رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۶

اصلاحات سرخ در ونزوئلا

هوگو چاوز از نمایندگان پارلمان این کشور خواست با تغییر در قانون اساسی محدودیت برای انتخاب رییس جمهور در بیش از دو دوره ریاست‌جمهوری را بردارند و راه "تحکیم سوسیالیسم قرن 21" را درپیش گیرند.


هوگو چاوز در پارلمان ونزوئلا. رویترز

رهبر چپگرای ونزوئلا چهارشنبه شب به پارلمانی که در آن وفادارنش اکثریت مطلق دارند، همچنین پیشنهاد داد بانک مرکزی به دست رییس‌جمهوری اداره شود و از خود استقلالی نداشته باشد.

تشکیل "ارتش مردمی" از دیگر پیشنهادهای چاوز است. این ارتش به گفته رییس‌جمهوری ونزوئلا ماهیت "میهن‌پرستانه و ضد امپریالیستی" خواهد داشت.

هوگو چاوز که در ماه دسامبر گذشته برای بار دوم به ریاست‌جمهوری این کشور آمریکای لاتین برگزیده شد، در طرح دیگری از پارلمان خواست که دوره ریاست جمهوری از 6 به 7 سال افزایش یابد.


مخالفان چاوز، طرح‌های وی را "فاشیستی" می‌خوانند و او را متهم می‌کنند که در سودای ایجاد یک کوبای دیگر در آمریکای لاتین است.

هوگو چاوز در برابر پارلمان اظهار داشت که با این اصلاحات به دنبال "مرگ کامل الیگارشی مسلط کهنه و نظام سرمایه‌داری استعماری قدیم، و زایش کامل ملت نوین است".

انتظار می‌رود پارلمان ونزوئلا که 167 نفر عضو دارد و به یمن تحریم انتخابات از سوی مخالفان در سال 2005، همه کرسی‌هایش در اختیار وفادارن چاوز است، طرح‌های رهبر ونزوئلا را به تصویب برساند.


محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز

پنجمین صادرکننده نفت جهان در خط مقدم مخالفت با آمریکا قرار داد و در چند سال اخیر مناسبات خود را با ایران و کوبا به شدت تقویت کرده است. چاوز پس از به قدرت رسیدن صنعت نفت، بخش الکتریسته و تلویزیون را ملی اعلام کرد.

همزمان با سخنرانی چاوز در پارلمان، صدها هوادار سرخپوش چاوز بیرون ساختمان اجتماع کرده و شعارهایی در حمایت از وی سر دادند.

سرهنگ چترپاز، هوگو چاوز در سال 1992 کودتای نافرجام کرد و خود درسال 2002 بر کودتایی کم بنیه فائق آمد.

نظرهای خوانندگان

جالبه...دیکتاتورها چقدر شبیه هم هستند!
http://freedomisnotfree.blogfa.com/

-- آزادی بی بها نیست ، Aug 17, 2007 در ساعت 11:59 PM

بیچاره ونزوئلایی ها ...میدونم که چی دارند میکشند...
ببینیدکه این دو تا چه دوست های خوبی هستند با همدیگر و چه قدر هم با هم تفاهم دارند:یکیشون کمونیست و مخالف دین اون یکی مخالف آدمهای بی دین...
ولی از اینها گذشته این زوج خوشبخت واقا باهم تفاهم دارند
انشا الله که به پای هم پیر شن ...
و انشا الله خونه بخت شون توی ساختمان ریاست جمهوری نباشه و زودتر برن ماه عسل!

-- pej ، Aug 17, 2007 در ساعت 11:59 PM

این اقای سوسیالیست!اصلا نمی داند با ادمی در یک عکس ایستاده که ان ادم مسوول نظامی است که در ان نظام تعداد زیادی انسان به خاطر سوسیالیست بودن کشته شده اند.یا شاید می داند وبرای از بین بردن همین تناقض می خواهد به جرگه ی فاشیست ها ملحق شود.اقای چاوز از همان زمانی که چفیه بر دوش بلوار سیمون بولیوار تهران را افتتاح کرد قصد کرد راه شهیدان فاشیسم را دنبال کند.می بینید بلاهت انتهایی ندارد.بیچاره ما که باید پول دیکتاتوری جنابشان را هم پرداخت کنیم!!!

-- کاوه ، Aug 17, 2007 در ساعت 11:59 PM

هو چی های جهان متحد شويم ..
با اين حساب حکومت رفيق چاوز حالا حالا ها مهمون مردم ونزوئلا هست خوب مبارک...

-- Medusa مدوسا ، Aug 24, 2007 در ساعت 11:59 PM