رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۶

موضع‌‌گیری روزنامه دولت‌ علیه هاشمی ‌شاهرودی

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، امروز در تیتر نخست خود نسبت به انتقادات آیت‌الله شاهرودی از دولت واکنش نشان داد.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه روز چهارشنبه گذشته از برکناری وزیران کابینه احمدی‌نژاد انتقاد کرده بود .

هاشمی شاهرودی در سخنرانی‌اش در همایش سالانه مدیران دیوان محاسبات کشور گفته بود "مدیر لایقی که باید خدمت می‌کرده اگر جایی تخلفی هم مرتکب شده ، که حیف بوده نه میل، این مدیر با سابقه و زحم‌کش خود منبع ثروتی به‌شمار می‌رود پس نباید او را حذف یا بی‌انگیزه کنیم و در مقابل آدم‌های بی‌عرضه‌ای که هیچ ابتکار و خلاقیتی برای نظام ندارند و به مملکت ثروتی اضافه نکرده‌اند را جایگزین کنیم".


هاشمی شاهرودی همچنین در اشاره‌ای مشخص به وزیر تازه برکنار شده نفت افزوده بود "آقای هامانه چندی پیش درباره اینکه چرا قرارداد کمتر بسته می‌شود، می‌گفت مسئولان ما می‌ترسند که برای بستن قرارداد اقدام کنند، آنها از دستگاه‌های نظارتی که بخشی از خود ما هستیم می‌ترسند و تا حدودی هم حق دارند زیرا روش‌های ما باید تشویقی باشد".

شاهرودی در پایان سخنان خود در این همایش تاکید کرده بود "اگر ما مکررا مدیر و وزیر عوض کنیم چیزی عوض نخواهد شد بلکه باید همت همین مدیر فعلی را زیاد کنیم اگر این کارها انجام نشود و ما تنها وظیفه خود بدانیم که فلان مدیر را توبیخ کنیم و تخلفش را بگیریم بعد هم افتخار کنیم که کار نظارتی انجام می‌دهیم به مقاصد خود نمی‌رسیم".

روزنامه ایران، ارگان دولت ایران امروز در واکنش به این سخنان تیتر اصلی خود را زیر عنوان "گشایش باب جدید در نقد دولت" به گفتگو با دو تن از مشاوران احمدی‌نژاد (جوانفکر و ذبیحی)، و چهار تن از نمایندگان مجلس (میرتاجدینی، آرین‌منش، یحیی‌زاده، و نجابت) اختصاص داده است. این شش تن عمدتاً بر محور نقض تفکیک قوا؛ دخالت در حوزه اختیارات رییس جمهوری؛ بی‌توجهی به مشکلات خود قوه قضاییه؛ و عمل برخلاف انسجام و هماهنگی قوا به حرف‌های شاهرودی انتقاد کرده‌اند".

روزنامه ایران به جز این مجموعه گفتگوها دو یادداشت دیگر هم در همین باره منتشر کرده است. در یادداشت نخست که سرمقاله روزنامه ایران به‌شمار می رود تحت عنوان "خدشه به اساس جمهوریت" موضع‌گیری شاهرودی را نقض تفکیک قوا دانسته است؛ همان نظری که جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد هم در گفت‌وگویش با روزنامه ایران ابراز کرده است.

در یادداشت دوم در همین رابطه زیر عنوان "این تغییر و آن تغییر"، با اشاره به این که قوه قضاییه برخوردی را که در خور انتظار دولت است نسبت به منتقدان دولت نشان نمی‌دهد نوشته "اینکه در این ماه‌ها، در روزنامه‌ها و خبرگزارى‌ها به ندرت شاهد انتقاد و حتى ارائه پیشنهاد به قوه قضائیه هستیم، نه از آن حیث است که کارشناسان، اهل خبر و برخى مطبوعات خیالشان از همه چیز راحت باشد؛ بلکه به آن دلیل است که دلسوزان دغدغه خدشه به فضاى وفاق دارند و براى مغرضان نیز وقتى براى نقد عملکرد عزیزان دستگاه قضا نمانده است. آنها دیگر در صفحات اول خود جایى براى تیترى جز حمله به دولت نگذاشته‌اند. وقتى منافع سیاسى و حزبى بعضى ایجاب مى کند که دولتى را با تمام توان تخریب کرده و هجو نمایند؛ وقتى دروغ پردازى و تهمت و افترا به شخص اول اجرایى کشور هزینه‌اى نداشته و کسى مدعى آن نمى شود؛ وقتى برخى از سایت‌ها که پرونده هاى قطورى از گذشته زیر بغل داشته و امروز با آنکه همه ناباورانه رفتارهاى آنها را نگریسته و از اخبار و گزارش هاى تعریف و تمجیدى شان از فلان و بهمان متعجبند؛ معلوم است که دیگر کسى به داد دیگران کارى نداشته باشد".


