رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۶

ایران و افغانستان ۶ سند همکاری امضا کردند

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه، برای دیداری یک روزه از افغانستان وارد کابل شد و مورد استقبال حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان، قرار گرفت.

به گزارش سايت اينترنتی اطلاع‌رسانی رياست جمهوری، در مراسم استقبال رسمی ابتدا سرود ملی دو كشور نواخته شد و سپس دو رییس جمهور از گارد احترام مستقر در ارگ رياست جمهوری سان ديدند.

پس از مراسم استقبال رسمی، مذاکرات خصوصی دو رییس جمهور آغاز شد.

همچنین شش سند همكاری بين دو كشور به امضای طرفین رسید. به گزارش ايرنا، موضوع پنج مورد از این اسناد شامل همكاری ايران برای ظرفيت‌سازی وزارتخانه‌های افغانستان، همكاری بهداشت دام و دامپزشكی، همكاری در احداث جاده‌ی فراه، همكاری در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مقابله با تروريسم و همكاری‌های علمی - تحقيقاتی در بخش اكتشافات معدنی بوده است.

سند تفاهم‌نامه‌ی جامع همكاری دو كشور نيز به امضای دو رییس جمهور رسید.

رييس جمهوری ایران سپس در ضيافت ناهار حامد کرزای شركت كرد.

سخنان احمدی‌نژاد
پس از پایان مذاكرات و امضای اسناد، محمود احمدی‌نژاد و حامد کرزای در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی شرکت کردند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.

به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد در سخنان خود دو كشور ايران و افغانستان را قربانی تروريسم در منطقه دانست و گفت كه هر دو كشور از تروريسم ضربه خورده‌اند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «مسايل انسانی نيازمند گفت‌وگو و پايبندی به عدالت است» تاکید کرد: «كسانی كه برای حل مسايل انسانی فقط و فقط به اسلحه می‌انديشند و اسلحه را تنها راه حل می‌دانند سخت در اشتباهند».

رييس جمهوری ايران همچنین گفت: «آن مسئولی كه غيرمسئولانه از حمله به مراكز مقدس مسلمانان برای تأمين منافع خود سخن می‌گويد، اين انديشه و نظام فكری، بستر رشد تروريسم است».

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در باره‌ی اخراج افغان‌ها از ايران گفت: «امروز بيش از ۲,۵‬ميليون افغان در ايران هستند و در شرايط بسيار خوب زندگی مي‌كنند و از حقوق لازم برخوردار هستند».

احمدی‌نژاد افزود: «ما كسانی را كه به صورت غيرقانونی وارد كشور می‌شوند اخراج می‌كنيم و محدوديتی براي پذيرش دوستان از راه قانونی نداريم».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، رییس جمهوری ایران در پاسخ به سوالی در باره‌ی ادعای راديو صدای آمريكا مبنی بر كشف سلاح ايرانی در افغانستان گفت: «صدای آمريكا در عراق هم همین اين ادعا را دارد كه جای شک و ترديد است».

احمدی‌نژاد ضمن تاکید بر این‌که «ما با قدرت و توان از امنيت و ثبات افغانستان حمايت می‌كنيم و يک افعانستان امن و قدرت‌مند بهترين دوست ماست» گفت: «كسانی كه از هزاران كيلومتر دورتر به منطقه آمده‌اند و سلاح‌هايشان نيز در دست‌شان است، بايد بگويند كه چرا در مسايل منطقه دخالت می‌كنند».

رابطه‌ی ایران و آمریکا
حامد كرزی، رييس جمهوری افغانستان، نيز در این کنفرانس مشترک مطبوعاتی روابط دو كشور را «بسيار خوب و برادرانه» توصيف كرد و گفت: «آقای احمدی‌نژاد با سفر به افغانستان پيام صلح و دوستی آورد و پيام صلح و دوستی ما را نيز به ايران خواهد برد».

خبرنگاری از کرزای پرسيد: با توجه به روابط خوب‌تان با آمريكا، آيا برای برقراری رابطه‌ی ايران و آمريكا تلاش می‌كنيد؟
حامد كرزای در پاسخ گفت: «ايران دوست خوب افغانستان است و در سال‌هاي گذشته رابطه‌ی ما نمونه بوده است. آمريكا نيز دوست و همكار نزديک ماست و از مساعدت آمريكا بهره‌مند می‌شويم. اگر بتوانيم روابط دو ملت و دو دولت ايران و آمريكا را برقرار كنيم بسيار خوشحال می‌شويم؛ اما اين بستگی به تصميم دو كشور دارد».

سفر دوره‌ای و اجلاس شانگهای
منوچهر متكی، وزير خارجه، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی، مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد ریيس جمهوری، استاندار خراسان رضوی و چند تن از معاونان وزيران، احمدی‌نژاد را در اين سفر همراهی می‌كنند.

سفر احمدی‌نژادبه افغانستان نخستین مرحله از سفر دوره‌ای به سه كشور افغانستان، تركمنستان و قرقيزستان محسوب می‌شود.

رییس جمهوری ایران پس از افغانستان، برای سفری دو روزه عازم ترکمنستان خواهد شد و سپس به قرقیزستان سفر خواهد کرد تا در اجلاس شانگهای شرکت کند.

سازمان همکاری‌های شانگهای شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است و کشورهای ایران ،هند، پاکستان و مغولستان نیز عضو ناظر آن هستند.

نظرهای خوانندگان

از اینکه اقای کرزای با کمک دنیای متمدن توانست با ایرانی ها و پاکستانی ها به توافق هایی برسد
بدون شک برای همه منطقه و جهان باارزش میتواند باشد

-- Rahim ، Aug 14, 2007 در ساعت 03:08 PM