رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۶

بلاتکلیفی خودروهای بی‌نمره در ایران

شماره‌گذاری خودروهای بسیاری از شهروندان ایرانی با مشکل روبرو شده‌است.
به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی، علت این امر ابلاغیه جدید دولت مبنی بر ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای با مصرف بیش از هفت لیتر سوخت بنزین در هر ‪۱۰۰‬ کیلومتر است.

بر اساس این مصوبه که از روز‪ ۱۶ ‬مرداد در مراکز پنج‌گانه شماره‌گذاری خودرو در ایران اجرایی شد، خودروسازان داخلی مکلف شده‌اند تا تولیدات خود را با میزان مصرف سوخت اعلام شده (‪ ۷‬ لیتر) تطبیق دهند. طبق این مصوبه، هیچ خودرویی با سوخت بالای هفت لیتر اعم از ۴‬ و ‪۶‬ سیلندر شماره‌گذاری نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، افراد زیادی در اثر عدم اطلاع به موقع از این مصوبه دچار بلاتکلیفی شده‌اند. به‌جز خودروهای خریداری‌شده بی‌نمره، وضعیت هزاران دستگاه خودروی آماده تحویل ساخت داخل یا وارداتی که مصرفی بالاتر از مقدار مصرف مذکور دارند نیز نامعلوم است.

افزایش مالیات شماره‌گذاری خودرو

به گزارش همین خبرگزاری، مالیات شماره‌گذاری خودرو در ایران‪ ۱۴۳ ‬درصد افزایش یافت.
این افزایش در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صورت گرفته‌است.

مالیات شماره‌گذاری خودرو جزو درآمدهای مالیاتی غیرمستقیم دولت به شمار می‌رود.

خودرویی جدید به بازار می‌آید

یک خودروی ارزان‌قیمت جدید به نام چــِری از بهمن‌ماه امسال وارد بازار ایران می‌شود.
به گزارش ایرنا، این خودرو در فاز اول خود در خراسان و در فاز دوم در بابل مازندران تولید خواهد شد و ۷۰ درصد قطعات آن را ایران‌خودرو و قطعه‌سازان ایرانی تولید خواهند کرد. شرکت چینی چری نیز ساخت ۳۰ درصد بقیه قطعات را به عهده خواهد داشت.

براساس پيش بینی‌های اوليه، قیمت خودروی چری حدود ۶۰ میلیون ریال خواهد بود.
مصرف بنزین این خودرو در‪ ۱۰۰ ‬ کیلومتر کمتر از‪ ۵ ‬لیتر اعلام شده‌است.

ممنوعیت استفاده مجدد از خودروهایی اسقاطی

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق مصوبه‌ای جدید، هر گونه فروش يا واگذاری خودروهای فرسوده دستگاه‌های اجرایی کشور به اشخاص حقيقی و حقوقی ممنوع اعلام شده‌است.
اين مصوبه از سوی معاون اول رئيس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

بر پایه این تصمیم استفاده مجدد از خودروهای اسقاط شده، شاسی، اتاق، موتور، تجهيزات سوخت‌رسانی و كليه قطعات خودرو ممنوع است.