عازم باکو، مرکز جمهوری آذربایجان، شد.

تهران، ایران: سومین دور گفت‌وگوهای ایران و نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که از روز گذشته آغاز شده بود، امروز در تهران پی گرفته شد. جواد وعیدی، معاون شورای عالی امنیت ملی، و اولی هاينونن، معاون امور پادمان‌های آژانس، گفت‌وگوهای خود را پیش از ظهر امروز در محل سازمان انرژی اتمی ایران آغاز کردند. به گزارش ایسنا،‌ گفته می‌شود اين مذاكرات بعدازظهر امروز نيز ادامه داشته باشد.

بغداد، عراق: محاكمه‌ی ۱۵ ‬تن از معاونان صدام حسين، ديكتاتور پیشین عراق، از صبح امروز در دادگاه عالی عراق آغاز شد. اين ۱۵ نفر به ارتكاب جنايت علیه بشریت و سركوب شيعيان در سال ۱۹۹۱ متهمند.

تهران، ایران: به گزارش ایسنا، صبح امروز يک فرد مسلح تعدادی از شركت‌كنندگان همايش «جای پا» در دانشگاه علوم پزشكی تهران را به گروگان گرفت. این گروگانگیری با دخالت نیروهای انتظامی خاتمه یافت. احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در باره‌ی این گروگانگیری گفت: «جوان ۲۷‬ساله‌ای كه صبح امروز شماری از افراد حاضر در سالن ابن سينای دانشگاه علوم پزشكی تهران را گروگان گرفته بود دستگير شد». رادان افزود: «در اين حادثه به كسی آسيب نرسيد و فرد يادشده با كمترين مقاومت تسليم نيروهای پليس شد». از انگيزه‌ی اين فرد گزارشی دریافت نشده است. گفته می‌شود او هنگام گروگانگيری يک تير هوايی شليک كرده و با صدای بلند اعلام کرده است: ««من ناراحتم و صحبتهايی دارم كه بايد بشنويد». برخی شاهدان نیز اظهار کردند فرد گروگانگیر، که خود را محمود ر. و کارمند اخراجی نیروی انتظامی معرفی کرد، تقاضا داشت سی.‌دی‌اش را که ادعا می‌کرد مربوط به جمع‌آوری اراذل و اوباش است در سالن نمایش داده شود.

تهران، ایران: حجت‌الاسلام غلامحسين محسنی اژه‌ای، وزير اطلاعات، گفت: «گروگانگيران چابهار از اشرار بودند اما با عبدالمالک ريگی ارتباط تشكيلاتی ندارند». به گزارش ايرنا، محسنی اژه‌ای امروز در حاشيه‌ی مراسم بدرقه‌ی احمدی‌نژاد، گروگانگیران را «از اشرار» خواند و گفت: «اشرار ممكن است در مواقعی با يكديگر يا گروه‌های ديگر در ارتباط باشند اما گروگانگيران چابهار ارتباط تشكيلاتی با ريگی ندارند».

زاهدان، ایران: خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه در قرارگاه فتح گفته «پاكستان هنوز اشرار گروگانگیری چابهار را تحويل ايران نداده است». فارس به نقل از اين منبع آگاه می‌افزاید: «مسئولان استان در حال پيگيری مسأله هستند تا از طريق پليس بين‌المللي (اينترپل) نسبت به تحويل اشرار به مقامات كشورمان به نتيجه‌ی قابل قبولی برسند». ايران و پاكستان قرارداد همكاری استرداد مجرمين امضا كرده‌اند.

تهران، ایران: محمود الابرش، رييس مجلس خلق سوريه، شب گذشته به دعوت رسمی غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس شورای اسلامی، برای سفری یک هفته‌ای وارد تهران شد.

نیویورک،‌ سازمان ملل: روز گذشته شورای امنيت سازمان ملل مأموريت صلح‌بانان اتحاديه‌ی آفريقا را در سومالی برای شش ماه ديگر تمديد كرد.

تهران، ایران: دبير فدراسيون قايقرانی ایران اعلام کرد ۲ دختر قایقران و مربی‌شان که بدون اجازه به آمریکا سفر کرده بودند، از تیم ملی قایقرانی اخراج شدند. به گزارش ایسنا، حسن تيمورتاش، دبير فدراسيون قايقرانی و اسكی روی آب، امروز در نشست مطبوعاتی خود گفت: «فدراسيون قايقرانی آمريكا به ايران درخواستی ارسال كرد كه در تورنمنت اين كشور شركت كنيم. اين درخواست را با رييس سازمان تربيت بدنی مطرح كرديم. وی پاسخ داد كه اگر از ورزشكاران ما انگشت‌نگاری نمی‌كنند شركت كنيد. اين پاسخ را به فدراسيون آمريكا ارسال كرديم كه آنها گفتند اين مسأله به اداره‌ی گذرنامه مربوط می‌شود و ما نمی‌توانيم نظری بدهيم. اين موضوع از نظر ما تمام شده بود. اما يكی از مربيان بانوان ايران كه در ابتدا هم مكاتباتی را با فدراسيون قايقرانی آمريكا داشت شخصا اقدام كرد و دو قايقران زن و دختر خود را به مسابقات برد. اين اقدام از ديد فدراسيون ايران خلاف است؛ به همين دليل قايقرانان از تيم ملی اخراج شدند».