تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تعهد مشرف و کرزی برای مبارزه با دشمن مشترک


حامد کرزی و پرویز مشرف در جرگه امن. یکشنبه 12 اوت کابل. آسوسیتدپرس

روسای جمهوری پاکستان و افغانستان روز یکشنبه تعهد کردند در کنار یکدیگر با تهدید امنیتی مشترک طالبان و القاعده مبارزه کنند.

ژنرال مشرف امروز در مراسم جرگه امن دو کشور که برای نزدیک شدن کابل و اسلام‌آباد تشکیل شده بود سخنرانی کرد.

به گزارش باختر نیوز، رییس‌جمهوری پاکستان در این نشست گفت: "من با پیام صلح از جانب حکومت و مردم پاکستان به اینجا آمده‌ام. مردم پاکستان با شما خواهان برادری‌اند. جای خوشی است که این جرگه به شکل مثبت و فعال پیش می‌رود. این جرگه می‌تواند در دوستی و صلح میان مردم دوکشور موثر واقع شود. دوستی میان افغانستان و پاکستان چنان نزدیک است که هیچ کشوری به آن اندازه نزدیک نیستند. سرنوشت ما باهم گره خورده و ما قرن‌ها درد، غم، خوشی و شادی خود را با هم تقسیم کرده‌ایم.

پرویز مشرف افزود: "مابه جز از این هیچ راه دیگری نداریم به جز آنکه باهم یکجا باشیم و به صورت مشترک زند گی نماییم. ما باید تفاهم داشته باشیم و برای اعتماد بیشتر کار کنیم و آنچه را می‌گوییم و وعده می‌دهیم باید در جان و فکر خود جا دهیم. ماباید حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر را محترم بشماریم. همکاری و برادری می‌تواند منافع مشترک ما را تامین کند".

سخنران دیگر جرگه امن حامد کرزی رییس جمهور ی اسلامی افغانستان بود . حامد کرزی در سخنان امروز خود از کار و زحمات گردانندگان این جرگه سپاسگزاری کرد و جرگه را یک موفقیت بزرگ برای مردم هر دو کشور خواند.

در واپسین روز جرگه امن بیانیه‌‌ای صادر شد. در این بیانیه آمده است:

"جرگه امن مشترک افغانستان و پاکستان بخاطر استحکام و تقویه روابط برادرانه هر دوکشور، به منظور تامین صلح در منطقه، در نتیجه ابتکار و بازدید تاریخی 27 سپتمبر 2006 میلادی، روسای جمهور اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی پاکستان، از تاریخ 18 الی 21مرداد سال 1386 مطابق به 9 الی 12 اوت سال 2007 میلادی در کابل پایتخت افغانستان برگزار شد. این اولین رویداد تاریخی بود که راه مذاکرات و گفتگو مردمی را بازکرد که در آن هفتصد تن از اعضای پارلمان‌ها، احزاب سیاسی، علمای دینی، بزرگان قومی، روسای شوراهای ولایتی، نمایندگان جامعه مدنی و تجاری هر دو کشور شرکت کردند".

این بیانیه می‌افزاید: "جرگه مشترک امن قویا درک می‌کند که تروریسم برای هر دو کشور یک تهدید مشترک است و جنگ علیه تروریسم باید ادامه داشته باشد و قسمتی لاینفک سیاست‌های ملی و راهبرد امنیتی هردو کشور را تشکیل دهد . شرکت‌کنندگان جرگه همگی اعلام می‌کنند که یک کمپین جدی و خستگی ناپذیر علیه تروریسم وسعت یابد و همچنان از دولت ها و مردم افغانستان و پاکستان تقاضا نمودند تا به مراکز تربیت تروریسم در کشورهایشان اجازه فعالیت ندهند".

دومین نشست جرگه امن دو کشور در پاکستان برگزار خواهد شد. جرگه به نشست سنتی طوایف پشتون اطلاق می‌شود که هدف از آن برقراری صلح و سازش است.

نظرهای خوانندگان

یک کار خوب بود
و می تواند روابط دو کشور رابهبود بخشد

-- Rahim ، Aug 12, 2007 در ساعت 07:56 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)