تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نگرانی انجمن دفاع از حقوق زندانیان از وضع حسن‌پور و بوتیمار

انجمن دفاع از حقوق زندانیان نسبت به وضعیت عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار ابراز نگرانی کرد.

این سازمان ایرانی با انتشار بیانیه‌ای خبر از اعتصاب غذای این دو زندانی داده است.

در بخشی از این بیانیه که در سایت این انجمن منتشر شده، آمده است: "اعتصاب غذا در زندان گرچه طبق آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی در ایران و نیز در همه زندان های ممالک توسعه یافته ممنوع است و از لحاظ حقوق بشری نیز به دلیل اینکه به جان زندانی آسیب می زند قابل دفاع نیست اما هنگامی که یک زندانی همه راه‌های استیفای حقوق خویش را مسدود ببیند ممکن است به ناگزیر به آن متوسل ‌شود".

این بیانیه می‌افزاید: "(در)تازه‌ترین نمونه دو زندانی کرد به نام‌‌های عدنان حسن‌پور و هیوا بوتیمار... بیش از یکماه است در اعتصاب غذا و در موقعیت نگران کننده‌ای بسر می برند".

انجمن دفاع از حقوق زندانیان خاطر نشان می‌کند "بدون ورود به ماهیت امر و اتهام این افراد، دفاع از سلامتی آنان و هر زندانی دیگر وظیفه" این سازمان است.

در ادامه این بیانیه آمده است: "خواسته‌های این افراد بسیار محدود و قابل اجابت است. آنان درخواست انتقال به بند عمومی و برخورداری از حقوق معمول سایر زندانیان از جمله ملاقات با خانواده و وکلای خویش را دارند. تجربه نشان داده است که گاهی به دلیل بی توجهی به درخواست های معمولی و حقوقی زندانیان از سوی برخی از مسئولان، یک موضوع جزئی به یک بحران تبدیل شده است و این روش به دور از خرد ورزی و صلاح و صواب است".

شعبه یكم دادگاه عمومی و انقلا‌ب سنندج، برای حسن پور و بوتیمار به اتهام" محاربه" حكم اعدام صادر کرده است.

صالح نیکبخت یکی از وکلای مدافع بوتیمار و حسن پور با یادآوری اینکه اتهامات مطرح شده به این دو نفر ارتباطی به کار روزنامه‌نگاری آنها نداشته است در گفتگویی با روزنامه اعتماد ملی از صدور حکم مرگ انتقاد کرد و گفت: " صدور حكم اعدام برای این افراد و اتهامات وارده حتی در كیفرخواست بر فرض صحت اتهامات هم بسیار شدید و هم بی‌پایه و اساس است و چنین به نظر می‌رسد كه قاضی صادركننده ، توجهی به مصادیق محاربه نداشته است".

صالح نيكبخت در گفت وگو با اعتماد ملی: اتهامات اين دو جوان مصداق محاربه نيست

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)