رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۸ مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۲۸ مرداد ۱۳۸۶
۱۹ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

چابهار، ایران: افراد مسلح صبح امروز ۳۰ مسافر را در منطقه‌ی جکی‌گر چابهار به گروگان گرفتند. به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ساعت ۶:۴۵ صبح امروز افراد مسلح مقابل يک اتوبوس مسافربری را گرفته و با شليک گلوله‌های متعدد، پس از مصدوم كردن تعدادی از سرنشينان خودروهای عبوری در جاده و تخريب خودروها، حدود ۳۰ تن از مسافران را به گروگان گرفتند. گفته می‌شود رييس آموزش و پرورش يكی از توابع چابهار نيز از جمله گروگان‌ها است. ایسنا همچنین گزارش کرده است تيمی از مأموران انتظامی با محاصره‌ی محل عمليات، تعقيب و گريز را آغاز كرده‌اند. معاون قرارگاه عملياتی رسول اكرم نیز از اعزام واحدهای رزمی اين قرارگاه و همچنین نيروهای پليس استان سيستان و بلوچستان به محل گروگانگيری و «آغاز عمليات تعقيب اشرار» خبر داده است.

تهران، ایران: معاون اجرایی رییس جمهور تغيير در بانک مركزی را «شايعه» خواند. دکتر علی سعیدلو، معاون اجرایی رییس جمهور، به خبرگزاری ایسنا گفت: «اگر قرار باشد تغييری صورت بگيرد، ما خود اين تغييرات را به وقتش اعلام می‌كنيم».

کابل، افغانستان: حامد كرزای، رييس جمهوری افغانستان، صبح امروز در مراسم سالروز استقلال اين كشور، که با حضور ده‌ها هزار تن در استادیوم کابل برگزار شد، جوانان افغان را به علم‌آموزی و كسب مهارت‌های نوين برای دستیابی به عظمت و استقلال كشور فرا خواند. افغانستان در سال ۱۹۱۹ و در زمان سلطنت امان‌الله خان، استقلال خود را از بریتانیا اعلام كرد.

کابل، افغانستان: روز گذشته بیانیه‌ای به امضای ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان، به خبرگزاری‌ها، از جمله خبرگزاری فرانسه، ای‌میل شد که در آن از مردم افغانستان خواسته شده است برای بیرون راندن نیروهای خارجی به پیکارجویان طالبان بپیوندند. در این بیانیه، که به مناسبت هشتاد وهشتمين سالروز استقلال افغانستان صادر شده، آمده است: «دولت در حالی اين روز را جشن می‌گيرد كه كشور از سوی بيگانگان اشغال شده و منازل افغان‌ها بمباران و آتش زده می‌شود». ملاعمر، در این بیانیه‌ی تایید نشده، راه نجات را «جهاد علیه نيروهاي خارجی» اعلام کرده و گفته است: «پيروزی نزديک است. متحدان آمريكا از آن کشور فاصله می‌گيرند و آمریکا در افغانستان تنها خواهد ماند». ملاعمر همچنین از نیروهای طالبان خواسته است با مردم مهربان باشند و در حملات خود بکوشند از وارد آمدن تلفات به غيرنظاميان خودداری شود.

هلمند، افغانستان: به گفته‌ی رییس پلیس ولایت هلمند، شب گذشته بر اثر حمله‌ی انتحاری در شهر کجکی، در ولایت هلمند، ۴ غیرنظامی افغان کشته و ۳ نفر دیگر زخمی شدند. انفجار در محل کار یک شرکت راه‌سازی خارجی روی داد. قاری يوسف احمدی، سخنگوی طالبان، در تماسی تلفنی اعلام کرد که طالبان مسئوليت این حمله را بر عهده می‌گیرد. او همچنین شمار کشته شدگان را ۸ نفر ذکر کرد. روز گذشته نیز در حمله‌ی انتحاری در نزدیکی يک مؤسسه‌ی امنيتی آمريكايی در قندهار، ۱۵ غیرنظامی ‬كشته و ۲۵ تن دیگر ‬زخمی شدند.

بانکوک، تایلند: همه‌پرسی در باره‌ی پيش‌نويس قانون اساسی تایلند از صبح امروز در این كشور آغاز شده است. در صورت تایید این پیش‌نویس در انتخابات امروز، انتخابات عمومی در ماه دسامبر در این کشور برگزار خواهد شد. در ‬سپتامبر سال گذشته، و در جریان ناآرامی‌های پدید آمده از انتشار اخباری مربوط به «فساد» تاكسين شيناواترا، نخست وزير وقت، ارتش تایلند در کودتایی بدون خونریزی قدرت را در این کشور به دست گرفت.

دمشق، سوریه: تنش لفظی بین دو کشور سوریه و عربستان سعودی بالا گرفته است. فاروق الشرع، معاون رييس جمهوری سوريه، هفته‌ی گذشته در واكنش به عدم حضور نماينده‌ی دولت عربستان در نشست اخير دمشق، اظهار کرد که عربستان در حل مناقشات عربی - اسلامی نقش قابل قبولی نداشته است. سخنان الشرع، که در مطبوعات ریاض بازتابی گسترده داشت، با واکنش شدید مسئولان عربستان مواجه شد. عربستان روز جمعه در بيانيه‌ای رسمی، فاروق الشرع را «عامل بحران در روابط دمشق و رياض» خواند و سخنانش را «دروغ‌پردازی و اهانت» دانست. دمشق نیز امروز تأسف خود را از آن چه در این بيانيه آمده است ابراز کرد.

ریاض، عربستان سعودی: وزارت کشور عربستان سعودی امروز اعلام کرد روز جمعه ۲ شهروند این کشور به جرم قتل و تجاوز گردن زده شدنه‌اند. مجازات گردن زدن در سال جاری میلادی در این کشور به ۱۲۱ مورد رسید. طی سال‌های اخیر، تعداد ۱۱۳ مورد گردن زدن در سال ۲۰۰۰ به عنوان بالاترین رکورد محسوب می‌شد.