تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعتراض افغانستان به پخش سریال چهارخونه

رایزن فرهنگی افغانستان درایران به پخش سریال چهارخونه از شبکه سه سیما اعتراض کرد.

مجموعه تلویزیونی چهارخونه به کارگردانی سروش صحت که مدتی ست از شبکه سه سیما پخش می‌شود، به تازگی اقدام به افزودن شخصیتی جدید به نام شنبه کرده ‌است. این نقش که توسط جواد رضویان ایفا می‌شود، جوانی افغانی است که قصد دارد با استفاده از سادگی اعضای خانواده سریال، از آنها سوء استفاده کند.

n00001160-b.jpg

تخاری رایزن فرهنگی افغانستان در تهران به سایت فرا رو گفت: "تهیه‌کنندگان این سریال بدون درنظر گرفتن موازین اخلاقی و مشترکات فراوان فرهنگی دو کشور، اقدام به نمایش چهره‌ای غیرواقعی از جوانان افغان کرده‌اند که این اقدام قطعا در روابط دو کشور تأثیر منفی برجای خواهد گذاشت".

رایزن فرهنگی افغانستان افزود این سفارتخانه قصد دارد مراتب اعتراض خود را پورمحمدی مدیر شبکه سه اعلام کند.

نظرهای خوانندگان

nemiidunam in che akhlaghiyeh rah oftadeh har chi tanz misazan ye ki eteraz mikoneh farda pasfarda yeho didi ADAm
umad goft shoma darid be ensan tohin mikonid

-- babak ، Aug 17, 2007 در ساعت 10:43 PM

متاسفانه فکر میکنم که نژاد پرستی در ما ایرانی ها بسیار زیاده. این نسلی که مهاجرت کرده به خارج از کشور بعد از اینکه اینجا مواجه میشه با رفتار نژادپرستانه بلافاصله به این درک میرسه که چقدر تفرکاتش در مورد خارجی ها در داخل ایران (منظور اغلب افغان هاست) نژاد پرستانه بوده. انصافا انکار نکنیم ، نسبت به افغان ها نژاد پرست هستیم.
مرسی از رادیو زمانه بابت درج این خبر

-- مجتبی ، Aug 18, 2007 در ساعت 10:43 PM

من فقط یک روز وقسمت کوتاهی ازاین سریال بی مزه رادیدم . نتیجه گیری کارگردان ونویسنده ازاین نقش وشخصیت چه خواهد بود نمی دانم اما درآن قسمتی که من دیدم یک جوان افغانی بصورت یک حقه باز دریک خانواده نشان داده می شد که بعنوان یک ایرانی آنرا نمی پسندم وتائئد نمی کنم.

-- محمد ازآلمان ، Aug 18, 2007 در ساعت 10:43 PM

پخش این سریال ممکنه تصویر عوامانهء حضور افغانها در ایران را بیش از پیش مخدوش کند. اما ارائهء چنین تصویری همچنانکه به به تصویر جامعهء مهاجر افغان در نزد افکار عمومی ایران ضربه می زند نشان از عمق این اعتقاد عمومی حتی در نزد خواص ایرانی است که افغانها، شریر و دزد و ... هستند و انتخاب این شخصیت در آن سریال فقط از همین روحیه ناشی می شود نه مسایل طنز و هنر و باروری طنز ایرانی! یعنی این انختاب انخابی است آگاهانه، نه تصادفی. حضور افغانها در ایران یک واقعیت است. نمی دانم چرا هنوز این نژاد والا، این انسانهای برتر و با فرهنگتر و غیر دزد و ناآدمکش،مدرن و بهتر از آب روان! در نژادپرستی بسیار بدوی، و یک حس از خودبرتر بینی کاذب و غیر انسانی غلط می زنند و از آ« کیف هم می کنند و در همین راه آثار هنری هم می آفرینند. من خودم سالها در ایران زندگی نموده ام، شاید بیشتر از نیمی از عمرم را، و دست آورد و فهم من از جامعهء ایران متاسفانه همین است که در بالا آوردم.

-- فرهاد ، Aug 18, 2007 در ساعت 10:43 PM

بابااین بد بخت که چند بار گفته من ایرانی ام ولی خودمو افغانی جا زده ام تا کار گیرم بیاد بی خودی دعوا نکنید. تازه نباید طنز را با جدی اشتباه گرفت.

