تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خاتمی: صدایم با همه ناتوانی درجهان شنیده می‌شود

محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران در نشست بنیاد باران هدف خود از رفتن به سفرهای خارجی را تشریح کرد و اظهار داشت "شرایط طوری شده است که هم در ایران به من که کوچکتر از همه شما و همه ملت ایران هستم هم در عرصه‌های جهانی به عنوان یک روحانی مسلمان یک نوع توجهی بشود".


محمد خاتمی در این نشست با طرح این مطلب که "شاید از من پرسش شود که چه لزومی دارد بنده به بعضی سفرها می روم" با اشاره به اهمیت خاورمیانه و شرایط ژئوپولتیک ایران گفت: "من در مذاکراتی که در غرب دارم می گویم که بیایید دمی از دید من شرقی به غرب نگاه کنید، من درشرق از غرب، دموکراسی آن را ندیده‌ام ... من شاهد حکومت‌هایی بودم که به جای اندیشیدن به منافع ملت و سرزمین خود به منافع دیگران اندیشیده‌اند و این حکومت های فاسد و مستبد مورد حمایت سیاست‌های غربی بوده‌اند".


محمد خاتمی. فرانس پرس

خاتمی افزود: "من شاهد فقر، تبعیض، عقب ماندگی کشور خود بوده‌ام و شاهد این بوده‌ام که فاسدترین حکومت‌های خودکامه و وابسته‌ترین حکومت‌های مستبد مورد حمایت قدرتهایی بوده‌اند که از غرب به این سو می آمدند. من اینگونه غرب را می‌بینم. طبیعی است، که این دید، یعنی دید نسبت به وجه استعماری غرب به صورت طبیعی و عاطفی و عکس العملی به ذات تمدن غرب سرایت پیدا کند و یک نوع بدبینی به تمدن غرب پیدا شود. و باز اعمال معیارهای دو گانه و رفتارهای غیر عادلانه هم سبب می شود یک حرکت هایی اینجا پیدا شود که فکر بکند برای حفظ حرمت و منافع خود راهی جز توسل به زور در برابر غرب ندارد و این تقابل از این ذهنیت حاصل و یا تشدید می شود در حالیکه اگر غرب از غرور خود می کاست و از دستاوردهایی که بدست آورده است در خدمت رشد همه بشریت قرار می داد، اوضاع دیگری را شاهد بودیم".

به گزارش آفتاب رییس بنیاد باران در ادامه سخنان خود گفت: "وقتی در اسکندریه یک خبرنگار از من پرسید پیامی دارید که به ملت امریکا بدهید؟ گفتم به ملت امریکا زیاد پیام داده‌ام ولی اگر شما می خواهید پیامی از سوی من به آنها بدهید بگویید : امریکا کشور بزرگی است، ملت امریکا، ملت بزرگی است و به حق دارای برخورداری‌ها و دستاوردهای عظیم است . جهان انتظار دارد که این دستاوردها و این امکانات و این مکانتی که امریکا پیدا کرده است در خدمت رشد و پیشرفت همه بشریت قرار بگیرد و نه اینکه از این قدرتِ آمریکا برای سرکوب، اشغال و پایمال کردن حقوق ملت های دیگر سوء استفاده شود. این ملت امریکا است که باید آن را احساس کند، ملت امریکا می تواند با همه وجود به سوی جهانی برود و کمک کند که در جهان عدل، برخورداری از امنیت و صلح برقرار باشد. مشکلات ما این است که سیاستمداران آمریکا از این امکانات برای تحمیل جنگ و تبعیض و اعمال معیارهای دو گانه سوء استفاده کرده‌اند و این ملت امریکاست که نباید بگذارد از آن حیثیت و دستاوردهایی که دارد چنین سوء استفاده هایی شود و به سوء ظن های تاریخی دامن زده شود".

رییس‌موسسه گفتگوی تمدن‌ ها در ادامه اظهار داشت: "اسلام دارای یک بینش، منش وروشی است و غرض آن هم نجات انسان است و نه تنها خود مسلمانان، بلکه همه بشریت البته غرب هم مبانی فلسفی و ارزشی خود را دارد؛ و در یک فضای عاری از سوء ظن این دو می توانند با هم گفتگو و تبادل اندیشه کنند. همچنان که در تاریخ رخ داده است. غرب توانسته از اسلام بگیرد، اسلام هم توانسته از غرب بگیرد. امروز هم می شود این مسئله را انجام داد اگر جنبه های سیاسی استعماری و جنبه های سیاسی و خشونت گرا از متن و روح غرب و اسلام جدا کنیم".

