تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه شد

پارلمان ترکیه در سومين دور انتخابات رياست جمهوری این کشور، امروز،‌ سه‌شنبه، عبدالله گل را برای هفت سال به مقام ریاست جمهوری برگزید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالله گل، که به‌خاطر گذشته‌ی اسلامگرایانه‌اش بشدت مورد انتقاد جریان‌های سکولار در کشور است، در انتخابات امروز توانست ۳۳۹ رأی را از مجموع ۵۵۰ رأی کسب کند.

او در این دور تنها به ۲۷۶ رأی (اکثریت نسبی) نیاز داشت. حزب حاکم عدالت و توسعه ۳۴۱ کرسی از مجموع ۵۵۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

دو نامزد دیگری که در انتخابات امروز با گل رقابت می‌کردند صباح‌الدين چاكماک اوغلو، نامزد حزب حركت ملی، و تايفون ايچلی، نامزد حزب دموكرات چپ، بودند. چاکماک ۷۰ رأی و ایچلی ۱۳ رأی را به خود اختصاص دادند.

روزهای دوشنبه و جمعه‌ی هفته‌ی گذشته در دورهای اول و دوم این انتخابات،‌ هیچ‌یک از نامزدها نتوانست حایز اکثریت مطلق آرا شود و انتخابات به دور سوم کشیده شد.

نتیجه‌ی انتخابات امروز پیروزی درخشانی برای حزب عدالت و توسعه و شخص عبدالله گل محسوب می‌شود.

نامزدی عبدالله گل ۵۶ ساله، در ماه آوریل با مخالفت جدی نیروهای سکولار روبه‌رو و سپس منتفی شد.

مرتبط:

ـ عبدالله گل نامزد رياست جمهوری تركيه شد
ـ کناره‌گیری گل از نامزدی ریاست‌جمهوری ترکیه
ـ عبدالله گل در این دور انتخاب نشد
ـ عبدالله گل برای دومین بار رأی نیاورد

نظرهای خوانندگان

گل بود به سبزه هم اراسته شد!!!این اتفاق خجسته و میمون را به عموم مسلمانان جهان علی الخصوص برادران و خواهران مسلمان ترکیه تبریک عرض می کنم.از این لحظه به بعد ترکیه می تواند تعطیل کند و برود بنشیند به انتظار نتایج سحر!تا بعد؟؟؟

-- کاوه ، Aug 28, 2007 در ساعت 02:22 PM

اسلام گرایان ترکيه جريانی ميانه اند و با راديکال های ایرانی کاملا متفاوت و پيروزی آن ها در اين انتخابات برای موفقيت های شان بوده نه به خاطر شعار هايشان . بنابراين در مجموع اين پیروزی نباید موجب خوشايند راديکال ها باشد. الف - م تهران

-- georg_alberto@yahoo.com ، Aug 29, 2007 در ساعت 02:22 PM

ترکیه‌ای ها دارن اشتباه 25 سال پیش ما رو مرتکب می‌شن. اینجاست که باید گفت خلایق هرچه لایق!

-- هادی ، Aug 30, 2007 در ساعت 02:22 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)