تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۶ شهریور


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۶ شهریور ۱۳۸۶
۲۸ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

رشت، ایران: رييس قوه‌ی قضاييه‌ی ایران گفت: «عصر حاضر دوران طلايی قوای سه‌گانه در كشور است». به گزارش ایرنا، محمود هاشمی شاهرودی امروز در جمع قضات و كاركنان دادگستری گيلان گفت: «امروز وضع مديريت كشور در كلان، و مديريت‌های بخشی در استان‌ها بسيار خوب، منسجم و مقتدرانه است و همه‌ی دستگاه‌ها و قوای سه‌گانه در شرايط بسيار خوبی به سرمی‌برند».

کابل، افغانستان: ستاد فرماندهی نيروهای ناتو در افغانستان امروز اعلام كرد ۳ تن از نیروهایش در عملياتی انتحاری در شرق افغانستان کشته شده‌اند. این ستاد بدون اعلام ملیت قربانیان محل انفجار را روی پلی در حال ساخت اعلام کرد. همچنین ۶ نفر در این انفجار مجروح شدند.

آتن، یونان: احزاب مخالف نسبت به ناکارآمدی دولت یونان در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های این کشور اعتراض کردند. دولت نیز اعلام کرده است قصد دارد در باره‌ی احتمال عمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها، که امروز وارد پنجمین روز خود شد و تاکنون بیش از ۶۰ قربانی گرفته است، تحقیقی را آغاز کند. بسياری از نقاط منطقه‌ی كوهستانی پلوپونز كه بيشترين خسارت را در اين آتش‌سوزی‌ها دیده‌اند، همچنان در آتش می‌سوزند. تاکنون ۲۶ ‬نفر به اتهام ایجاد آتش‌سوزی عمدی بازداشت شده‌اند.

تهران، ایران: وزارت خارجه‌ی ایران اعلام کرد روز گذشته کاردار سفارت روسیه در تهران را فراخوانده است و مراتب اعتراض ایران نسبت به «رفتار غيرمعمول مأمورين پليس فرودگاه مسكو با هيأت پارلمانی جمهوری اسلامی ايران» را به وی ابلاغ کرده است. به گزارش ایرنا، روز گذشته دودوف، كاردار سفارت روسيه، در غياب سفير آن كشور، در دیدار با رييس اداره‌ی اول کشورهای مشترک‌المنافع وزارت خارجه‌ی ايران، ضمن ابراز تأسف از مشكل پيش‌آمده اعلام كرد موضوع را در اسرع وقت به اطلاع مقامات كشورش خواهد رساند.

سئول، کره جنوبی: طالبان موافقت کرد ۱۹ گروگان کره‌ای را که در اختیار دارد آزاد کند. چئون هو سئون، سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی امروز تایید کرد نیروهای طالبان پذیرفته‌اند در ازای «خروج نیروهای کره‌ای از افغانستان تا پایان سال و همچنین توقف فعالیت میسیونرها (مبشران مذهبی) در این کشور» ۱۹ گروگان خود را آزاد کنند. ظهر امروز نیز قاری محمد بشير، یکی از مذاكره‌كنندگان گروه طالبان با هيأت كره‌ای به خبرنگاران اعلام کرد در گفت‌وگوهای دوجانبه، بر سر آزادی گروگان‌ها توافق صورت گرفته است.

واشنگتن، آمریکا: شرکت یاهو روز گذشته از دادگاهی در آمریکا خواست تا پرونده‌ی شکایت علیه این شرکت را مختومه اعلام کند. پیش از این، يک گروه حقوق بشر از شركت اينترنتی ياهو، برای همدستی با دولت چين در زندانی شدن و شكنجه‌ی افراد شكايت كرده بود. یاهو در درخواست رسمی خود این پرونده را «سیاسی» دانسته و گفته است در كشورهايی كه فعالیت دارد، چاره‌ای جز پيروی از قوانين محلی ندارد: «حقوق مربوط به آزادی بیان در آمریکا، آن‌چنان که ما می‌فهمیم، در چین قانونی نیستند». در شکایت گروه حقوق بشر علیه یاهو، به فردی چینی اشاره شده است که پس از اين‌كه شركت ياهو ای‌ميل و آی‌پی او را در اختیار مقام‌های چینی گذاشت، دستگير و به ۱۰‬ سال زندان محكوم شد.

آنکارا، ترکیه: سومين دور انتخاب رياست جمهوری تركيه از ساعاتی پیش در پارلمان این کشور آغاز شد. در اين انتخابات عبدالله گل، نامزد حزب حاكم عدالت و توسعه، صباح‌الدين چاكماک اوغلو، نامزد حزب حركت ملی، و تايفون ايچلی، نامزد حزب دموكرات چپ، رقابت می‌کنند. در روزهای دوشنبه و جمعه‌ی هفته‌ی گذشته در دورهای اول و دوم این انتخابات،‌ هیچ‌یک از نامزدها نتوانست حایز اکثریت مطلق آرا شود و انتخابات به دور سوم کشیده شد. انتظار می‌رود نامزد حزب عدالت و توسعه، که ۳۴۱ کرسی از مجموع ۵۵۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد،‌ در انتخابات امروز به ریاست جمهوری برگزیده شود.

یون‌نن، چین: سيل در ایالت يون‌نن، در جنوب غربی چين، تاکنون ۱۴ ‬كشته و ۶ مفقود بر جای گذاشته است. به گفته‌ی مسئولان محلی، جاری شدن سيل به ۶۰۰ ‬كيلومتر راه آسفالت در این ایالت خسارت‌هایی عمده وارد کرده است. درحال‌حاضر بيشتراز يكصد هزار دستگاه خودرو در راههاي ارتباطي اين استان متوقف شده‌اند.

تهران، ایران: غلامعلی حداد عادل گفت: «برای مدرسه شدن دوباره‌ی دارالفنون به رييس جمهور نامه نوشته‌ام». به گزارش ایسنا، رييس مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم پنجاهمين سالگرد فعاليت شركت چاپ افست، گفت: «مؤسسات باسابقه برای يک كشور سند افتخار محسوب می‌شوند.‌ اما گاهی وقت‌ها اين موضوع را فراموش می‌كنيم؛ به‌طوری كه دارالفنون كه از سال ۱۲۰۸ مدرسه بوده تعطيل و تبديل به يک مؤسسه می‌شود».

ایروان، ارمنستان: ماركو گريگوريان، نقاش و مجسمه‌ساز، روز گذشته در ۸۲ سالگی در ارمنستان درگذشت. به گزارش ايسنا، به نقل از ژانت لازاريان، هنوز محل دفن وی در ايران يا ارمنستان مشخص نشده است. گريگوريان سال ۱۳۰۴ در خانواده‌اى ارمنى در روسيه به دنيا‌ آمد و سپس همراه با خانواده‌اش به ایران مهاجرت كرد. گریگوریان نقشی برجسته در آموزش نقاشی پیشرو به هنرمندان ایرانی داشت و از جمله شاگردان او می‌توان به حسين زنده‌رودی و فرامرز پيلارام اشاره کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)