رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۲مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۲۲ مرداد ۱۳۸۶
۱۳ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، فردا سفر دوره‌ای خود را به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و قرقیزستان آغاز خواهد کرد. احمدی‌نژاد ابتدا به افغانستان خواهد رفت و سپس برای سفری دو روزه عازم ترکمنستان خواهد شد. احمدی‌نژاد پس از ترکمنستان، به قرقیزستان سفر خواهد کرد تا در اجلاس شانگهای شرکت کند. سازمان همکاری‌های شانگهای شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است و کشورهای ایران ،هند، پاکستان و مغولستان نیز عضو ناظر آن هستند.

بم، ایران: دو گردشگر بلژیکی از روز گذشته در محور فهرج - زاهدان ناپديد شده‌اند. به گزارش ایرنا، فرماندار شهرستان بم امروز با تاييد اين خبر گفت: «اقدامات برای يافتن اين دو گردشگر از طريق مسئولين در جريان است». بخش فهرج در شهرستان بم در مرز بين استان‌های كرمان و سيستان و بلوچستان واقع شده است. خبرگزاری فرانسه محور فهرج - زاهدان را به علت راهزنی‌های مسلحانه و قاچاق مواد مخدر خطرناک توصیف کرده و گزارش داده است پیش از این نیز چند شهروند خارجی در این جاده به گروگان گرفته شده‌اند.

گرمه‌ی جاجرم، ایران: زمين لرزه‌ای به بزرگی ۴,۳ ریشتر صبح امروز گرمه‌ی جاجرم، در استان خراسان شمالی، را لرزاند. به گزارش ايسنا، مؤسسه‌ی ژئوفيزيک دانشگاه تهران زمان این زمین لرزه را ۸:۰۷:۲۴ روز دوشنبه ۲۲ مردادماه گزارش کرده است.

تهران، ایران: دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد ناخالصی و كيفيت نامرغوب ترياک در ايران، معتادان به ترياک را با امراض سخت و حتا خطر مرگ زودرس تهديد می‌كند. دكتر احمدی مقدم در گفت‌وگو با ايسنا همچنین شمار معتادان محفلی و تفننی كشور را ۷۰۰ هزار نفر خواند.

بغداد، عراق: نخست وزیر عراق از نشست رفع بحران در عراق خبر داد. نوری المالکی، نخست وزير عراق، روز گذشته در كنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد به‌خاطر برخی مشكلات داخلی از رهبران سياسی كشور خواسته است تا در نشستی كه طی دو روز آينده در بغداد تشكيل می‌شود، شركت كنند.

غزنی، افغانستان: طالبان می‌گوید ۲ زن گروگان کره‌ای را بعد از ظهر امروز آزاد خواهد کرد. قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، امروز اعلام کرد: «۲ زن گروگان امروز ساعت چهار بعد از ظهر آزاد می‌شوند و به دفتر صلیب سرخ تحویل داده می‌شوند». طالبان روز شنبه و سپس روز یک‌شنبه قول داده بود این ۲ گروگان بیمار را «به نشانه‌ی ابراز حسن نیت خود در مذاکرات» آزاد کند.

نیوشو، آمریکا: عصر روز گذشته فردی مسلح به كليسايی در شهر نیوشو حمله كرد و با شلیک گلوله ۳ نفر را كشت و بیش از ۵ تن دیگر را زخمی کرد. به گفته‌ی رییس پلیس نیوشو،‌ واقع در مرکز ایالت میسوری، فرد مسلح به هنگام مراسم روز یک‌شنبه‌ی کلیسا، که به زبان اسپانیایی انجام می‌شد، به آنجا حمله‌ور شد و تعدادی از ۵۰ شرکت‌کننده‌ی حاضر را به گروگان گرفت. با دخالت پلیس، فرد مسلح دستگیر شد.

سیریت، ترکیه: ارتش تركيه اعلام كرد روز گذشته انفجار یک مین در جنوب شرقی این کشور، ۱۲ تن از سربازانش را زخمی کرده است. این مین، که شورشيان جدايی‌طلب كرد به کار گذاشتن آن مظنون هستند، در جاده‌ای در ایالت سيریت، در نزديكی مرز با عراق، كار گذاشته شده بود و همزمان با عبور خودروی حامل سربازان منفجر شد.

آنتیگوا، گواتمالا: روز گذشته پلیس گواتمالا موفق شد ۴۶ کودک را در یکی از خانه‌های شهر آنتیگوا، در نزدیکی گواتمالاسیتی، پیدا کند. گمان می‌رود این کودکان برای فروش ربوده شده باشند.

واشنگتن، آمریکا: کارل راو، مشاور ارشد سیاسی کاخ سفید، اعلام کرد در پایان ماه جاری میلادی از مقام خود کناره خواهد گرفت. کارل راو، که طراح اصلی مبارزات انتخاباتی جرج بوش در دو انتخابات ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ بود، در مصاحبه‌ای که در شماره‌ی امروز وال استریت ژورنال منتشر شده، گفته است: «زمانش فرا رسیده. همیشه چیزی هست که می‌تواند شما را در این سِمت نگه دارد؛ اما من این تصمیم را به خاطر خانواده‌ام گرفتم».