رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۱ مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۲۱ مرداد ۱۳۸۶
۱۲ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: سخنگوی شورای نگهبان گفت اعضاي اين شورا هفته‌ی گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر کشور و معاونان وی در باره‌ی مسأله‌ی رايانه‌ای شدن انتخابات مجلس هشتم برگزار کرده‌اند. به گفته‌ی عباسعلی کدخدایی، که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، شورای نگهبان فردا نیز جلسه‌ی مشترکی با وزیر کشور و معاونانش خواهد داشت. سخنگوی شورای نگهبان گفت: «نظر اين شورا نسبت به اصل رايانه‌ای شدن انتخابات مثبت است و در قانون نيز آمده است كه انتخابات رايانه‌ای بايد برگزار شود؛ ليكن نكات فنی و سياسی اين مسأله نيز بايد در نظر گرفته شود».

تهران، ‌ایران: رييس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز امروز به خبرگزاری ایرنا گفته است پيش‌نويس سياست‌های اين ستاد قرار است به‌زودی نهايی شود. غلامحسين الهام همچنین گفت: «تمركز سياست‌های ستاد بر مبنای فعاليت پيشگيرانه و برنامه‌ی نرم‌افزاری برای خشكاندن ريشه‌ی قاچاق در كشور است».

کابل، افغانستان: پرويز مشرف، رييس جمهوری پاكستان، صبح امروز وارد کابل شد و در سخنرانی خود در مراسم پایانی «جرگه امن» گفت: «افراط‌گرایان نمی‌خواهند امنيت در پاكستان و افغانستان برقرار شود». مشرف در سخنرانی خود، که کف زدن‌های شرکت کنندگان را در پی داشت، افزود: «شورشیان افغان از سرزمین ما حمایت می‌شوند. بنابر این مسئولیت ماست که نگذاریم حمایت‌گران شورشیان در پاکستان به فعالیت خود ادامه دهند». رييس جمهوری پاكستان همچنین گفت: «طالبان انسان هستند، اما طالبانيسم تفكری انحرافی‌ست كه بايد عليه آن مبارزه كرد».

غزنی، افغانستان: صبح امروز يکی از فرماندهان طالبان اعلام كرد ۲ تن از گروگان‌های كره‌ای را بعدازظهر امروز آزاد خواهند کرد. عبدالله جل گفت: «اين دو زن هنوز در گروگان طالبان هستند اما بعدازظهر امروز، به نشانه‌ی حسن نيت ما، آزاد خواهند شد».

تهران، ایران: غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، صبح امروز در حاشیه‌ی مراسم روز خبرنگار که از سوی انجمن روزنامه‌‌نگاران مسلمان در تالار وحدت برگزار می‌شد، در باره‌ی استعفای وزیر صنایع گفت: «این موضوع را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب؛ من اطلاعی از این موضوع ندارم. این مسأله ‌مربوط به وزیر صنایع است و باید از خود وی جویا شوید». از سوی دیگر،‌ خبرگزاری فارس گزارش کرده است عليرضا طهماسبی، وزير صنايع و معادن، صبح امروز پس از نشست با معاونين خود، اين وزارتخانه را ترک كرده است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی: نخستين پياده‌روی فضايی سرنشینان شاتل «انديور» روز گذشته با موفقيت انجام شد. دو فضانورد شاتل انديور، به نام‌های ريک ماستراشيو و ديو ويليامز، در نخستين پياده‌روی فضايی خود در اين سفر، يک شاه‌تير جديد را به ايستگاه فضايی بين‌المللی متصل كردند.

تهران، ایران: نماينده‌ی خوی در مجلس شورای اسلامی از تمامی مسئولان فرهنگی، علمی و اجرايی كشور خواست برای تبديل مزار شمس تبريزی در خوی به يک مجموعه‌ی فرهنگی و گردشگری بين‌المللی بسيج شوند. به گزارش ایسنا،‌ جت‌الاسلام هاشم حجازی‌فر گفت: «كشورهاي دنيا با استفاده از عظمت فرهنگی ما در صدد هستند كه مفاخر فرهنگی ايران را به نام خود ثبت كنند و تا حدود زيادی در تحقق اين كار موفق بوده‌اند».

تهران، ایران: برای نخستين بار در ایران حراج اسب برگزار می‌شود. به گزارش ايسنا، محمود خراسانی، معاون اسب‌دوانی فدراسيون سواركاری ایران، با اعلام اين خبر گفت: «با سرمايه‌گذاری بخش خصوصی و ارائه‌ی طرحی مدون به فدراسيون سواكاری، ۴۲ رأس اسب با نظر كارشناسان خبره از كشور استراليا به ايران وارد شده و به قيمت تمام شده به حراج گذاشته خواهد شد». وی زمان برگزاری حراج اسب را ساعت ۱۶ روز پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد ماه، اعلام كرد و گفت اين مراسم در باشگاه سواركاری كلاک در اتوبان تهران - كرج برگزار خواهد شد.