تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ورود گروگان‌های ایرانی به زاهدان

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد، 21شهروند ایرانی که در جریان گروگان‌گیری‌های منطقه سیستان و بلوچستان به دست افراد مسلح ربوده و به پاکستان منتقل شده بودند، پس از آزادی عصر امروز وارد زاهدان شدند.


برپایه این گزارش، 15شهروند ایرانی گروگان گرفته شده در حادثه بامداد یکشنبه در محور چابهار به ایرانشهر که توسط افراد مسلح به پاکستان منتقل شده بودند به همراه 6شهروند دیگر که طی ماه‌های اخیر توسط گروه‌های مسلح ربوده شده بودند، عصر امروز وارد فرودگاه زاهدان شدند.

فارس می‌افزاید شهروندانی که در حادثه گروگانگیری اخیر چابهار به گروگان درآمده بودند "با تلاش و پیگیری‌های گسترده وزارت کشور، استاندار، شورای تامین استان سیستان و بلوچستان و همکاری و هماهنگی نیروهای انتظامی و نظامی طی عملیاتی با محاصره اشرار از دو سوی مرز و با همکاری صمیمانه وزارت کشور و پلیس پاکستان آزاد شده و در کنسولگری ایران در کویته تحویل هیات اعزامی وزارت کشور شده‌ و در کمال صحت و سلامت به خاک کشور وارد شدند".

آزادشدگان به وسیله یک فروند هواپیمای فوکر هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران از کویته پاکستان به زاهدان انتقال یافته‌اند.

خبرگزاری فارس نام‌های این آزاد شدگان را بدین شرح اعلام کرده است: محمدرضا شاه محمدی، مهدی پاک، علی اصغر حاجی پور، علی زارعی ، نوروزعلی رجبلو، محمدرضا جهرمی، اکبر خمر، سیدرضا حسینی، محمد صورتی ، ذبیح‌الله ایوبی، کشتیگر ملاشاهی، مهدی زارعی، ابراهیم اورلو، رجبعلی ابراهیمی، امید اکبری، علی اصغر حیدری، جعفر عاقلان، محمد بهاری، سید حمید اسدی، سید ولی الله موسوی و پرویز بوجال.

بر پایه گزاش فارس در مذاکره‌های انجام شده میان استاندار سیستان و بلوچستان ایران و حکمران ایالت بلوچستان پاکستان، پلیس این ایالت در عملیاتی محل استقرار افراد مسلح در منطقه «مند» تربت بلوچستان پاکستان را به محاصره درآورد.

برپایه این گزارش، در این عملیات 21 گروگان آزاد و تعدادی از افراد مسلح کشته و زخمی و شماری نیز دستگیر شدند.

با این حال گزارش می‌شود "17" نفری که از سوی دولت پاکستان درپیوند با این حادثه دستگیر شده‌اند، همچنان در خاک پاکستان هستند و تا روز چهارشنبه اسلام‌آباد از استرداد آنها به تهران خودداری کرده است.

سخنگوی استانداری سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت: "پلیس پاکستان مدعی آن است که اشرار حادثه چابهار به ایرانشهر تبعه کشور پاکستان هستند و به همین دلیل از استرداد انان سرباز می‌زند".

حسنعلی نوری اظهار داشت: "علیرغم آن‌که اشرار حادثه چابهار به ایرانشهر توسط نیروی انتظامی شناسایی شده و با توجه به وابستگی آنان به گروهک تروریستی جندالله، تابعیت ایرانی آنان مشخص است ولی پلیس پاکستان با بهانه تراشی و بیان اینکه آنان پاکستانی هستند تمایلی برای استرداد اشرار به ایران را ندارد".

نوری افزود: "2 کشور ایران و پاکستان بر اساس توافق 2 طرفه ملزم به استرداد مجرمینی هستند که به خاک 2 کشور متواری می‌شوند و رویکرد پلیس پاکستان حاکی از نوعی تلاش برای عدم استرداد مجرمان شرور حادثه چابهار به ایرانشهر به کشورمان هستند".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)