رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۷مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۲۷ مرداد ۱۳۸۶
۱۸ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

آنتالیا، ترکیه: صبح امروز یک فروند هواپیما متعلق به شركت هواپيمايی «اطلس جت» ترکیه با ۱۳۶ سرنشین ربوده شد. این هواپیما از بخش ترک‌نشین قبرس عازم استانبول بود اما با تهدید هواپیماربایان در آنتالیا به زمین نشست. در فرودگاه آنتالیا، اغلب مسافران موفق شدند با شکستن در پشتی هواپیما از آن خارج شوند. مسافران می‌گویند هواپیماربایان به زبان عربی صحبت می‌کردند و خود را از اعضای القاعده معرفی می‌کردند. آنها قصد داشتند هواپیما را به ایران یا سوریه ببرند اما خلبان سوخت هواپیما را کافی ندانسته است و بنابر این در آنتالیا فرود اضطراری داشته‌اند. بر اساس اطلاعیه‌ی استانداری آنتالیا، هم اكنون «تنها ۴ مسافر و ۲ خدمه» در هواپیما حضور دارند و تلاش مأموران امنيتی برای پایان دادن به گروگانگیری ادامه دارد.

تهران، ایران: یک نماینده‌ی مجلس گفت سازمان‌های جاسوسی غرب ربوده شدن هواپیمای اطلس جت را طراحی کرده‌اند تا چهره‌ی واقعی سپاه پاسداران را مخدوش كنند. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام زادسر، عضو كميسيون حقوقی و قضايی مجلس،‌‏ گفت: «هواپيمای شركت اطلس جت طی نقشه‌ی مشترک دستگاه‌های جاسوسی كشورهای غربی ربوده شده است تا با فرود اين هواپيما در ايران، كشور ما را متهم به حمايت از ترورسيم كنند».

قندهار، افغانستان: به گفته‌ی شاهدان، صبح امروز بر اثر انفجاری انتحاری دست كم ۱۲‬تن در قندهار کشته شدند. این انفجار در مقابل يک پايگاه امنيتی آمريكا، در بزرگراهی در اطراف شهر قندهار روی داد. روز گذشته نیز بر اثر عملیاتی انتحاری در قندهار،‌ يک مقام محلی و ۳ فرزندش كشته شدند.

لیما، پرو: مردم زلزله زده‌ی پرو، از بيم كمبود مواد غذايی، دست به آشوب‌های پراكنده زدند. در دو شهر ایکا و پیسکو،‌ که بیشترین خسارات را از زلزله متحمل شده‌اند، مردم فروشگاه‌ها را غارت کرده‌اند.

مسکو، روسيه: ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز گذشته اعلام کرد در جریان مانور مشترک نظامی با چین، روسیه استفاده از ۱۴ ‬بمب‌افكن استراتژیک خود را، كه قادر به حمل كلاهک‌های هسته‌ای هستند، از سر گرفته است.

بغداد، عراق: اینترپُل، پليس بين‌الملل، امروز حكم بازداشت رغده، دختر بزرگ صدام حسين، را صادر كرد. رغده از سال ۲۰۰۳ ‬در اردن اقامت دارد و سال گذشته نامش به فهرست ۴۱‬ نفره‌ی کسانی که با رژیم صدام همکاری داشته‌اند اضافه شد.

وين، اتریش: آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز گذشته با انتشار گزارشی، تعطیلی نيروگاه اتمی يونگ بيون را در كره شمالی تاييد كرد.

قاهره، مصر: شب گذشته پليس مصر ۱۶ ‬تن از اعضای گروه اخوان المسلمين را بازداشت کرد.

هونان، چین: شمار قربانيان فروريختن پل در چين به ۴۷‬ نفر رسید. این پل، که در حال ساخت بود، روز دوشنبه در ایالت هونان، در مرکز چین، فرو ریخت. مسئولان محلی امروز اعلام کردند با پيدا شدن ۶ جسد ديگر، شمار قربانيان این حادثه به ۴۷ ‬نفر رسيد. پل ویران شده ۳۲۸‬ متر طول داشت و قرار بود تا دو هفته‌ی دیگر به بهره‌برداری برسد.

نیویورک، سازمان ملل: سخنگوی سازمان ملل متحد روز گذشته اعلام كرد دادگاه بين‌المللی رسیدگی به پرونده‌ی ترور رفيق حريری، نخست وزير پيشين لبنان، در هلند برگزار خواهد شد. ميشل مونتاس، سخنگوی سازمان ملل، اعلام کرد نخست وزیر هلند با ارسال نامه‌ای به بان کی مون برای ميزبانی این دادگاه اعلام آمادگی كرده است.

دبی، امارات متحده‌ی عربی: به گزارش ایرنا، شب گذشته تيم ملی فوتبال ساحلی ايران در مسابقه با تيم ژاپن شكست خورد و از راهيابی به فينال سومين دوره‌ی مسابقات قهرمانی آسيا و صعود مستقيم به جام جهانی برزيل بازماند.

جزیره‌ی فارو، سوئد: اینگمار برگمان، فیلمساز بزرگ سوئد، امروز در جزیره‌ی فارو، و در آرامگاهی خصوصی به خاک سپرده می‌شود. در مراسم خاک‌سپاری تنها حلقه‌ای کوچک از خویشاوندان و دوستان نزدیک برگمان، از جمله بیبی اندرسون، حضور دارند. برگمان در سی‌ام ژوییه در ۸۹ سالگی درگذشت.

اسلام‌آباد،‌ پاكستان: در طول ماه ژوییه ۲۴۳ نفر در پاکستان اقدام به خودكشی كرده‌اند. كميسيون حقوق بشر پاكستان در گزارشی اعلام کرد ۷۳ تن از این افراد زن بوده‌اند.

نظرهای خوانندگان

در مورد هواپیما ربایی من فکر میکنم حرکت احمقانه ای بوده و در درجه دوم مشکوک چون هیچ نمادی در این هواپیما ربایی به چشم نمی خورد و نیز هیچ پیام خاصی جز اینکه ایها الناس بدانید ایران و سوریه از تروریسم حمایت می کنند . البته قصد حمایت از هیچکدام از دو رژیم را ندارم اما به قول ما عوام زیادی تابلو بود .

-- پیمان بهادری ، Aug 18, 2007 در ساعت 10:00 AM