تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ادامه قتل روزنامه‌نگاران در سومالی

قتل روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در سومالی همچنان ادامه دارد.
انجمن جهانی روزنامه‌نگاران، موسوم به آی.اف.جــِی به همین بهانه بیانیه تازه‌ای منتشر کرده است.

این انجمن که مقر آن در بروکسل است، خواستار اقدام فوری جامعه بین‌الملل در مقابله با هدف قرار دادن و به قتل رساندن روزنامه‌نگاران سومالیایی شده است. به گفته دبیر کل آی.اف.جی، در سومالی یکی از حملات به رئیس رادیو صدای پایتخت صورت گرفته که به مرگ وی انجامیده و تنها چند ساعت بعد، یک روزنامه‌نگار دیگر که از مراسم خاکسپاری او بازمی‌گشته در جریان یک بمب‌گذاری در اتوموبیل کشته شده است.

این دو قتل، تازه‌ترین قتل‌ها در یک رشته حملات به شش رسانه در سومالی بوده‌است.

آیدان وایت، دبیر کل انجمن جهانی روزنامه‌نگاران اظهار داشته: «این کشتارهای بیرحمانه نشان‌دهنده وضعیت خطرناکی است که روزنامه‌نگاران در سومالی با آن مواجهند. کشوری که در آن، بی‌قانونی و آشوب‌های سیاسی، تهدیدکننده روزنامه‌نگاری مستقل است. اکنون زمانی است که جامعه جهانی بار دیگر باید روی بحران سومالی تمرکز کند. در این کشور مدت‌هاست که روزنامه‌نگاران هدف حمله قرار می‌گیرند و هیچک از آنها در امنیت نیستند.»

در جریان حمله به مدیر «رادیو صدای پایتخت»، یکی از گزارشگران رویترز نیز مجروح شده است.

حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سومالی در جریان جنگ‌های متناوب داخلی از سال ۱۹۶۰ شدیداً آسیب دیده و کوشش‌های سال‌های اخیر برای از نو یکپارچه کردن کشور با شکست مواجه شده است. به گزارش انجمن جهانی روزنامه‌نگاران، از سال ۲۰۰۰ تاکنون نوزده روزنامه‌نگار در سومالی کشته شده‌اند.

آی.اف.جی از بنیاد وابسته‌اش، انجمن ملی روزنامه‌نگاران سومالی برای برگزاری تظاهراتی گسترده در اعتراض به کشتار روزنامه‌نگاران در این کشور پشتیبانی کرده است. این انجمن خواستار بررسی‌های سریع از سوی پلیس و مقامات سومالیایی برای یافتن قاتلان و محاکمه آنها شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)