رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۶

عبدالله گل نامزد رياست جمهوری تركيه شد

عبدالله گل، معاون نخست وزير و وزير خارجه‌ی تركيه، روز سه‌شنبه درخواست رسمی نامزدی رياست جمهوری تركيه را تسلیم پارلمان این کشور کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالله گل در جریان تسلیم درخواستش به کوکسال توپتان، رییس پارلمان، که به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، گفت: «تصمیم من برای نامزدی ریاست جمهوری بر اساس قانون اساسی اتخاذ شد و اینک درخواستم را به شما تسلیم می‌کنم».

عبدالله گل صبح امروز، سه‌شنبه، پس از ديدار با رهبران احزاب، نامزدی رسمی‌اش را از سوی حزب عدالت و توسعه برای تصدی مقام رياست جمهوری تركيه اعلام کرده بود. او پس از دیدار با دولت باغچه‌لی، رهبر حزب حركت ملی، به خبرنگاران گفت: «پس از انجام مشورت‌ها دریافتم که همکارانم از نامزدی من برای ریاست جمهوری حمایت می‌کنند. به آنها شرح دادم که اگر پارلمان مرا به ریاست جمهوری برگزیند چگونه عمل خواهم کرد».

اشاره‌ی گل به جلسه‌ی دوشنبه‌شب حزب عدالت و توسعه بود. برخی از شرکت کنندگان آن جلسه، در پايان نشست به خبرنگاران گفته بودند «گل روز سه‌شنبه به ديدار رهبران احزاب سياسی حاضر در پارلمان خواهد رفت».

حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه واجد ۳۴۱ کرسی در پارلمان ۵۵۰ عضوی ترکیه است.

ماه گذشته اعلام نامزدی عبدالله گل موجی از مخالفت گروه‌های سکولار ترکيه را در پی داشت. مخالفت‌ها موجب برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد که طی آن حزب عدالت و توسعه با اکثريت قاطع به پيروزی رسيد.

بر اساس قوانين تركيه، انتخاب رييس جمهوری در چهار دور با آرای نمايندگان پارلمان صورت می‌گيرد. در دو دور نخست كسب دوسوم آرا (۳۶۷ رأی) مورد نیاز است. در دور سوم نیز حداقل به آرای موافق ۲۷۶ ‬نماينده نیاز است. اما در دور چهارم دو نامزدی كه بيشترين آرا را به دست آورده‌اند با يكديگر رقابت می‌كنند.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری هفته‌ی دیگر،‌ ۲۰ اوت،‌ برگزار می‌شود.