رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۶

بیش از ۱۳ درصد از ایرانی‌ها زیر خط فقرمطلق




وزير رفاه و تأمین اجتماعی اعلام کرد: «در حدود ۲/۹ ميليون نفر در ایران زير خط فقر شديد و مطلق هستند».

عبدالرضا مصری،‌ وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، در کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است: «حدود ۵/۱۰ درصد از شهری‌ها و ۱۱ درصد از روستاييان زير خط مطلق فقر زندگی می‌کنند».

موسي‌الرضا ثروتی، نماينده‌ی بجنورد در مجلس، دیروز گزارشی از جلسه‌ی گذشته‌ی كميسيون اجتماعی مجلس را، که با حضور وزیر رفاه و وزیر کار برگزار شده بود، ارایه کرد.

ثروتی از قول وزیر رفاه اعلام کرد که ۷ ميليون و ۳۰۳ هزار نفر در كشور زير خط فقر مطلق هستند و با در نظر گرفتن جمعيت خط فقر شديد شهری و روستايی، مجموعا ۹ ميليون و ۲۴۲ هزار و ۷۰۰ نفر در كشور زير خط فقر شديد و مطلق هستند.

خط فقر، خط فقر مطلق، خط بقا

وزیر رفاه، علی‌رغم درخواست‌های مکرر، همچنان خط فقر را اعلام نکرده است.

بند «ج» ماده‌ی ۹۵ قانون برنامه‌ی چهارم توسعه دولت را به شناسايی و تحت پوشش قرار دادن تمامی خانوارهای زير خط فقر مطلق، حداكثر تا پايان سال دوم برنامه، مکلف کرده است.

به نوشته‌ی روزنامه‌ی سرمایه، تاكنون حداقل ۴ نوع خط فقر نسبی، مطلق، شديد و خشن در ايران تعريف شده است.

وزارت رفاه و تأمین اجتماعی تاكنون تنها یک بار، خط فقر نيمه‌ی نخست سال ۸۴ را اعلام كرده است. پس از آن نيز وزير رفاه اعلام كرد كه مايل به تعيين خط فقر نيست بلكه قصد دارد «خط بقا» را تعيين كند.

خط بقا تعریف روشنی ندارد اما از از خط فقر خشن، كه مبنای محاسبه‌ی آن استفاده از هزار كالری انرژی در روز است، پايين‌تر است.

فقر شدید چیست؟

موسی‌الرضا ثروتی، نماينده‌ی بجنورد و عضو كميسيون اجتماعی مجلس، گفت: «خط فقر شديد شهری ۶۵ هزار تومان با نرخ ۲/۸ درصد اعلام شد؛ به اين ترتيب جمعيت زير خط فقر شديد شهری ۱ ميليون و ۲۷۸ هزار نفر، و تعداد روستاييان زير خط فقر شديد حدود ۶۶۱ هزار و ۷۰۰ نفر با نرخ ۹/۲ درصدی یا با درآمدی معادل ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان است».

ثروتی تعداد كل جمعيت زير فقر شديد، اعم از روستايی و شهری، را در كشور حدود ۱ ميليون و ۹۳۹ هزار و ۷۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: «طبق این گزارش، خط فقر مطلق شهری حدود ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ آن ۵/۱۰ درصد در شهر و ۱۱ درصد در روستاست».

چتر حمایتی

موسی‌الرضا ثروتی در مورد چتر حمايتی و اسـتقرار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعی گفت: «در راستای استقرار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعی، چتر حمايتی و شناسايی و تحت پوشش قراردادن اين اقشار در پنج سال گذشته اقداماتی صورت گرفته است كه در راستای آن در سال ۸۱ به خانواده‌های يک نفره ۸ هزار تومان به‌عنوان مستمری ماهانه و خانواده‌های پنج نفره ۱۸ هزار تومان پرداخت می‌شد».

نظرهای خوانندگان

سران رژیم همیشه معضلات و مشکلات اجتماعی را نفی کرده و یا آنرا به گردن دولتهای خارجی میاندازند!
http://www.freedomisnotfree.blogfa.com/

-- آزادی بی بها نیست ، Aug 12, 2007 در ساعت 09:21 PM