تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دستگیری دو چینی به اتهام عکس‌برداری از مناطق نظامی

علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه از دستگیری دو تن از اتباع چین به اتهام "عکس‌برداری و فیلم‌برداری غیرقانونی از تاسیسات نظامی در اراک" خبر داد. جمشیدی امروز در کنفرانس خبری هفتگی‌اش گفت این دو نفر "از طریق مرز هوایی کیش وارد ایران شده" بودند و پرونده آنها در دادسرای اراک "در حال بررسی مقدماتی" است.

پیش از این علی خاقانی، بازپرس شعبه اول دادسرای انقلاب اراک، در گفتگویی با روزنامه خراسان
(به تاریخ 13 مرداد)، از بازداشت دو چینی با نام‌های ‬گوانگ‭ ‬و‭ ‬شیانو خبر داده بود که "‬با‭ ‬ویزای‭ ‬توریستی‭ ‬وارد‭ ‬کشور‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬بهانه‭ ‬اشتغال‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬شرکت‭ ‬تولیدی‭ ‬مشغول‭ ‬عکس برداری‭ ‬از‭ ‬تاسیسات‭ ‬نظامی‭ ‬و‭ ‬انتظامی‭ ‬استان‭ ‬مرکزی‭ ‬بودند".

به گفته خاقانی گوان و شیانو "هنگام دستگیری مدعی شده‌اند که برای دو شرکت خصوصی ساخت تلفن همراه و ساخت و نصب دکل‌های مخابرات فعالیت ‌می‌کرده‌اند. اما با توجه به این که هیچگونه ویزای کار از آنها به دست نیامده است، لذا قانونا انجام کار برای شرکت‌های مزبور توسط این دو تبعه ممنوع می‌باشد".

خاقانی همچنین گفت"‬متعاقب‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬مسئولان‭ ‬شرکت‭ ‬احضار‭ ‬شدند‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬آنها‭ ‬تحقیق‭ ‬به‭ ‬عمل‭ ‬آمد‭ ‬که‭ ‬مشخص‭ ‬شد،‭ ‬شرکت‭ ‬کارفرمای‭ ‬اتباع‭ ‬چینی‭ ‬از‭ ‬شرکت‌های‭ ‬اقماری‭ ‬و‭ ‬پیمانکاری‭ ‬این‭ ‬شرکت‌ها‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬عکس‌برداری‭ ‬مرتبط‭ ‬با‭ ‬کار‭ ‬شرکت‭ ‬مزبور‭ ‬نمی‌باشد".

از گفته‌های خاقانی به خراسان چنین برمی‌آید که شرکت‌های مورد اشاره اگرچه ‬شرکت‌های‭ ‬اقماری" بوده‌اند، اما کار این دو چینی برای خود را انکار نکرده‌اند. با این همه خاقانی به خراسان گفته است که عکس‌برداری‌های انجام شده ‬مرتبط‭ ‬با‭ ‬کار‭ ‬شرکت‭ ‬مزبور‭ ‬نمی‮ ‬باشد‮." همچنین وی گفته که از دستگیر شدگان‭” ‬سیستم‭ ‬موقعیت‮ ‬یاب‭ ‬با‭ ‬اندازه‭ ‬‮063‬درجه‭ ‬که‭ ‬مورد‭ ‬مصرف‭ ‬کاری‭ ‬ندارد" کشف شده است.

در مصاحبه امروز جمشیدی و نیز گفت‌وگوی خاقانی با روزنامه خراسان اشاره‌ای به نوع تاسیسات مورد عکس‌برداری نشده است، با این‌حال این دستگیری در اطراف اراک می‌تواند به دلیل وجود یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران در اطراف این شهر مهم باشد.

چین در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران است و دولت ایران همواره به‌طور تلویحی یا مصرح امیدواری خود را به حمایت چین از ایران در جریان پرونده هسته‌ای این کشور ابراز کرده است. با توجه به روابط وسیع و دوستانه دو دولت ایران و چین، این نکته قابل توجه است که هم در سخنان امروز جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه و هم در مصاحبه خاقانی، ‬بازپرس‭ ‬شعبه‭ ‬اول‭ ‬دادسرای‭ ‬انقلاب‭ ‬اراک، با روزنامه خراسان، با وجودی که دستگیر شدگان ظاهراً به اتهام تصویربرداری از مناطق نظامی بازداشت شده‌اند، از به‌کار بردن لفظ "جاسوسی" برای متهم کردن آن‌ها پرهیز شده است. دولت ایران پیش از این برخوردهای شدیدتری با متهمان به عکس‌برداری از اماکن امنیتی و نظامی را هم در پرونده خود دارد؛ چنانکه اتهام اولیه زهرا کاظمی عکاس کانادایی/ایرانی که در زندان اوین کشته شد هم عکس‌برداری از زندان اوین اعلام شده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)