رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۴مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۲۴ مرداد ۱۳۸۶
۱۵ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

عشق‌آباد، ترکمنستان: محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، پیش از ظهر امروز با بدرقه‌ی رسمی قربان‌قلی بردی محمد‌اف، رییس جمهوری ترکمنستان، عشق‌آباد را به مقصد بیشکک، پایتخت قرقیزستان، ترک کرد. در سفر احمدی‌نژاد به ترکمنستان ۵ سند همکاری به امضای طرفین رسید.

تهران، ایران: رييس قوه‌ی قضاييه از كند بودن خصوصی‌سازی در ایران انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی شاهرودی در همايش سالانه‌ی مديران ديوان محاسبات كشور گفت: «ما كارهای غيرحكومتی را هم حكومتی می‌كنيم و تنها شعارش را می‌دهيم و قانونش را می‌نويسيم اما در ميدان عمل برعكس آن صورت می‌گيرد». هاشمی شاهرودی همچنین اظهار داشت: «متأسفانه از نظر ديوان محاسبات و سازمان بازرسی، انجام ندادن برخی كارها جرم نيست، در حالی كه ممكن است بيشترين ضرر به كشور از اين طريق وارد شده باشد». هاشمی شاهرودی قرارداد كرسنت را مثال آورد و همچنین افزود: «گزارشی كه اخيرا به من رسيده بود و اميدوارم كه صحت نداشته باشد حاكی از اين بود كه يكي از كشورهای حاشيه‌ی خليج فارس ۴۰۰ ميليارد دلار برای استخراج منابع مشترک سرمايه‌گذاری كرده است. در حالی كه ما تنها چهار ميليارد دلار تاكنون در اين باره هزينه كرده‌ايم».

زاهدان، ایران: از سرنوشت دو گردشگر بلژیکی مفقود شده در جاده‌ی فهرج - زاهدان اخبار متناقضی دریافت شده است. معاون قرارگاه عملياتی رسول اكرم مستقر در استان سيستان و بلوچستان خبر داد تنها یکی از دو گروگان بلژيكي آزاد شده است. به گزارش ایرنا، سرهنگ محمدجواد اثنی‌عشری امروز گفت: «اين خانم گردشگر با نام كارلا روز گذشته با پيگيری قرارگاه عملياتی رسول اكرم از دست گروگانگيران آزاد شده است». وی افزود: «تلاش و پيگيری برای آزادی گروگان ديگر، كه همسر خانم يادشده است، از سوي اين قرارگاه در حال انجام است». اما از سوی دیگر، خبرگزاری فارس از قول يک مقام آگاه در نيروی انتظامی سيستان و بلوچستان خبر داده است هر دو گروگان با تلاش نيروی انتظامی آزاد شده‌اند و هم اكنون در زاهدان به سر می‌برند. فارس فرد گروگانگیر را «اسماعيل شه‌بخش» معرفی کرده و او را «يكی از اشرار معروف منطقه‌ی بم» خوانده است.

سنجار، عراق: شهردار سنجار، در استان نينوای عراق، آخرين آمار تلفات حمله‌ی انتحاری شب گذشته را در اين شهر ۲۰۰ ‬كشته و بيش از ۳۰۰ ‬زخمی اعلام كرد. دخيل قاسم حسون گفت: «تمامی قربانيان اين عمليات تروريستی از پيروان فرقه‌ی یزیدی بوده‌اند». به گفته‌ی فرماندار سنجار، ۸۰ خانه‌ی مسکونی و ۲۰ خودرو نیز در این حادثه دچار آتش‌سوزی شده‌اند. عمليات جست‌وجوی قربانيان و بازماندگان احتمالی در زير آوارها همچنان ادامه دارد. فرماندارسنجار همچنين خبر داد که از بامداد امروز مقررات منع تردد وسايل نقليه در اين شهر اعمال شده است.

دویسبورگ، آلمان: بامداد امروز در حمله‌ی افراد مسلح ناشناس در نزدیکی ایستگاه مرکزی قطار در دویسبورگ آلمان، ۶ ایتالیایی کشته شدند. به گفته‌ی پلیس، حمله کننده یا حمله کنندگان ناشناس با شليک از نزديک به سر قربانیان، آنها را از پای درآورده و سپس از محل گریخته‌اند. هر ۶ قربانی مرد بودند و بین ۱۶ تا ۳۹ سال داشته‌اند. پليس احتمال می‌دهد قتل‌ها از پیش سازماندهی شده بوده است.

کابل، افغانستان: صبح امروز انفجار یک بمب در کابل ۳ آلمانی را از پای درآورد. گفته می‌شود بمب بر سر راه خودروی نیروهای امنیتی در جاده‌ی جلال‌آباد کار گذاشته شده بود. خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر یکی از شرکت‌های غربی مستقر در کابل، گزارش کرده است ۳ قربانی این حادثه، از مأموران حراست سفارت آلمان در کابل بوده‌اند.

هاوایی، آمریکا: پس از بروز زمین‌لرزه‌ی ۵ ریشتری روز گذشته در هاوایی، امروز توفان فلوسی نیز این جزیره را در برگرفته است. به گفته‌ی مسئولان هواشناسی، انتظار می‌رود اين توفان بیش از ۲۵۰ ميلی‌متر باران و موج‌هايی به ارتفاع ۸ متر را به دنبال داشته باشد.

تهران،‌ ایران: رييس پارلمان عراق به طور غیررسمی وارد ایران شد. به گزارش ایسنا، محمود المشهدانی، رييس پارلمان عراق، امروز برای سفری غيررسمی، كه مدت آن نیز نامعلوم است، وارد تهران شد. چندی پیش، جلال طالبانی، رييس جهموری عراق، نیز در سفری غیررسمی به ایران، ديدارهايی با برخی از مسئولان بلندپایه‌ی ايرانی داشت.

نیویورک، آمریکا: روزنامه‌ی نيويورک تايمز در شماره‌ی امروز خود به نقل از يک مقام عالی‌رتبه‌ی آمريكا خبر داد دولت بوش بزودی سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروريستی خواهد گنجاند.