وی با اشاره به اینکه، "در این دنیا متاسفانه و یا خوشبختانه با این صدا‌های بلندی که هست صدای من با همه ناتوانی که دارم ، شنیده می شود"، گفت: "البته شنیده می‌شود معلوم نیست که قبول شود، ولی با احترام شنیده می‌شود؛ به هر حال شرایط طوری شده است که هم در ایران به من که کوچکتر از همه شما و همه ملت ایران هستم هم در عرصه‌های جهانی به عنوان یک روحانی مسلمان یک نوع توجهی بشود، البته من از اسلامی دفاع می کنم که طرفدار حقوق انسان است. من از اسلامی دفاع می کنم که برای آزادی احترام قایل است، من از اسلامی دفاع می کنم که در قانون اساسی آن آمده است. حاکمیت بر جهان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم گردانیده است و هیچکس حق ندارد که این مساله را از انسان بگیرد و من از این اسلام دفاع می کنم. و معتقدم خیلی از این خشونت گرایی‌ها با روح اسلام بیگانه است. اما از معنویت اسلام از اصول اسلام، از اسلامی که خواستار استقرار یک نظام اجتماعی، سیاسی ، فرهنگی، اقتصادی پیشرو هست دفاع می کنم".

رییس جمهوری پیشین ایران افزود: "باید کوشید که افکار عمومی در دنیای اسلام و غرب را از قشری های ظاهر پرست و خشونت‌گرا گرفت و در اختیار منطق و عقل و معنویت و اخلاق قرار داد. این رسالتی است که در خودم احساس می کنم و فکر می کنم این زمینه را نباید از دست داد. اما این به هیچ وجه به این معنا نیست که به ایران توجه نداشته باشم و حتی اعلام می‌کنم برای آرامش دل خیلی‌ها که قدرت را خیلی دوست دارند. من عطای قدرت رسمی را به لقای آن بخشیدم تا قدرتمندان احساس نکنند کسان دیگری مدعی هستند و مزاحم آنها هستند، اما مطمئن باشند که بنده به سرنوشت ملت، انقلاب، اسلام، هیچ وقت پشت نخواهم کرد و همه کسانی که دارای تفکر درست، دلسوز انقلاب و شایستگی هستند دعوت حضور می کنم و کمک و مساعدت می کنم تا در عرصه حضور داشته باشند و بیایند خدمت خودشان را به ملت انجام دهند . البته ما و کسانیکه دارای تفکر ما هستند نمی خواهند جا را برای کسی تنگ کنند اما انتظار داریم و اعلام می کنیم که نمی خواهیم جا برای ما تنگ شود. فضا را سالم و آزاد بگذارند".

وی یادآور شد: "جاها را ملت باید تعیین کند و ملت در صورتی جاها را تعیین می کند که در یک فضای آزاد ، آرام و امن امکان تصمیم گیری و اعلام تصمیمش وجود داشته اشد. انتخاب بکند و همه باید برای این کار تلاش کنیم و یقینا در همه انتخابات در همه عرصه ها باید حضور داشت و همه دوستانم را دعوت می کنم که در همه عرصه ها حضور داشته باشند و همه برای خدمت به انقلاب و ملت تلاش خواهیم کرد".

نظرهای خوانندگان

البته نظرات ایشان از نظر من کاملا صحیح است فقط مشکل اینجاست که در حال حاضر مردم عادی هم مشکل غرب را دارند و هم طبق معمول مشکل دولت خودی که نه در خارج آبرویی برای ایران باقی گذاشته و نه در داخل گوشش بدهکار مشکلات مردم.
شهروند معترض به اوضاع داخلی و خارجی

-- بدون نام ، Aug 19, 2007 در ساعت 11:49 PM

جناب خاتمی، اين اسلامی که شما از آن سخن ميگيد هنوز در حالات .. ميباشد. انتقاد از غرب خوب است ولی انتقاد از خود يعنی انتقاد از اسلام بهتر. کمی هم در زمينه اصلاحات اساسی در اسلام خود تلاش کنيد.

-- mamal_8 ، Aug 19, 2007 در ساعت 11:49 PM

معلوم نیست این خاتمی کی میخواهد دست از عوام فریبی و دروغ و کلک بردارد.بعد از هشت سال فریبکاری و تلاش برای بقا جمهوری اسلامی باز هم دست بر دار نیست.

-- رضا ، Aug 19, 2007 در ساعت 11:49 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)