رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۵مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۲۵ مرداد ۱۳۸۶
۱۶ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

بیشکک، قرقیزستان: اجلاس یک روزه‌ی هفتمين نشست سران سازمان همكاری‌های شانگهای امروز در بيشكک، پايتخت قرقيزستان، برگزار شد. در اين نشست رییس جمهوری شش كشور چين، روسيه، قرقيزستان، قزاقستان، ازبكستان و تاجيكستان، به عنوان كشورهای عضو دائم، و همچنین رؤسای جمهوری كشورهای ایران، تركمنستان و افغانستان و نخست وزيران هند، پاكستان و مغولستان، به عنوان اعضای ناظر، حضور داشتند. در پايان اين نشست، سران شش كشور عضو دائم پس از امضای بیانیه‌ی پایانی اجلاس، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی شرکت کردند.

بیشکک، قرقیزستان: محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری ايران، پیش از ظهر امروز در سخنرانی خود در نشست شانگهای گفت: «سازمان شانگهای با در برگرفتن نزديک به نيمی از مردم جهان‌ با فرهنگ‌های غنی ‌و استعداد و توانمندی‌های گوناگون، و همچنين‌ بهره‌مندی از ويژگی‌های اخلاقی و رفتاری برجسته، نظير انسان‌دوستی و محبت، می‌تواند مانع از زورگويی‌ها و تهديد و تجاوزات بشود و پرچمدار صلح و دوستی در جهان باشند». به گزارش ایرنا،‌ احمدی‌نژاد افزود: «در يک سال اخير، متأسفانه مردم جهان شاهد ادامه‌ی اشغالگری‌ها در نقاطی از جهان بودند و تجاوزات و حملات جديدی به سرزمين و منافع كشورها با قصداشغال و تحميل ‌نقشه‌ی جديد سياسی در خاورميانه اتفاق افتاد».

کرمان، ایران: خبرگزاری فارس گزارش کرده است شب گذشته دومين گروگان بلژيكی نیز آزاد شد. اين خبر، که از سوی يک مقام آگاه در استانداری كرمان ذکر شده است، جزییات بیشتری ندارد و چگونگی آزادی گروگان مرد بلژيكی و همچنین اجرا یا عدم اجرای خواسته‌ی گروگانگیران را توضیخ نمی‌دهد.

بغداد، عراق: صبح امروز انفجار بمب جاسازی شده در یک خودرو در يک مركز خريد در بغداد منجر به کشته شدن ۷ ‬نفر و زخمی شدن ۱۵ تن دیگر شد.

کاراکاس، ونزوئلا: هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا، روز گذشته لايحه‌ی اصلاح قانون اساسی ونزوئلا را ارائه کرد. بر اساس این لایحه، محدوديت انتخاب یک رييس جمهور برای حداكثر دو دوره از قانون اساسی حذف می‌شود و هر دوره‌ی رياست جمهوری از شش سال به هفت سال افزایش می‌یابد. چاوز سال گذشته برای دومين بار به رياست جمهوری رسید و طبق قانون اساسی فعلی تا سال ۲۰۱۳ در این سمت خواهد ماند.

لیما،‌ پرو: کارلوس والخوس،‌ وزیر بهداشت پرو می‌گوید شمار قربانیان زمین لرزه، تاکنون به ۱۱۵ نفر رسیده است. بامداد امروز زمین لرزه‌ای به قدرت ۷,۵ ریشتر شهرهای ساحلی ايكا و پيسكو، در جنوب غربی پرو، را لرزاند.

اسلام‌آباد، پاکستان: ژنرال اقبال چيمه، سخنگوی وزارت كشور پاكستان، شب گذشته خبر داد نیروهای امنیتی این کشور موفق شده‌اند يک شبكه‌ی تروريستی را شناسایی و بازداشت کنند. به گفته‌ی ژنرال چیمه، با دستگیری اعضای این شبکه، خطر حملات انتحاری در جشن‌های روز استقلال پاکستان خنثی شد.

تورابورا، افغانستان: سخنگوی ارتش آمريكا در افغانستان اعلام كرد صدها تن از نیروهای نظامی آمریکایی به همراه نظامیان افغان، حملات هوايی و زمينی گسترده‌ای را در منطقه‌ی كوهستانی تورا بورا، در نزديکی مرز پاکستان، آغاز کرده‌اند. تورابورا آخرين مخفی‌گاه شناخته شده‌ی اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، است.

تهران، ایران: يازدهمين كنگره‌ی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران صبح امروز با حضور محمد خاتمی آغاز شد. به گزارش ایسنا، در مراسم افتتاحیه‌ی این کنگره محمد سلامتی، دبيركل این سازمان، و حجت‌الاسلام موسوی تبريزی، رييس خانه‌ی احزاب، سخنرانی كردند.

تهران، ایران: به گزارش ایسنا، بهاء‌الدين ادب، نماینده‌ی مردم سنندج در چند دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، صبح امروز درگذشت.