رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۶

نبرد آتنی‌ها با آتش

صدها آتش‌نشان یونانی سراسر دیشب را بیدار ماندند و تلاش کردند زبانه آتش جنگل به شهر آتن نرسد. آتش‌سوزی مهیبی که تا کنون دهها خانه را ویران کرده و صدها نفر را وادار به ترک کاشانه خود ساخته است.


آتش در جنگل های شمالی آتن. آسوشیتدپرس

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این حال روز جمعه بیش از 300 آتش نشان یونانی با پشتیبانی سه بالگرد در منطقه باقی‌مانده‌اند تا آتش در کوه پنتلیکون واقع در شمال آتن را مهار کنند.

روز گذشته بیش از 10 خانه اعیانی در آتش سوخت و با وزش بادی که سرعت آن متجاوز از 80 کیلومتر در ساعت بود آتش‌نشانان مجبور شدند 130 بیمار دو درمانگاه را تخلیه کنند تا از تلفات احتمالی جلوگیری نمایند.

در همین حال روز پنجشنبه یک آتش‌نشان زخمی شد و یک خودروی امدادی نیز در آتش سوخت. دود سیاه بیشتر آسمان شمالی آتن را فرا گرفته است.

منتقدان آتش‌نشانی را متهم می‌کنند در مهار آتش به کندی عمل کرده است. در پاسخ به این منتقدان، اوا نجلوس فالاراس، سخنگوی پلیس، اظهار داشت به دلیل دود غلیظ و باد شدید هواپیماهای آتش‌نشانی امکان پرواز نداشته‌‌اند.


پیش از این یک هواپیمای آتش‌نشانی هنگام عملیات اطفای حریق در جزیره اویا سقوط کرد و دو خدمه آن کشته شدند.

آتش‌نشانی می‌گوید احتمال دارد آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال آتن عمدی باشد.
به گفته برخی از مقامات مسئول این امکان وجود دارد که افرادی جنگل‌های حفاظت‌شده آتن را برای ساخت و ساز آتش زده باشند.

در تابستان خشک امسال که با وزش بادهای گرم همراه بود، چندین آتش‌سوزی در جنگل‌های یونان رخ داد. یکی از این آتش‌سوزی‌ها در ماه ژوییه در کوه پارنیتا که آن هم مشرف بر آتن است روی داد و خسارات بسیاری برجای گذاشت.

تاکنون 8 نفر در آتش‌سوزی‌های جنگل‌های یونان کشته شده‌اند که 5 نفر از آنها آتش‌نشان بودند.

نظرهای خوانندگان

زمانی که همه از آتش میگریزند ما به دل آتش میزنیم . . .

-- firenet ، Aug 22, 2007 در ساعت 12:59 PM

این روح خشایار شاه است که پس هزاران سال و پس از توهین 300 بار دیگر از خواب بیدار گشته تا بگوید همچنان زنده است و همچنان می تواند آتش در دل آتنی ها و خانه هایشان بیندازد!

-- مزهدیزی ، Aug 25, 2007 در ساعت 12:59 PM

این روح خشایار شاه است که پس هزاران سال و پس از توهین 300 بار دیگر از خواب بیدار گشته تا بگوید همچنان زنده است و همچنان می تواند آتش در دل آتنی ها و خانه هایشان بیندازد!

-- مزهدیزی ، Aug 25, 2007 در ساعت 12:59 PM

Jenabe مزهدیزی
Younaniha az jomle madoud oroupayihayi hastand ke hanouz be iran o iraniha ehteram migozarand. Inchallah ke in mossibatha az ghabile atash o seil o toufan nassibe kassi nashavad. Filme 300 ke amrikayi hast o dar zemn chand hamvatane bi vatane irani ham dar ghesmathayi az an sherkat kardand rabti be younanihaye moasser nadarad

-- NAM ، Aug 30, 2007 در ساعت 12:59 PM