-- الهام ، Aug 18, 2007 در ساعت 10:43 PM

فرق "طنز ناب" استادانی مثل مدیری با "طنز در پیتی" سروش صحت اینجا معلوم میشود. وقتی اینکاره نباشی ولی با باند بازی خودت را به صدا و سیما قالب کنی و هنری هم نداشته باشی برای خنداندن مجبوری به اقوام دیگر توهین کنی

-- رضا تهران ، Aug 18, 2007 در ساعت 10:43 PM

در تلويزيون ايران مشكلات مردم پخش نمي شود لذا به برنامه اينچنيني روي آورده اند.

-- يدالله ، Aug 18, 2007 در ساعت 10:43 PM

اشتباهی که مغفول مانده !
شنبه جوانی ایرانی است که نقش یک جوان افغانی را بازی میکند. یعنی در متن فیلم هم شنبه یک جوان ایرانی است نه افغانی. این مطلب فقط بمنظور روشن سازی مطلب است نه تائید فیلم بی ارزش چارخونه.

-- بدون نام ، Aug 18, 2007 در ساعت 10:43 PM

عزیزان مثل اینکه متوجه نشدید.
شما می دانید این سریال چه کثافت کاری ای را راه انداخته است؟
به قول «بدون نام» شنبه نقش یک جوان افغانی را بازی می کند. ولی ایرانی نیست. شما برنامه دیشب را دیدید یا نه. حامد یا همان چهار شنبه در موقع خواستگاری می گوید که پدر و مادر من در ایران نیستند و مثلا در اروپا هستند.
دوستان عزیز دو جوان که یکی اسمش شنبه باشد و دیگری چهارشنبه و افغانی هم نباشند و لهجه ایرانی هم نداشته باشند و به طور سخیفی لهجه افغانستان و تاجیکستان را تقلید کنند شما را به چه چیزی راهنمایی می کند.
بله به فکر نویسنده بی هنر این برنامه این دو جوان افغانی نیستند و شنبه می خواهد خود را افغانی جا بزند ولی شما نمی دانید بین شنبه و چهارشنبه «دوشنبه » وجود دارد.
این برنامه با بی هنری تمام مردمان دو کشور هم پیوند ما را اینطور به مزحکه گرفته اند.
من یکی که از روی همشون خجالت می کشم

-- علی ، Aug 22, 2007 در ساعت 10:43 PM

این طنز به افغانها اصلا توهین نشده بلکه به خود ما ایرانیها توهین شده مثلا اینکه ما ایرانیها فرصت طلب پول پرست نژاد پرست...

-- یک دوست ، Aug 25, 2007 در ساعت 10:43 PM

آخه یکی نیست بگه باباجون برین خودتونو مسخره کنید خوب افغانستان هم بلده میره فیلمهای ضد ایرانی می سازه و میره تو تلویزیون هاش پخش می کنه اون وقت روابط خوبی که بین هم داریم قطع میشه

-- رضا فدایی ، Aug 27, 2007 در ساعت 10:43 PM

به نظر من این برنامه بسیار بی ادبانه و بی شرمانه است چرا که استفاده از اسامی هفته برای اشخاص آن هم در مورد اتباع کشوری که خودش فارسی زبان است و اسم های جالب و با محتوا دارد چه معنا و مفهومی غیر از توهین و تحقیر دارد ؟
اگر قصد کارگران توهین و تحقیر و اهانت به ملت و مردم افغانستان نیست چرا از اسم های عادی و مرسوم استفاده نمی کند ؟
فقط خواستم یکی از دلائل توهین آمیز بودن این سریال را بیان کنم و الا ...

-- مرادی ، Sep 10, 2007 در ساعت 10:43 PM

به نظر من این سریال جز توهین و تحقیر افغانها روش دیگر را درپیش نگرفته است

-- زکی صالحی ، Sep 12, 2007 در ساعت 10:43 PM

تحقیر دیگران، و نه به اصطلاح خودی، در ایران امری نهادینه و معمولیست، مخصوصا وقتی پای دستگاه حاکمه در کار باشد.

-- فرهنگ ، Sep 16, 2007 در ساعت 10:43 PM

به نظر من این سریال بسیار جالب و پر محتوایی است و اصلا قصد توهین به برادران افغانی راندارد .

