تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دستورآیت‌الله شاهرودی برای پیگیری "شکنجه" دانشجویان

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد رییس دادگستری تهران مسئول تهیه‌ گزارشی درباره‌ صحت و سقم شكنجه‌ دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه امیركبیر برای ارائه به رییس قوه قضاییه شده است.

مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری، سه دانشجوی زندانی امیرکبیر به تازگی با انتشار نامه‌ای به تاریخ 22 مرداد ماه اظهار داشتند "زیر شکنجه طاقت فرسا ناچار به اعتراف به کار ناکرده" شده‌اند.

studentsinjail.jpg

در پی انتشار مطالبی در چهار نشریه که لوگوی نشریات دانشجویی نزدیک به انجمن اسلامی امیرکبیر بر آن نقش داشت، جو این دانشگاه در خرداد ماه متشنج شد.

دانشجویان نزدیک به انجمن و مدیران مسئول چهار نشریه‌، هیچ‌گاه مسئولیت انتشار این مطالب را نپذیرفتند و از مقامات قضایی خواستند که عاملان اصلی این "جعل" را مورد پیگرد قرار دهند. با این حال هشت تن از دانشجویان به اتهام انتشار مطالب "موهن" در خرداد ماه امسال بازداشت شدند. از میان این دانشجویان سه نفر همچنان در زندان هستند.

پیش از این محمد مهدی زاهدی وزیر علوم از اعتراف این سه دانشجو خبر داده بود. با این حال خانواده‌های این دانشجویان نامه‌ای را منتشر کردند که در آن به فهرستی از "شکنجه‌های روحی و روانی" اشاره داشت. بستگان زندانیان امیرکبیر همچنین به کمیسیون امنیت ملی و آیت‌الله شاهرودی رییس دستگاه قضایی توسل جستند.

علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه روز چهارشنبه در نشست هفتگی خود به خبرنگاران گفت: "در این مدت خانواده و دانشجویان امیركبیر ملاقات‌هایی با مسئولان قوه قضاییه داشتند و نامه‌هایی داشتند كه نامه‌ اخیر مربوط به حدود سه، چهار روز قبل است كه رییس قوه‌ قضاییه آن را برای بررسی به رییس كل دادگستری استان تهران ارجاع دادند".

جمشیدی افزود: "رییس كل دادگستری استان تهران موظف شده به طور دقیق و به تفصیلی كه خود دانشجویان در این نامه به آن اشاره كرده‌اند، موارد را بررسی و ادعاهای مبنی بر شكنجه را پیگیری و گزارشی را به رییس قوه‌ی قضاییه در مورد آزادی این سه نفر و ادعاهای مربوط به شكنجه ارائه دهد".

مجید توکلی یکی از سه دانشجوی باقی مانده در زندان در بخشی از نامه خود که در رسانه‌ها انعکاس یافت آورده است: "علیرغم تکذیب مکرر و موکد بنده و دیگر دوستانمان در دانشگاه امیرکبیر در خصوص همکاری در تهیه و چاپ ۴ نشریه جعلی و موهن، تاریک اندیشانی همچنان عزمی راسخ و جهدی وافر در انتساب این نشریات به ما را دارند و گویا قرار است در آینده نزدیک دادگاهی غیرعلنی تشکیل داده و به استناد اعترافاتی که همه تحت آزار و اذیت‌های فراوان(شرح گوشه ای از آن را به خانواده خود گفته ام)، اخذ شده است استناد نموده، تقصیر را متوجه ما نمایند، ببرند و بدوزند و باز حکمی ناعادلانه صادر نمایند".

احمد قصابان نیز در نامه خود ضمن اعلام برائت از اتهام‌های وارد شده به وی از "فشارهای طاقت فرسا" سخن به میان آورده و خاطر نشان می‌کند "اینجانب و دیگر دانشجویان بازداشت شده چاره ای جز تبعیت از خواست و اراده بازجویان و اقرار دروغ علیه خود و دیگران نداشتیم".


احسان منصوری، دیگر دانشجوی در زندان، دوران بازداشت خود را اینگونه شرح می‌دهد: "همان طور که در جریان هستید عده ای با دست زدن به کثیف‌ترین و ناجوانمردانه ترین خدعه، در بهار امسال اقدام به جعل نشریات دانشجویی کرده و مطالب نامربوط آن را به اعضای انجمن اسلامی نسبت دادند. با این که پس از پخش معدود این نشریات ما بارها انتشار این مطالب را از سوی خود تکذیب کردیم، به سبوعانه ترین روش‌ها اقدام به بازداشت بنده و ۷ تن دیگر از دانشجویان کردند. با این که در طی بازداشت نیز دست داشتن در انتشار این نشریات را تکذیب می کردم، بازجویان ما را تحت انواع و اقسام فشارهای روحی و جسمی شدید قرار دادند که اگر خود در این شرایط قرار نمی گرفتیم باور نمی کردیم که برای اعتراف گیری دست به چه اعمالی می زنند. در هر صورت آن جا که فشارهای بازجویان از حد توان من و دوستان خارج شد مجبور به اعتراف به كار ناكرده شدیم" .

وزیر علوم: منتظر نتیجه اعترافات دانشجویان امیرکبیر هستیم

دادخواهی خانواده‌های زندانیان امیرکبیر از آیت‌الله شاهرودی

حمله به متحصنان سالگرد کوی دانشگاه

زندانيان دانشگاه اميركبير به هشت تن رسيدند

نظرهای خوانندگان

این هم یک بازی دیگر است ونباید انرا باور کرد چه پیگیری چه کشکی چه دوغی....

-- astyak ، Aug 16, 2007 در ساعت 11:59 PM

از این دستورها زیاد داده شده ولی شکنجه همچنان باقیست!
http://freedomisnotfree.blogfa.com/

-- آزادی بی بها نیست ، Aug 16, 2007 در ساعت 11:59 PM

امیدوارم این همه رنج عزیزانمان یک روز به ثمر بشیند

-- بدون نام ، Aug 16, 2007 در ساعت 11:59 PM

تف تو اين مملكت

-- آرا ، Aug 20, 2007 در ساعت 11:59 PM

باری
دل در این برهوت
دیگرگونه چشم اندازی میطلبد...
ا.شاملو

-- داریوش ، Aug 22, 2007 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)