تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

احضارکاردار سوییس دراعتراض به دستگیری هیات ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از احضار کاردار سوییس به دلیل دستگیری یک هیات ایرانی از سوی آمریکایی‌ها در بغداد خبر داد.

محمد علی حسینی روز چهارشنبه گفت: "در پی دستگیری هیات فنی ایرانی در بغداد كاردار سفارت سوییس (در غیاب سفیر سوییس) به عنوان حافظ منافع آمریكا در جمهوری اسلامی ایران به وزارت خارجه احضار شد."


تصویری که شبکه العالم از لحظه دستگیری منتشر کرد. فرانس پرس

به گزارش ایرنا، اعضای یک هیات ایرانی كه‌ به‌منظور انجام امور برق‌رسانی و به دعوت از وزارت برق عراق به این كشور سفر كرده بودند، شامگاه سه‌شنبه از سوی نیروهای آمریكایی بازداشت و امروز صبح آزاد شدند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اظهار داشت: "ایران مراتب اعتراض شدید این رویكرد مخالف با مقررات بین‌المللی و غیرقابل توجیه را به كاردار سوییس یادآور و خواستار انعكاس آن به مقامات آمریكایی و اخذ توضیحات از آنان شد."

در بیانیه وزارت امورخارجه ایران به نقل از محمد علی حسینی آمده است: "نیروهای آمریكایی در تلاشی مداخله جویانه و كارشكنانه، هیات كارشناسان وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران كه از سوی وزارت برق عراق برای مذاكره پیرامون چگونگی احداث نیروگاهی به بغداد رفته بودند را در هتل محل اقامت آنان دستگیر كردند."

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران "این اقدام آمریكا" را مغایر با مسئولیت‌های نیروهای خارجی در عراق" توصیف کرد و اظهار داشت "این مساله با تلاش سفارت جمهوری اسلامی ایران و مقامات عالی رتبه عراقی فیصله یافت" و هیات ایرانی "آزاد شدند."

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای آمریکایی یک هیات ایرانی و از جمله دو دیپلمات را شب هنگام در بغداد دستگیر کردند.

این هیات ایرانی، سه شنبه شب در یک ایست بازرسی در نزدیکی هتل شراتون بغداد متوقف شدند.

نیروهای آمریکایی می‌گویند 15 سرنشین چهار خودرو که هشت نفر آنها ایرانی بوده‌اند دستگیر شده و از سرنشینان عراقی یک مسلسل AK-47 و دو کلت به دست آمده است. با این حال، مقامات ایرانی و عراقی شمار ایرانی‌ها را هفت نفر اعلام کرده‌اند.


نیروهای آمریکایی تایید کرده‌‌اند که این عراقی‌ها محافظ هیات ایرانی بوده‌اند اما می‌گویند مجوز حمل سلاح باخود نداشته‌اند.

برپایه این گزارش به این چهار خودرو اجازه تردد داده می‌شود اما نیروهای آمریکایی با حضور در محل اقامت آنها به تفتیش اتاق‌ها می‌پردازند و برای بازجویی این افراد را با خود می‌برند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از کارکنان هتل گزارش می‌دهد که یک زن نیز در هیات ایرانی حضور داشت. همچنین گزارش می‌شود که به دستگیر شدگان دستبند و چشمبند زده شده بود.

حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد به ایرنا گفت این هیات بامداد روز چهارشنبه پس از آزادی به دفتر نوری ‌المالکی تحویل داده شدند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)