-- بدون نام ، Sep 21, 2007 در ساعت 10:43 PM

من تاهنوزاین سریال ندیده ام اما همین قدرمیگویم که مدیرمسعول این برنامه نباید که این سریال براپخش کند چراکه حساسیت های زیادی درقبال خواهد داشت . وهرملت کی میخواهد احترام شود باید دیگران رانیز احترام کند.وباید گفت که هرکس که این برنامه راآماد کر ده است با ید صدمی اندیشید . وازبرادران وخواهران ایرانی خود میخواهم که برعلیه این سریال مزخرف ازخودعکسلعمل شدید نشان دهند تاازنشرمجددآن جلوگیری شود

-- عبدالجمیل بارکزی ، Sep 22, 2007 در ساعت 10:43 PM

man in serial ra nadidam ,
Vali bare digar az irani bodanam sharmgin shodam ,Laanat be in jamaate nejad paraste irani!!!! agar sharayete afghanha ra ba iraniha besanji nesbat be sharayete zendegihashan az majmoee iraniha ba sharafat taran.
Sharmat bad nejad parast!!

-- mohajere mollazade irani ، Sep 30, 2007 در ساعت 10:43 PM

من طنز چارخونه را از قسمت اول تا 69 تماشا کردم. در یکی از قسمتهای این سریال، حامد به شنبه میگوید: شنبه چرا خودت را افغانی معرفی کردی؟ و شنبه گفت: اگر خودم را افغانی معرفی نمیکردم، به من کار نمیدادند! اما متاسفانه در بعضی از قسمتهای این سریال، به ملت افغانستان توهین شده است. افغانستان بخشی از خاک ایران بوده و توهین به افغانستان، یعنی توهین به ایران و ایرانی است. من خوشحالم که دوستان عزیز ایرانی ما در خارج از ایران، متوجه مشکلات فراوان مهاجرت در غربت شده اند و ما افغانستانی ها را که روزی در آغوش گرم مادر خود (ایران) بودیم، درک میکنند و دوست دارند. سپاسگزاریم.

-- فهیم ، Nov 12, 2007 در ساعت 10:43 PM

باسلام
برادرافغاني كجايي كاري عزيزدل برادر ما تركهاي ايران درراه اين مملكت جانبازيهاكرده ايم وقتي جنگ است به مامي گويند آذربايجان سرايران است وشما غيورمردان آذربايجان افتخارايرانيد تا ما برويم سينه راسپربلاي اينهابكنيم وقتي صلح وسازندگي هست ما درروزنامه رسمي ارگان دولت سوسك ميشويم ودرفيلمهاسريالهاوبرنامه هاي شومن ها كودن وسوپور ومايه خنده اينها بااينكه خودشان بهترميدانند آذربايجان سرآغازبيداري ايران است وتركها وبخصوص تبريز شهراولين هاي ايران است اولين روزنامه اولين چاپخانه اولين مدرسه به سبك امروزي مهداولين شعرنووبنيان گذارادبيات سياسي وفكاهي ايران و... ماراتحقيرمي كنند باسياست آسيميلاسيون زبان وفرهنگ مارامي خواهندازبين ببرندچه رسدبه شما كه هموطن اينهانيستيد

-- علي اسماعيل لو ، Nov 18, 2007 در ساعت 10:43 PM

قال الله تعالی: لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونو خیرا منهم و لا نساء من نساء
متاسفانه در تنهاترین کشور شیعی جهان که خود را پیرو اهل بیت (ع) می دانند و در رسانه دولتی و رسمی مشاهده ‏می کنیم با کمال وقاحت یک ملت مسلمان به سخره گرفته می شود و دل میلیونها انسان را به درد می آوردند . آیا ‏مظلومیت و عدم دسترسی به امکانات برای دفاع از خود برای انجام چنین اعمالی مجوز میشود؟
بی شک مسخره کردن دیگران ناشی از تکبر و غرور است وهمانطور که امام صادق (ع) می فرماید:(ما من رجل تکبر او ‏تجبر الا لذلة وجدها فی نفسه)
هیچ تکبر و ظلمی در عالم نیست مگر اینکه ناشی از حقارت و پستی و ذلت درونی انسانها است و کسانی که به خود ‏جسارت پخش این گونه سریالها را می دهند نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
امیدوارم که خداوند تمامی مسببین پخش این گونه سریالها (که در سیمای جمهوری اسلامی کم هم نیست) را به راه ‏راست هدایت کند و اگر قابل هدایت نیستند هر چه زودتر نابود کند.‏

-- بدون نام ، Mar 20, 2008 در ساعت 10:43 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)