هاشمی شاهرودی و احمدی نژاد در مجلس. مهر

نویسنده این یادداشت روزنامه ایران، همچنین با اشاره به انتقادهایی که بر سر برخورد قوه قضاییه با "مفاسد اقتصادی" وجود دارد می‌نویسد "شاید تاملى بر فرازى از این اظهارات، پاسخى براى بعضى از این ابهامات باشد. آنجایى که آیت الله هاشمى شاهرودى مى گوید: «امیدوارم این بحث ها به شانتاژ عده اى مبنى بر ضد مبارزه با فساد بودن من منتهى نشود» این همان حرفى است که ما هم به دنبال رد آن هستیم".

در همین زمینه سایت فیلتر شده بازتاب هم که عدم "برخورد" با آن به نوعی در همین یادداشت روزنامه ایران موضوع انتقاد از رییس قوه قضاییه قرار گرفته در مطلبی را عنوان "اهانت بی‌سابقه مقامات و روزنامه‌های دولت به آیت‌الله شاهرودی" به موضع‌گیری در مقابل روزنامه ایران پرداخته است.

این سایت به جواد آرین‌منش نماینده مشهد که در مصاحبه با ایران "انتقاد رییس یک قوه از قوه دیگر کشور" را گشودن باب تازه‌ای دانسته است (مطلبی که تیتر گزارش ایران از آن برگرفته شده)، به عنوان "نماینده وابسته به دولت" اشاره کرده و با نقل سخنان او در گفتگو با ایران که گفته «مشکلات دستگاه قضائی فراوان‌تر از آن است که مسئولان ارشد آن، فرصت پرداختن، نقد عملکرد دستگاه اجرایی و برشمردن صفت‌های آن را بدهند» آرین منش را "وکیل‌الدوله" خوانده است.

نظرهای خوانندگان

اللهم اشغل الظالمین بالظالمین.

-- ولد میرزا قشمقم ، Aug 18, 2007 در ساعت 11:57 PM

به والد ميز قشمشم بگوييد که اين اشغال ظالميم بل ظالمين نيست، اين سر ما را گرم کردن است و ماسمالی سوراخ دعا! تا ما فکر کنيم که اينها به جان هم افتادند، نه آقا اينها تا پايان کار با هم هيچ تفاوتی ندارند! همگی سرسپرده ی مقام شامُخ ولايتند و پايان راه هم يعنی از آن جا که مردم غيور ايران به هيچ وجه نه تنها غيور نيست بلکه خيلی هم بی غيور است پايان راه يعنی سرنگونی حتمی ايران عزيز مردم ناغيور!
قربان شما
آقا رجب از دارالخلافه طهران با ط دو دسته

-- آقا رجب ، Aug 18, 2007 در ساعت 11:57 PM

بدینوسیله از زحمات و تلاش های بی دریغ آقای احمدی نژاد تشکر می نماییم.

جمعی از صهیونیست های مقیم مرکز آمریکا

-- بدون نام ، Aug 19, 2007 در ساعت 11:57 PM

دعوای این آقایان واقعی است ولی نفع یا ضرری بحال مردم ایران ندارد.
بر سر پول وقدرت با هم می جنگند.من تا کنون کلمه ای راست وحرکتی درراه رفاه مردم از این قوم نشنیده و ندیده ام.این احتمال هست که شاهرودی با بد گفتن از منفوری سوخت شده برای ولی فقیه شدن خود طرفدار می جوید.

-- ahmad ، Aug 19, 2007 در ساعت 11:57 PM

خلاصه چی شد، وزیر عوض شد ولی 30 درصد نه

-- بدون نام ، Aug 19, 2007 در ساعت 11:57 PM

هرچقدر دلتان می خواهد توی سر هم برنید
اما شما را به این سوی چراغ! شما را به یزید! چاه های نفت را ارزان نفروشید

-- سامان ، Aug 19, 2007 در ساعت 11:57 PM